ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 04.12.2010, 7:07
چراغ سبزهای كم‌سابقه هیلاری کلینتون به ایران

در حالی كه روز دوشنبه قرار است سعید جلیلی دبیرشورایعالی امنیت ملی با نمایندگان ۵+۱ گفتگو كند هیلاری كلینتون روز گذشته در دو برنامه جداگانه با لحن مثبت وصمیمانه‌ای با منوچهر متكی وزیر امورخارجه وافكارعمومی ایرانیان سخن گفت و حتی مشابه سخنان ۶ سال قبل وزرای سه كشور اروپایی وعده داد در صورت تعلیق غنی سازی در شرایط فعلی ، آمریكا اجازه غنی سازی در آینده و پس از رفع ابهام‌ها را به ایرانی می دهد.

به گزارش سرویس سیاسی آینده و به نقل از خبرگزاری‏ها؛ وزیر خارجه‌ آمریكا گفت: ایران در آینده خواهد توانست، پس از آنكه نشان داد می‌تواند به شكلی مسئولانه و مطابق تعهدات بین‌المللی‌اش عمل كند، برای مقاصد غیرنظامی به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد.

كلینتون كه با شبكه‌ خبری بی‌بی‌سی مصاحبه می‌كرد، افزود: ایران باید ابتدا اعتماد جامعه‌ی جهانی را جلب كند، تا جایی كه جهان از بابت غنی‌سازی ایران احساس عدم آسودگی به خود راه ندهد.

همچنین وزیر امورخارجه آمریكا، روز جمعه به هیات ایرانی شركت‌كننده در كنفرانس امنیتی منامه گفت امیدوار است تهران با «حسن نیت» با گروه ۱+۵ درباره برنامه‌ هسته‌ای خود به گفت‌وگو بنشیند. وی همچنین تاكید كرد پیشنهاد باراك اوباما برای همكاری با ایران همچنان به قوت خود باقی است.

امسال در كنفرانس امنیتی منامه هیات ایرانی به سرپرستی منوچهر متكی، وزیر امورخارجه ایران ، شركت كرده است. هیلاری كلینتون خطاب به هیات ایرانی گفت: «ما امیدواریم كه شما هم مانند ما با حسن نیت در این گفت‌وگوها حاضر شوید و در مورد برنامه هسته‌ای خود آماده همكاری سازنده شوید.» گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ سرانجام پس از بیش از یك سال وقفه، روز دوشنبه در شهر ژنو از سر گرفته می‌شود.

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه گفت: «هفته آینده در ژنو، گروه ۱+۵ با نماینده كشور شما دیدار می‌كند؛ نخستین دیدار از اكتبر سال گذشته.» هیلاری كلینتون خطاب به هیات ایرانی افزود: «خرسندم كه این فرصت برای دولت شما و من پیدا شده كه در اینجا با نمایندگان دیگر كشورها جمع شویم تا درباره نگرانی‌ها و منافع مشترك گفت‌وگو كنیم.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده با اشاره به نخستین پیام نوروزی باراك اوباما، گفت: «نزدیك به دو سال پیش، رئیس جمهور اوباما، به دولت شما پیشنهاد صادقانه‌ای برای گفت‌وگو داد. ما هنوز به این پیشنهاد پایبند هستیم.»

هیلاری كلینتون افزود: «ما همچنان به این پیشنهاد همكاری توام با احترام به حق حاكمیت‌ شما و با نظرداشت منافع شما، پایبند هستیم؛ اما در عین حال تعهد سفت و سختی برای حفظ امنیت جهانی و پاسداری از منافع دنیا در یك خلیج فارس آرام و مرفه داریم.»

وزیر خارجه ایالات متحده با تاكید بر «حق ایران برای داشتن یك برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز» خطاب به هیات ایرانی گفت كه تهران باید «تمام و كمال نگرانی‌های جهانی درباره برنامه‌ هسته‌ای‌ خود را مورد توجه قرار دهد.»

هیلاری كلینتون تصریح كرد: «ما از شما می‌خواهیم كه برای مردم خود، منافعتان و امنیت مشترك، دست به این انتخاب بزنید. ما از شما می‌خواهیم اعتماد را به جامعه جهانی بازگردانید و به تعهداتتان عمل كنید.»

همچنین به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، "هیلاری كلینتون " وزیر خارجه آمریكا در حالیكه از نشست امنیتی منامه به واشنگتن بازمی‌گشت به خبرنگاران داخل هواپیما در حالی كه از واكنش "منوچهر متكی " در بحرین برآشفته بود، گفت: من از جای خود برخاستم تا جلسه را ترك كنم و متكی چند صندلی از من دورتر بود و در حال دست دادن با بقیه بود و زمانی‌كه مرا دید، ایستاد و از من فاصله گرفت. من به او سلام كردم او تنها از من فاصله گرفت.

كلینتون كه روز شنبه به هنگام بازگشت از بحرین، در هواپیما با خبرنگاران سخن می‌گفت، در این مورد توضیح داد: «چند صندلی با هم فاصله داشتیم. ایشان مشغول دست دادن با دیگران بود، من با گفتن «سلام، آقای وزیر» تلاش كردم با وی صحبت كنم. ایشان مرا دید، ایستاد، و روی از من برگرداند».

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه آمریكا تلاش كرده بود تا در نشست امنیتی بحرین نشستی غیررسمی با وزیر خارجه ایران ترتیب دهد و به قول خود از این فرصت استفاده كند و به ایران بفهماند كه چه رفتاری در نشست هفته آینده ایران با 1+5 داشته باشد، با در بسته روبرو شد و متكی اهمیتی به درخواست وی نداد.

كلینتون به خبرنگاران گفت كه امید داشت كه سخنرانی وی در نشست امنیتی منامه بتواند صحنه را برای نشست ژنو آماده كند و نشان دهد كه هنوز امكان برگزاری گفت‌وگوهای حقیقی وجود دارد.

كنفرانس امنیتی منامه از سوی موسسه مطالعات استراتژیك لندن برگزار می‌شود و در آن نخست‌وزیران، وزیران دفاع و خارجه، مقام‌های امنیتی و شماری از رئیسان شركت‌های خصوصی شركت دارند.