ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 03.12.2010, 22:30
«نگرانی همسایگان ایران با آمریکا مشترک است»

بی بی سی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید که جهان امیدوار است ایران از گفتگوهای هفته آینده در ژنو استفاده کند و نشان دهد که تصمیم دارد غیرنظامی بودن برنامه هسته ای خود را ثابت کند.

خانم کلینتون در یک کنفرانس خبری مشترک با شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، در منامه، گفت: "ما امیدواریم که ایران به نگرانی‌هایی که از سوی بحرین و سایرین در باره برنامه هسته‌ای این کشور و استفاده از آن برای ساخت جنگ افزار وجود دارد، پاسخ دهد."

وزیر امور خارجه بحرین نیز گفت کشورش هرگز نمی تواند در همسایگی ایران مجهز به قدرت سلاح هسته ای باشد.

خانم کلینتون روز جمعه (۳ دسامبر)، در جریان سفری به بحرین و حضور در یک کنفرانس امنیتی گفت که همسایگان ایران به ویژه از برنامه هسته ای این کشور که ظن می رود جنبه نظامی هم داشته باشد، احساس خطر می کنند.

او گفت: "شاید ایرانی ها، اکنون که موافقت کرده اند در مذاکرات ژنو که روز دوشنبه آغاز می شود، شرکت کنند با جامعه بین المللی در مورد آنچه باعث نگرانی همه جهان، به ویژه کشورهای منطقه شده است، به طور جدی تعامل کنند."

از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران با شرکت گروه ۱+۵، متشکل از کشورهای آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان، انجام می گیرد. این دست از گفتگوها بیش از یک سال بود که انجام نشده بود.

ایران تاکید دارد که برنامه هسته ای این کشور غیرنظامی است، اما برای غنی سازی اورانیوم در حدی که برای ساخت بمب هسته ای کافی است، گام هایی برداشته است.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، در ابراز نظر در باره خطر دست یافتن ایران به سلاح هسته ای تاکید داشت که ایران نباید به سمت ساخت جنگ افزار هسته ای حرکت کند هر چند که این کشور کاملا حق دارد انرژی هسته ای غیرنظامی خود را توسعه دهد.

او گفت: "استفاده از توان هسته ای برای تولید اورانیوم مناسب ساخت بمب را ما هرگز نمی پذیریم و نمی توانیم در این منطقه با آن کنار بیاییم. ما این موضوع را به ایران گفته ایم و از دیگران هم شنیده ایم."

اظهارات وزرای امور خارجه آمریکا و بحرین در حالی منتشر شده است که سایت جنجالی ویکی لیکس در بخشی از افشاگری های اخیر خود، پیام های دیپلماتیک آمریکا را فاش کرده است که نشان دهنده ناخشنودی کشورهای شاخص عرب از ادامه برنامه هسته ای ایران و درخواست آنها از آمریکا برای برخوردی محکم با آن است.


کلینتون: جهان می خواهد صادقانه با ایران گفت و گو کند

رادیو آمریکا: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا ایران را به همکاری جدی با جامعه بین المللی در مورد برنامه اتمی خود فراخوانده است.

او که برای حضور در یک کنفرانس امنیتی به بحرین رفته است، روز جمعه در منامه از ایران خواست در مذاکراتی که قرار است در ژنو با قدرت های جهانی انجام گیرد، «سازنده» عمل کند.
خانم کلینتون گفت امیدوار است ایران وقتی مذاکرات را از سر می گیرد «مسیر متفاوتی را دنبال کند.»
او به خبرنگاران گفت جاه طلبی های اتمی ایران مقوله ای است که برای تمام ملت ها، به ویژه در منطقه خاورمیانه، نگران کننده است.
سفر خانم کلینتون به بحرین در پی انتشار هزاران سند و تلگرام محرمانه دیپلماتیک توسط ویکیلیکز صورت می گیرد. در یکی از تلگرام ها به نقل از پادشاه بحرین گفته می شود که ایران باید از تولید تسلیحات اتمی باز داشته شود.
شیخ خالد بن احمد خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، که در کنار کلینتون ایستاده بود، بر موضع پادشاه در این مساله بار دیگر تاکید گذاشت.
هیلاری کلینتون و وزیر امور خارجه بحرین گفتند ماجرای ویکی لیکس بر مناسبات دیرینه دو کشور تاثیر نداشته است. خانم کلینتون همچنین از جامعه بین المللی خواست در مبارزه با دزدی دریایی در خلیج فارس همکاری کند.
هیلاری کلینتون گفت پست کنونی او به عنوان وزیر امور خارجه احتمالا آخرین شغل دولتی اش خواهد بود و افزود قصد ندارد کاندیدای ریاست جمهوری شود.



کلینتون به هیات ایرانی: آمریکا همچنان به پیشنهاد همکاری با ایران پایبند است

رادیو فردا: هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه ایالات متحده، روز جمعه به هیات ایرانی شرکت‌کننده در کنفرانس امنیتی منامه گفت امیدوار است تهران با «حسن نیت» به گروه ۱+۵ درباره برنامه‌ هسته‌ای خود به گفت‌وگو بنشیند. وی همچنین تاکید کرد پیشنهاد باراک اوباما برای همکاری با ایران همچنان به قوت خود باقی است.

امسال در کنفرانس امنیتی منامه هیات ایرانی به سرپرستی منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران ، شرکت کرده است.

هیلاری کلینتون خطاب به هیات ایرانی گفت: «ما امیدواریم که شما هم مانند ما با حسن نیت در این گفت‌وگوها حاضر شوید و در مورد برنامه هسته‌ای خود آماده همکاری سازنده شوید.»

گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ سرانجام پس از بیش از یک سال وقفه، روز دوشنبه در شهر ژنو از سر گرفته می‌شود.

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه گفت: «هفته آینده در ژنو، گروه ۱+۵ با نماینده کشور شما دیدار می‌کند؛ نخستین دیدار از اکتبر سال گذشته.»

هیلاری کلینتون خطاب به هیات ایرانی افزود: «خرسندم که این فرصت برای دولت شما و من پیدا شده که در اینجا با نمایندگان دیگر کشورها جمع شویم تا درباره نگرانی‌ها و منافع مشترک گفت‌وگو کنیم.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده با اشاره به نخستین پیام نوروزی باراک اوباما، گفت: «نزدیک به دو سال پیش، رئیس جمهور اوباما، به دولت شما پیشنهاد صادقانه‌ای برای گفت‌وگو داد. ما هنوز به این پیشنهاد پایبند هستیم.»

هیلاری کلینتون افزود: «ما همچنان به این پیشنهاد همکاری توام با احترام به حق حاکمیت‌ شما و با نظرداشت منافع شما، پایبند هستیم؛ اما در عین حال تعهد سفت و سختی برای حفظ امنیت جهانی و پاسداری از منافع دنیا در یک خلیج فارس آرام و مرفه داریم.»

وزیر خارجه ایالات متحده با تاکید بر «حق ایران برای داشتن یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز» خطاب به هیات ایرانی گفت که تهران باید «تمام و کمال نگرانی‌های جهانی درباره برنامه‌ هسته‌ای‌ خود را مورد توجه قرار دهد.»

هیلاری کلینتون تصریح کرد: «ما از شما می‌خواهیم که برای مردم خود، منافع‌تان و امنیت مشترک، دست به این انتخاب بزنید. ما از شما می‌خواهیم اعتماد را به جامعه جهانی بازگردانید و به تعهداتتان عمل کنید.»

کنفرانس امنیتی منامه از سوی موسسه مطالعات استراتژیک لندن برگزار می‌شود و در آن نخست‌وزیران، وزیران دفاع و خارجه، مقام‌های امنیتی و شماری از رئیسان شرکت‌های خصوصی شرکت دارند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، منوچهر متکی هم قرار است روز شنبه سخنرانی کند.

این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که وب‌سایت‌ویکی لیکس، هزاران اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا را در اینترنت منتشر کرده است.

در بخشی از این اسناد، سفیران ایالات متحده در خاورمیانه برای واشینگتن گزارش کرده‌اند که برخی کشورهای عرب خلیج فارس خواهان حمله آمریکا به ایران هستند. برپایه این اسناد از جمله پادشاه عربستان سعودی و پادشاه بحرین، میزبان کنفرانس، خواهان حمله نظامی آمریکا به ایران شده بودند.