ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 03.12.2010, 20:19
۱۶آذر روز نمادین فریاد دانشجویان علیه استبداد

شانزده آذر ۱۳۳۲ نشان از فریاد نسل جوان علیه استبداد دارد

آزادی اصل مقدسی است که بدون آن راه بر ترقی و پیشرفت و سعادت ملت ها بسته است. ملت ایران در یکصد سال اخیر پیوسته با مبارزات خویش برای دستیابی به آزادی و دموکراسی در تلاش بوده و برای این حرکت هزینه های بسیار داده است. با تاسیس دانشگاه در ایران، دانشجویان پیشگامان مطالبات حقوق مدنی و دموکراسی بوده و برای کسب آزادی های فردی واجتماعی ملت ایران از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند. نقش موثر دانشجویان در نهضت ملی شدن صنعت نفت از جلوه های درخشان و فراموش نشدنی مبارزات دانشجوئی ایران است.

دستگاه های اطلاعاتی بیگانه و عوامل داخلی آنها زمانی را جهت اجرای کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برای ساقط کردن دولت ملی دکتر محمد مصدق رهبر جبهه ملی ایران انتخاب کردند که دانشگاه ها در تعطیلات تابستانی باشند زیرا از مقاومت دانشجویان درمقابل کودتا بیمناک بودند. درآن زمان درتهران سال ۱۳۳۲ فقط دو مرکز دانشجوئی یعنی دانشگاه تهران و دانشسرایعالی فعال بودند. با گشایش آنها در اول مهر ماه از همان نخستین روزها مبارزه دانشجویان با اعتراض و تحصن و تظاهرات علیه حکومت کودتا آغاز گردید. دانشجویان چون بازاریان و دیگر گروههای اجتماعی در نهضت مقاومت ملی گرد آمده و هماهنگ علیه حکومت کودتا به صحنه مبارزه وارد شدند. ازوقایعی که شعله های خشم مردم را برانگیخت، محاکمه دکتر مصدق در دادکاه نظامی بود. سخنان و رفتار دادستان نظامی با دکترمصدق بر تنفر مردم به ویژه دانشجویان از حاکمان افزود و مدت کوتاهی پس از شروع دادگاه، روز چهاردهم آذر ۳۲ روزنامه ها خبر دادند که رابطه سیاسی با دولت انگلیس که توسط دولت ملی قطع شده بود مجددا بر قرار شده وسفیر انگلیس به تهران می‌آید. تجدید روابط با دولت استعماری انگلیس دست آوردهای نهضت ملی را به نابودی تهدید می‌کرد.

دانشجویان روز پانزدهم آذر را روز اعتصاب و اعتراض به محاکمه دکترمصدق و تجدید رابطه با انگلیس اعلام کردند و تظاهرات باشکوهی در دانشگاه تهران به ویژه در دانشکده فنی و دانشکده علوم با شعار «مصدق پیروز است» وشعارهای تند دیگری علیه تجدید رابطه با دولت انگلیس سر دادند. در روز پانزدهم تظاهرات به آرامی پایان یافت و دانشجویان اعلام کردند که از روز شانزدهم به کلاسهای درس میروند. روز شانزدهم آذر دانشجویان در کلاسهای درس بودند که حدود ساعت ۱۰ صبح یک گروه از کماندو های ورزیده و مجهز به مسلسل های سبک وارد دانشگاه تهران شده به سوی دانشکده فنی رفتند. وقتی به رئیس دانشکده اطلاع داده شد که کماندو های مسلح در حال ورود به دانشکده هستند او دستور داد تا زنگ تعطیل شدن کلاسها بصدا درآید تا دانشجویان از دانشکده خارج شده مورد هجوم قرارنگیرند.اما با خروج اولین دانشجویان از کلاسها مامورین مسلح به روی آنان آتش گشودند و سه دانشجوی دانشکده فنی، احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا درخون خود غلطیدند وچند دانشجوی دیگر مجروح و ۳۰ دانشجو بازداشت شدند. حاکمیت تصور کرده بود که با بخون کشیدن دانشجویان جنبش آزادیخواهانه ملت ایران خاموش میشود درحالیکه تا امروز می بینیم که درهمه سالهای گذشته، درهمه نسلهائی که پای بدانشگاه نهادند عشق به آزادی ویاد آن شهیدان جاودانه مانده است.

هم اکنون دهها دانشجوی آزادیخواه در زندان های جمهوری اسلامی هزینه آزاداندیشی و میهن دوستی خودرا با شجاعت می پردازند و به مبارزه برای سعادت ملت ایران که سر آغازش تامین آزادی های فردی واجتماعی‌ست افتخار میکنند. شانزدهم آذر روز دانشجوست، روزی که دانشجویان آزاده برای هدف خویش ازدادن خون دریغ نکردند.

جبهه ملی ایران ۱۶ آذر را که روز نمادین فریاد دانشجویان علیه استبداد است گرامی میدارد.
جبهه ملی ایران به همه شهدای دانشجو درود می فرستد.
جبهه ملی ایران خواستار آزادی دانشجویان زندانی، این برگزیده ترین فرزندان ملت است.
دانشگاه باید استقلال داشته باشد واخراج بدون دلیل موجه و زندانی کردن دانشجویان محکوم است وآمران ومجریان اینگونه اعمال باید پاسخگوی اقدامات خویش باشند.

تهران- جبهه ملی ایران
۱۳/۹/۱۳۸۹