ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 25.11.2010, 21:09
یکی از متهمان قاچاق اسلحه به نیجریه محاکمه می‌شود

رادیو فردا: دادگاهی در نيجريه روز پنجشنبه يک ايرانی را که گفته می شود از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است را در ارتباط با محموله قاچاق اسلحه و مهمات، متهم کرد.

به گزارش رويترز، «عظيم آقاجانی» که طبق مدارکی که در دادگاه ارائه شد، به عنوان يک بازرگان و تاجر مستقر در تهران معرفی شده، يکی از اعضای سپاه پاسداران است و در کنار يک همدست شهروند نيجريه، به اتهام قاچاق اسلحه و مهمات تحت محاکمه است.

مقام های نيجريه روز ۲۶ اکتبر اعلام کردند که يک کشتی حامل سلاح های ارسالی جمهوری اسلامی ايران را در بندر لاگوس ضبط کرده اند. اين محموله که در ۱۳ کانتينر جاسازی شده بود شامل گلوله های توپ، خمپاره و ساير سلاح ها بود و برچسب مواد ساختمانی روی جعبه های آن خورده بود.

يک شرکت بين المللی حمل و نقل که مقر آن در فرانسه است گفته است که کشتی ياد شده در بندرعباس بارگيری شده بود.

سازمان های امنيتی نيجريه می گويند که سلاح های ارسالی از سوی ايران توسط برخی از سياستمداران اين کشور و برای ايجاد نا امنی در نيجريه در صورت از دست دادن انتخابات پيش رو وارد شده بود.

نيجريه پس از آن اعلام کرد با اين کار، ايران قطعنامه های سازمان ملل و مقررات بين المللی را در زمينه صادرات سلاح نقض کرده و اين موضوع را به شورای امنيت سازمان ملل، گزارش داد.

اودئين آجوموگوبيا، وزير خارجه نيجريه، در يک کنفرانس خبری گفته بود که مقام های ايرانی تاييد کرده اند که اين محموله از ايران بارگيری شده است.

عظيم آقاجانی که ۴۳ سال دارد، در دادگاه گفت که نياز به امور حقوقی سفارت (ايران در نيجريه) دارد تا از جانب وی، امور پرونده را دنبال کنند. وی حاضر نشد نسبت به اين اتهام واکنش نشان داده و آن را قبول و يا رد کند.

عظيم آقاجانی و همدست نيجريه‌ای او به همراه دو شهروند ديگر نيجريه، همچنين متهم به صادرات غيرمجاز مهمات و تسليحات به «بانجول» در گامبيا شده‌اند.

اين سه شهروند نيجريه با نام های «علی عثمان عباس جگا»، «علی عروجی واماکو» و «محمد توکور»، اتهام وارد شده را رد کردند.

منابع ديپلماتيک به رويترز گفته اند که دو ايرانی که در سفارت ايران مخفی شده اند، تحت تعقيب هستند. اين منابع گفته اند که دو ايرانی ياد شده، از اعضای سپاه قدس هستند که شاخه عمليات برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

رويترز گزارش داده که ماموران اطلاعات و امنيت نيجريه، پس از سفر منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی در روز يازدهم نوامبر، دو هفته پيش، توانسته اند يکی از اين دو تن را بازجويی کنند که گفته می شود همين عظيم آقاجانی بوده است.

ماموران اطلاعات و امنيت نيجريه می گويند از نفر دوم، به اين دليل که مصونيت ديپلماتيک دارد (مقام رسمی وزارت خارجه است) نتوانسته اند بازجويی کنند.

منابع ديپلماتيک به رويترز گفته اند به احتمال زياد، مظنون ياد شده به همراه هيات همراه منوچهر متکی، نيجريه را ترک کرده است.







عظيم آقاجانی در حال انتقال توسط ماموران امنیتی نیجریه