ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 30.11.2010, 22:22
عفو بين‌الملل خواستار لغو حکم اعدام شهلا جاهد شد

رادیو فردا: در حالی که وکيل وکيل شهلا جاهد، متهم به قتل همسر فوتباليست سابق ايران، از اجرای حکم اعدام وی در روز چهارشنبه در اوين خبر داده است، سازمان عفو بين الملل خواستار توقف اين حکم اعدام شده است.

شهلا جاهد متهم است که در سال ۱۳۸۱ با ضربات چاقو همسر ناصر محمد خانی، فوتباليست ملی پوش سابق ايران، را به قتل رسانده است.

مالکوم اسمارت، مسئول بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين الملل، می گويد حکم اعدام نشاندهنده نقض کامل حقوق بشر و ظالمانه ترين، غير انسانی ترين و پست ترين نوع مجازات است.

ملکوم اسمارت می گويد: در پرونده شهلا جاهد دلايلی وجود دارد که نشان می دهد وی را به اشتباه به اعدام محکوم کرده اند.

مسئول بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين الملل تصريح می کند: باور داريم که شهلا جاهد از دادگاهی منصفانه برخوردار نبود بوده و احتمالا در دوران بازداشت در انفرادی مجبور به «اعتراف» به قتل شده است.

ملکوم اسمارت می افزايد: شهلا جاهد سپس اعترافات خود را پس گرفت، اما دادگاه اين اعترافات را به عنوان شواهد عليه وی پذيرفت.

عبدالصمد خرمشاهی، وکيل مدافع شهلا جاهد اعلام کرد صبح سه شنبه به دايره اجرای احکام رفته و زمان اجرای حکم به او ابلاغ شده و به او اطلاع داده اند که قرار است موکلش روز چهارشنبه در زندان اوين به دار آويخته شود.

آقای خرمشاهی به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است: «تا پيش از امروز از زمان اجرای حکم اطلاعی نداشتم حتی در تماسی که پيش از اين با واحد اجرای احکام دادسرای امور جنايی داشتم به من اعلام شد که اين حکم به اين زودی‌ها اجرا نخواهد شد اما در کمال تعجب در ابلاغيه صادره زمان اجرای حکم فردا اعلام شده است.»

عبدالصمد خرمشاهی اضافه کرده است: «خانواده شهلا و تعدادی از گروه‌ها و افراد هنوز پيگير جلب رضايت اوليای دم هستند اميدواريم که در اين ساعات پايانی حداقل به خاطر رضای خدا، اوليای دم از اجرای حکم قصاص او بگذرند.»

ساعت دو بعدازظهر روز ۱۷ مهرماه سال ۸۱، لاله سحرخيزان، همسر ۳۲ ساله ناصر محمدخانی، مربی وقت تيم پرسپوليس در غياب دو فرزند و همسرش به قتل رسيد. همان روزهای اول شهلا جاهد، همسر صيغه‌ای ناصر محمدخانی که مظنون به قتل بود، بازداشت شد. يازده ماه از بازداشت شهلا جاهد گذشت و در اين مدت ناصر محمدخانی دو بار بازداشت شد اما شهلا جاهد اعتراف نکرد.

شهلا جاهد سرانجام به قتل لاله سحرخيزان اعتراف کرد و پس از بازسازی صحنه در حضور خبرنگاران و قاضی پرونده، روانه زندان شد.

اما پس از برگزاری چند جلسه محاکمه، متهم که پيش از اين با صراحت به قتل اعتراف کرده بود، تمامی گفته های خود را انکار کرد و گفت که هيچ دخالتی در قتل نداشته است و تنها بخاطر ناصر محمدخانی و علاقه ای که به او داشته، به قتل اعتراف کرده است.

ناصر محمدخانی و خانواده لاله سحرخيزان به نيابت از دو فرزند خردسال مقتول، برای شهلا جاهد درخواست قصاص کردند. پرونده با اعتراض شهلا و وکيلش عبدالصمد خرمشاهی، به ديوان عالی کشور ارسال و حکم صادره تاييد شد.

در شهريور ماه امسال، پس از ۹ سال، شهلا جاهد در نامه ای به رييس قوه قضاييه خواستار تعيين تکليف خود شد و در اين نامه اعلام کرد که ۹ سال زندان او را خسته کرده است زيرا علاوه بر حکم قصاص، به سه سال زندان هم محکوم شده که اکنون ۶ سال بيشتر از مدت محکوميت در زندان مانده است.

آيت الله صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه پس از مطالعه و بررسی نهايی پرونده شهلا جاهد، اجازه اجرای حکم اعدام را صادر کرد و پرونده خانم جاهد از دفتر نظارت و پيگيری قوه قضاييه به اجرای احکام دادسرای امور جنايی تهران ارسال شده تا پس از تشريفات قانونی، در صورت اصرار اوليای دم برای مجازات مرگ، او به دار آويخته شود.


هیأت صلح و سازش:
تا پای چوبه دار تلاش می‌کنیم شهلا زنده بماند


خبرآنلاین: آخرین جلسه صلح و سازش برای گرفتن رضایت از شاکیان بی‌نتیجه ماند و احتمال اعدام شهلا قوت گرفت.

صبح امروز در شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران و با حضور ناصر محمد خانی و فرزندش علیرضا و وکیل خانواده سحرخیزان(نوری) هیأت صلح وسازش دادسرای جنایی تلاش خود را برای جلب رضایت و جلوگیری از حکم قصاص آغاز کرد.

در این جلسه ناصر محمد خانی که شب گذشته با تماس شعبه اجرای احکام از قطر عازم تهران شده بود، دقایقی پس از حضور در فرودگاه عازم دادسرا شد.

در جلسه مذکور با حضور هیأت صلح و سازش ابتدا قاضی جابری و دیگر اعضای هیأت تلاش گسترده‌ای پیرامون جلب رضایت خانواده مرحوم لاله سحرخیزان آغاز کردند که متاسفانه این جلسه بدون نتیجه پایان یافت و ناصر محمد خانی اعلام کرد وی وکالت دو فرزندش را بر عهده دارد و علاوه بر وی مادر لاله و دو خواهر او و یک برادرش که بعد از فوت پدرشان در این زمینه صاحب حق هستند، باید تصمیم‌گیری کنند.

این گزارش حاکی است پس از 3 ساعت بحث و گفت‌وگو پیرامون حادثه جلسه بی‌نتیجه ماند و ناصر محمد‌خانی اعلام کرد مصاحبه‌های اخیر شهلا و وکیل مدافع وی، خانواده مرحوم لاله را جریح‌تر ساخته است.

در پی بی‌نتیجه ماندن جلسه و با توجه به استیذان رییس قوه قضاییه مبنی‌بر اجرای حکم احتمالا حکم اعدام فردا با حضور خانواده مرحوم لاله سحر‌خیزان در محوطه زندان اوین اجرا خواهد شد.

یکی از اعضای هیأت صلح و سازش در ارتباط با حکم شهلا یه خبرنگار ما گفت ما هنوز ناامید نیستیم و با توکل بر خدا سعی خواهیم کرد صبح فردا تمام تلاش خود را بکار بگیریم تا بتوانیم در پای چوبه‌ دار حکم رضایت را برای نجات شهلا از مرگ حتمی بگیریم.

به هر تقدیر تا صبح فردا باید منتظر ماند تا ببینیم حکم صادره اجرا خواهد شد یا خیر؟