ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 29.11.2010, 21:57
جالب‌ترین بخشهای اسناد جدید ویکی‌لیکس


رادیو فردا: وب‌سایت ویکی‌لیکس، وب‌سایتی که برای انتشار مطالب افشا شده و نشت کرده از منابع مختلف بر پا شده، بار دیگر روز یکشنبه ۲۵۰ هزار صفحه از «اسناد محرمانه» ایالات متحده را منتشر کرد که این اسناد، در صورت صحت، از پشت پرده بسیاری از نظرات و واقعیات دیپلماتیک خبر می‌دهند.

در این اسناد مواردی چون «درخواست چند کشور عربی از آمریکا برای حمله به ایران»، «دریافت موشک‌های پیشرفته کره شمالی توسط ایران»، «نالایق و بی‌مسئولیت» نامیده شدن سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا و مسائلی از این دست به چشم می‌خورد. بررسی مطبوعات از میان هزاران صفحه از اسناد ویکی‌لیکس تاکنون حواشی دیگری از پشت پرده دیپلماسی را نیز برملا کرده که بخشی از آن در زیر می‌آید:

«آمریکا برای روادید دیپلمات‌های ایرانی در عراق تصمیم می‌گرفت»

خبرگزاری فرانسه از قول اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس: سفارت آمریکا در بغداد، درخواست ایرانیان برای روادید دیپلماتیک از عراق را کاملاً زیر نظر گرفته و در مورد این درخواست‌ها تصمیم‌گیری می‌کردند. روند تصمیم‌گیری این سفارت برای ارائه ویزای عراق به دیپلمات‌های ایرانی گاه تا ۱۶ ماه به درازا می‌انجامیده‌است.

این سند مورخه آوریل ۲۰۰۹ می‌نویسد که وزارت خارجه عراق از سال ۲۰۰۸ نام ایرانیانی که درخواست روادید دیپلماتیک دارند را برای تأیید به سفارت آمریکا در بغداد می‌فرستاده است.

به نوشته این سند، بررسی پیشینه این افراد نشان داده که «در حدود ۲۰ درصد از آنان رابطه احتمالی با سپاه پاسداران یا وزارت اطلاعات ایران داشته‌اند.»

«رئیس جمهور پاکستان، یک سر گندیده است»

نیویورک‌تایمز از قول اسناد ویکی‌لیکس: ملک عبدالله عربستان در مورد آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان گفته‌است: «سر کشور که گندیده باشد کل بدن هم می‌گندد.» بنا بر این گزارش، ملک عبدالله، آقای زرداری را بزرگ‌ترین مانع برای پیشرفت پاکستان می‌داند و از او به عنوان «سر گندیده» یاد می‌کند. دولت پاکستان بلادرنگ به این سند ویکی‌لیکس واکنش نشان داد و با رد آن گفت که ملک عبدالله «برادر بزرگ‌تر» آصف علی زرداری است.

«سرطان خون آیت‌الله خامنه‌ای»

روزنامه لوموند فرانسه از قول یکی از اسناد ویکی‌لیکس مربوط به اوت ۲۰۰۹: یک تاجر غیر ایرانی مقیم آسیای میانه که زیاد به تهران سفر می‌کند «از یکی از تماس‌های خود شنیده علی‌اکبر رفسنجانی به او گفته‌است که علی خامنه‌ای سرطان خون دارد که این سرطان در مرحله پیشرفته‌ای قرار دارد و رهبر جمهوری اسلامی ممکن است طی چند ماه آینده فوت کند.»

«قاچاق سلاح از ایران در آمبولانس»

آسوشیتدپرس از قول اسناد ویکی‌لیکس: هلال احمر ایران در جریان جنگ سال ۲۰۰۶ حزب‌الله لبنان با اسرائیل، برای حزب‌الله در آمبولانس‌های خود سلاح قاچاق می‌کرده‌است. بر پایه یکی از اسناد، فردی که نامش منتشر نشده هم‌چنین «در هواپیماهایی که برای رساندن لوازم پزشکی به لبنان می‌رفته موشک نیز دیده است.»

به نوشته آسوشیتدپرس، سخنگویان حزب‌الله لبنان از واکنش به خبر نشت این خبر در ویکی‌لیکس خودداری کرده‌اند.

«اسرائیل می‌خواسته کنترل غزه را به فتح بدهد»

آسوشیتدپرس: در یکی از سندهای دیپلماتیک ایالات متحده قید شده که اسرائیل پیش از حمله دو سال پیش خود به نوار غزه در مورد این حمله به رهبران فلسطینی و مصری خبر داده‌بود.

به نوشته این سند، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل به یک هیئت از کنگره ایالات متحده گفته‌بود که «اسرائیل پیش از عملیات سرب مذاب، با مصر و گروه فتح مشورت کرده‌بود و پرسیده‌بود که آیا آنها حاضرند در صورت شکست حماس از اسرائیل کنترل نوار غزه را به عهده بگیرند؟»

«برادر کرزی قاچاقچی مواد مخدر است»

خبرگزاری فرانسه از قول اسناد ویکی‌لیکس می‌نویسد که چهره‌ای که این اسناد «از احمد ولی کرزی، برادر کوچک حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان ترسیم می‌کند چهره یک سردسته قاچاق مواد مخدر و فردی فاسد است.»

در یکی از یادداشت‌های منتشر شده در مورد احمد ولی کرزی که در منطقه قندهار از چهره‌های قدرتمند است در ویکی‌لیکس آمده: «در حالی که ناچاریم با احمد ولی کرزی به عنوان رئیس شورای ولایتی تعامل کنیم اما همه می‌دانند که او فاسد و یک قاچاقچی مواد مخدر است.»

«وابستگی معمر قذافی به پرستار اوکراینی»

خبرگزاری آلمان: بنا به اسناد ویکی‌لیکس، معمر قذافی، رئیس جمهوری لیبی هیچ‌گاه بدون همراهی یک پرستار بلوند اوکراینی سفر نمی‌کند. در یکی از مکاتبات سفارت آمریکا در طرابلس آمده که «گالینا کولوتنیتسکا، پرستار شهوت‌انگیز اوکراینی تنها فرد از تیم چهار نفره پرستاران اوکراینی معمر قذافی است که از روال کاری آقای قذافی خبر دارد.»

این سند می‌افزاید که «برخی منابع مدعی‌اند که این پرستار و معمر قذافی رابطه‌ای رمانتیک دارند.» مُعَمَّر قذافی که ۴۱ سال است بر لیبی حکومت می‌کند همواره در سفرهای خود تیمی از محافظان زن را نیز به‌همراه می‌برد.

«تنفر اردوغان از اسرائیل»

خبرگزاری فرانسه: در اسناد ویکی‌لیکس چنین آمده که یکی از دیپلمات‌های آمریکایی در گفت‌وگویی با گَبی لِوی، سفیر اسرائیل در ترکیه به وی گفته‌است که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به خاطر مسائل مذهبی «کاملاً از اسرائیل متنفر است.»

در این سند آمده که گبی لوی نیز در پاسخ در مورد آقای اردوغان گفته‌است: «او یک بنیادگرا است. او از نظر مذهبی از ما متنفر است و تنفرش دارد پراکنده می‌شود.»

استعلام هیلاری کلینتون در مورد «سلامت عقلی» رئیس جمهور آرژانتین

روزنامه اسپانیایی «ال پایس» بر پایه اسناد ویکی‌لیکس می‌نویسد: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در مورد «سلامت عقلی» کریستینا فرناندز دکیرشنر، رئیس جمهوری آرژانتین مشکوک شده و از منابعی خواسته‌است تا در این مورد به او اطلاع‌رسانی کنند.

«فرار با اسب از مرز ایران»

سی‌ان‌ان از قول اسناد ویکی‌لیکس: در یکی از یادداشت‌ها که سال گذشته از سفارت آمریکا در ترکیه ارسال شده می‌خوانیم که یک شهروند ۷۵ ساله ایرانی-آمریکایی به نام حسین قنبرزاده واحدی، ناچار شده‌است سوار بر اسب از ایران بگریزد.

بنا بر این یادداشت که ۱۱ فوریه ۲۰۰۹ ارسال شده، این دندانپزشک ایرانی پس از سفر به ایران و بازدید از بستگان، به هنگام بازگشت با مصادره گذرنامه در فرودگاه مواجه شد و ناچار شد از طریق غیر قانونی از مرز ترکیه خارج شود. وی در کوه‌های مرزی یک بار از اسب به زیر می‌افتد و در میان درختان به پایین می‌غلتد ولی پس از تحمل مشقات زیاد از مرز عبور می‌کند.