ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 30.11.2010, 16:02
دانشجویان: کاخ استبداد را ویران خواهیم کرد


فراخوان انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر برای بزرگداشت روز دانشجو


سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۸۹

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با انتشار فراخوانی از عموم دانشجویان سراسر کشور دعوت کرد تا در مراسم بزرگداشت روز دانشجو شرکت کنند و با یکدیگر فریاد "دانشگاه زنده است" سردهند.

به گزارش دانشجونیوز، انجمن دانشجویان امیرکبیر در بیانیه خود گفته است: "زنده ماندن و تقویت نقش جامعه ی مدنی و در راس آن جنبش دانشجویی برای آینده ی ایران بسیار حیاتی است."

این انجمن همچنین در بیانیه خود جنبش دانشجویی را به "خاری در چشم استبداد" تعبیر کرده و از دانشجویان خواسته است "همچون گذشته به پیمودن راه سخت مبارزه ادامه دهند" تا "به هموطنان زخم خورده و ستم کشیده کشورمان نشان دهیم که اینجا، در دانشگاه، هنوز شعله ی امید زیر خاکستر تن ها مان روشن مانده است."

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

از ١۶ آذر ١٣٣٢، ۵۷ سالِ سخت گذشته است.

از آن روز که خون آذران اهورایی شریعت رضوی، بزرگ نیا و قندچی بر زمین دانشکده ی فنی دانشگاه تهران ریخت تا کنون، شرایط اجتماعی بارها دستخوش تحولات بزرگ شده، دانشگاه چندین و چند نسل از دانشجویان را به خود دیده و دولت ها و سیاست مداران بسیاری آمده اند و رفته اند، اما ١۶ آذر همواره یاد آور "آزادی خواهی و استبداد ستیزی" جنبش دانشجویی بوده است.

جنبش دانشجویی با وجود "انکارها"، فشارها و سرکوب بی وقفه و فزاینده، همواره در صف اول مبارزات آزادی خواهانه ی ملت ایران قرار داشته و بی پروا، صریح و بدون وابستگی و دل بستگی به هر آن چه که خود را جدا و برتر از اراده ی جمعی ملت تعریف می کند، به مبارزه با استبداد پرداخته است.

در سال های اخیر نیز جنبش دانشجویی با نقد صریح نا هنجاری های موجود در جامعه اعم از بی عدالتی، فساد اقتصادی و مدیریتی و فراتر از آن فساد سیاسی و ساختار غیر دموکراتیک حکومت، نقش دیده بانی جامعه مدنی را برای خود برگزیده است.

زنده ماندن و تقویت نقش جامعه ی مدنی و در راس آن جنبش دانشجویی برای آینده ی ایران بسیار حیاتی است. چرا که هدف آن چیزی نیست جز یافتن راه رسیدن به حکومتی که در مقابل رای دهندگان پاسخ گو باشد و پیمودن راهی به نام مردم اما مستقل از مردم را متصور نباشد. حکومتی که به سود خود و اقلیت های ممتازی که خود سازمان داده است در اقتصاد دست اندازی نکند. به جامعه ی جهانی هم چون دشمن و همواره با عینک توهم نگاه نکند و به نام ملت ایران روز به روز بر دشمنان ملت ایران نیفزاید، زندگی انسانی مردم تحت حکومت اش را مهم ترین اولویت خود بداند و به زور اسلحه و با یاری چماق به دستان خود خیابان ها را از حضور آرام و پر شور همان مردم خالی نکند. حکومتی که زندان های خود را به خاطر توهم خود ساخته ی طبقه ی حاکم، از دانشجویان و فعالین سیاسی پر نکند.

راه جنبش دانشجویی ایران از ابتدا تا کنون با منافع ملت ایران پیوندی ناگسستنی داشته و دقیقا به همین دلیل از همان ابتدا تا کنون هم چون خاری در چشم استبداد بوده است. چرا که آرمان ها و اهداف آن در تعارض آشکار با حکومت هایی قرار گرفته که اگر چه عناوین و حاکمان شان متفاوت بوده اند اما همگی آن ها شاخص های دیکتاتوری را تمام و کمال در خود گنجانده اند. جنبش دانشجویی ایران آگاه است که راه رسیدن به دموکراسی راهی طاقت فرسا و زمان بر است اما فراموش نکرده است که دست یابی به دموکراسی هرگز بدون پرداخت هزینه های گزاف و صرف زمان طولانی محقق نشده است. از این رو بر ماست که با انتخاب خواستی مناسب، آگاهانه و مبتنی بر واقعیات، برای هر چه آسان تر و کوتاه کردن مسیری که منجر به "تغییر" می شود بکوشیم.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) طعم تلخ انواع برخوردهای سرکوب گرانه و تمامیت طلبانه ی اقتدار گرایان را چشیده است. در طول سال های گذشته اعضای این تشکل متحمل بیش ترین هزینه ها از قبیل تخریب ساختمان آن توسط دولت فاشیست احمدی نژاد، بازداشت های خودسرانه، زندان های طولانی مدت، اخراج، محرومیت از تحصیل و ... شده اند، اما هم چنان با امید به آینده، استوار به راه خود ادامه می دهند.

به این اعتبار از تشکل های دانشجویی و انجمن های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور می خواهیم که همچون گذشته به پیمودن راه سخت مبارزه ادامه دهند و با حفظ انسجام تشکیلاتی، زمینه ی تاثیر گذاری به هنگام نخبگان دانشگاهی را در موقعیت های تعیین کننده ی پیش رو فراهم آورند.

انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر از عموم دانشجویان در سراسر کشور دعوت می کند در مراسم بزرگداشت روز دانشجو شرکت کنند تا همراه با هم بار دیگر فریاد بزنیم: "دانشگاه زنده است!" و به هموطنان زخم خورده و ستم کشیده کشورمان نشان دهیم که اینجا، در دانشگاه، هنوز شعله‌ی امید زیر خاکستر تن ها مان روشن مانده است.

وعده ی ما ١۶ آذر در خانه ی اول مان دانشگاه، آن جا که آینده ی ایران عزیز را رقم خواهیم زد.

به یاد یاران دبستانی دربند مان، به ویژه مجید توکلی شرف جنبش دانشجویی
به امید ایرانی آباد، آزاد و دموکراتیک

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۹ آذر ۱۳۸۹


دانشجویان معترض سبز دانشگاه علامه: ١٦ آذر به یاد مبارزات آزادیخواهانه دانشجویان

سه شنبه, ۰۹ آذر ۱۳۸۹
دانشجویان معترض سبز دانشگاه علامه با انتشار بیانیه ای به مناسبت ١٦ آذر، "به عاملین استبداد در دانشگاه" اعلام کردند که "بیش از این نامتان را در تاریخ این دانشگاه ملازم نفرت دانشجویان و اساتید نگردانید".

به گزارش دانشجونیوز، این دانشجویان در بیانیه خود همچنین زندان اوین را "به دانشگاهی از نماد مظلومیت دانشجویان" تعبیر کردند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: "از سالیان پیش ١٦ آذر به یاد مبارزات آزادیخواهانه دانشجویان در سنگر دانشگاه به نام روز دانشجو مزین شده است و هر سال بهانه ای است تا هر دانشجوی آزاد اندیشی ندای آزادیخواهی و روشن اندیشی خود را در برابر تحجر و واپس گرایی و آزادی ستیزی سر دهد.

و اینبار ١٦ آذر را در حالی پیش رو داریم كه به پاس هزینه های سنگین همین آزاد اندیشان و دانشجویان كه همیشه بیش از همه آماج تیر بلا و تیغ تیز كینه مستبدین و در صف نخست انتقام جویی سركوبگران بوده اند، اوین نیز به دانشگاهی از نماد مظلومیت دانشجویان بدل گشته است و چه پر غرور كه در این سالیان شرف جنبش دانشجویی اینگونه بارور گردیده، كه پهنه ها را در نوردیده و حصارها را در حصار خود در آورده است.

و چه باطل اندیشند شب پرستان و چكمه پوشان سرمست كه میپندارند كه با زندان و زنجیر، سنگر آزادی را ویران و به بند كشد.

زیرا هرگز اندیشه را نتوان به بند كشید."

در این بیانیه همچنین مقاومت مجید دری و دانشجویان زندانی گرامی داشته شده است. به گزارش دانشجونیوز در این بیانیه ضمن بیان مجدد صحبت های مجید دری آمده است: «همچنان كه دری ها گفتند: "جنبش دانشجویی لقمه‌ای نیست که از گلوی هیچ دیکتاتوری پایین رفته باشد. طلایه دار انتقاد هیچگاه سلاح بر زمین نمی گذارد و در کنار دریای خروشان مردم علیه زور و استبداد و دیکتاتوری می ستیزد."»

در انتهای این بیانیه آمده است:

مانیز، هم نوا و هم ترانه با یاران دربندمان میسراییم

بر میخیزیم چراغی در دست
چراغی در دل
زنگار روح را صیقل میزنیم
تا با یاران دربندمان ابدیتی بسازیم

در پایان به عاملین استبداد در دانشگاه كه در برابر فشارهای نهادهای امنیتی، اقدام به قلع و قمع فعالان دانشجویی علامه و حاكم كردن فضای امنیتی بر دانشگاه نموده‌اند اعلام می‌كنیم، بیش از این نامتان را در تاریخ این دانشگاه ملازم نفرت دانشجویان و اساتید نگردانید.

ما زنده بر آنیم كه آرام نگیریم
موجیم كه آسودگی ما عدم ماست

دانشجویان معترض سبز دانشگاه علامه
آذرماه ١٣٨٩





بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی: این کاخ استبداد را ویران خواهیم کرد

سه شنبه, ۰۹ آذر ۱۳۸۹

جمعی از دانشجويان دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسی در آستانه‌ی نهم آذرماه، سالروز بازداشت ميلاد اسدی دانشجوی اين دانشگاه و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که به هفت سال زندان محکوم شده است، بیانیه‌ای صادر کردند.


به گزارش دانشجونیوز این دانشجویان در بیانیه خود اعلام کردند که تا آزادی «ميلاد اسدی، شرف و آبروی دانشگاه خوجه نصير» از پای نخواهند نشست و «تا آخرين نفس در جهت نابودی استبداد دينی و زوال قرائت فاشيستی» خواهند جنگید.

متن این بیانیه بدین شرح است:

میلاد اسدی، شرف و آبروی دانشگاه خواجه‌نصیر است؛ این کاخ استبداد را ویران خواهیم کرد

یک سال و اندی از کودتای انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد انتخابات و حوادث پس از آن بود که چهره واقعی حاکمیت را آشکار کرد. پس از آن همه دروغ و تقلب و خیانت، پس از آن همه بازداشت و سلول انفرادی و شکنجه و تجاوز و جنایت، پس از آن همه سرکوب و لشگرکشی و حکومت پلیسی و قتل و رذالت و پس از آن همه دادگاه های نمایشی و خطبه های ننگین و مصاحبه های دروغین و اعترافات ساختگی و پرونده‌سازی و تهمت‌پراکنی و وقاحت چهره واقعی حاکمیت که در طی سی سال کوشیده بود که در زیر نقاب دین پنهانش نگاه دارد، آشکار شد. این بار نیز حاکمیت دانشگاه را به عنوان اصلی ترین هدف سرکوبهای خود قرار داد. دانشگاه که همواره زنده و زاینده، دانشگاه که همواره روشن ساز و روشن‌گر، دانشگاه که همواره طلیعه‌دار راه آزادی و عدالت، دانشگاه که همواره امید مردم و دانشگاه که همواره کابوس حاکمان خیره‌سر بوده و هست. اقتدارگرایان و انحصارطلبان از هیچ عملی در جهت سرکوب دانشگاه و دانشجو دریغ نکردند از توبیخ و تهدید و تعلیق و ستاره‌دار کردن گرفته تا بازداشت و شکنجه و زندان.

دوستان از بام پرت شده، در و پنجره‌های شکسته، گلوله‌های قاتل دوستان‌مان، باتوم و گاز و آتش و دود، یاران به خون افتاده و مجروح شده، دوستان دربند و شکنجه شده؛ خاطرات ما را می‌سازند. ما 25 خرداد، 18 تیر، 13 آبان، 16 آذر و عاشورا را فراموش نکرده‌ایم که مستبدان، یاران دبستانی‌مان را به جرم فهمیدن به بند کشیدند. 9 آذر را به یاد داریم که بیدادگران آزادمردی را به اسارت بردند که حق است و حقیقت.

٩ آذر سالروز بازداشت میلاد اسدی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت می باشد. او که برای عدالت و حریت برای صلح و امنیت برای برابری و انسانیت و برای دموکراسی و حقانیت ایستاد و جنگید ولی این بار نیز حاکمیت که اینگونه مبارزات را تهدیدی برای تداوم روند استبداد و خودکامگی خود تلقی می‌کرد میلاد اسدی را به هفت سال حبس تعزیزی محکوم کرد. اکنون که یک سال از بازداشت میلاد اسدی می‌گذرد ما جمعی از دانشجویان همیشه بیدار دانشگاه خواجه نصیر اعلام می داریم تا آزادی میلاد اسدی، شرف و آبروی دانشگاه خواجه نصیر از پای نخواهیم نشست و تا آخرین نفس در جهت نابودی استبداد دینی و زوال قرائت فاشیستی خواهیم جنگید و این کاخ استبداد را ویران خواهیم کرد.

روزی ما دوباره کبوترهامان را پیدا خواهیم کرد
و مهربانی دست زیبایی را خواهد گرفت
روزی که آهنگ هر حرف زندگی ست
تا من به خاطر آخرین شعر رنج جستجوی قافیه نبرم
و من آن روز را انتظار می کشم
حتی روزی که دیگر نباشم...