ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 15.11.2010, 13:35
یک رسانه‌ی فارسی‌زبان دیگر و نگرانی ایران

شبکه‌ی تلویزیونی «من و تو» که به شرکت خصوصی «شبکه تلویزیونی مرجان» (Marjan Television Network) تعلق دارد، فعالیت خود را از روز ۳۰ اکتبر ۲۰۱۰ (۶ آبان ۱۳۸۹) آغاز کرده است. این شبکه فعلا روزانه ۵ ساعت برنامه دارد و برنامه‌های خود را از بریتاینا بر روی ماهواره‌های هاتبرد پخش می‌کند.

«من و تو» در حال حاظر پنج ساعت برنامه‌ دارد که بیشتر آنها موضوعاتی سرگرم‌کننده، نظیر مسابقه موسیقی برای کشف استعدادهای ناشناخته دارند. همچنین سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های «لایف استایل» مانند آموزش رقص و آشپزی از دیگر برنامه‌های این تلویزیون تازه تاسیس است.

روزنامه‌ی اصول‌گرای «تهران امروز» نوشته‌ است: «شبکه فارسی‌زبان ماهواره‌ای «من و تو» در واقع تازه‌ترین نمونه هجمه وسیع فرهنگی و رسانه‌ای است که از بیرون مرزها ساماندهی می‌شود و اهداف متنوع، بلندمدت و پیچیده‌ای را دنبال می‌کند. در واقع تمام کسانی که به اهداف و شیوه های جنگ نرم تردید داشتند در برابر علت و فلسفه وجودی چنین شبکه ای راهی ندارند جز آنکه آن را در راستای برنامه ریزی پیچیده غرب جهت تاثیر گذاری بر طبقه متوسط ایران ارزیابی کنند.»

روزنامه «تهران امروز» در دادمه‌ی «تحلیل» از اهداف شبکه «من و تو» نوشته است: «هر چند گفته می شود این شبکه با حمایت مالی یک خواننده زن لس‏انجلسی [گوگوش] و دوستانش اداره می شود، ولی مروری بر چینش برنامه‌ها و نحوه اداره شبکه‌، روایت از اهدافی فراتر از ذهن یک خواننده و یا آموزش رقص و آواز دارد. و این شبکه در دو میدان متفاوت اهداف خویش را پیگیری می‌کند. هدف نخست را باید در لایه بیرونی شبکه یعنی برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای چون آشپزی، طنز و حتی رقص جست که سطحی‌ترین مخاطبان را جذب می‌کند. برای تنوع و تکمیل این برنامه‌ها، مستندهای علمی و برنامه‌های ورزشی - این شبکه از حامیان تبلیغاتی بازی ایران و برزیل نیز بود - افزوده شده‌اند و سپس برای اثرگذاری و همچنین اقناع مخاطب خاص، برنامه‌هایی چون اتاق خبر و... تدارک دیده شده‌اند. بدین ترتیب، یک شبکه تلویزیونی راه مرموزی را برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب ایرانی انتخاب کرده است.»

تمرکز بر برنامه‌های فرهنگی

حسن اعتمادی، سردبیر بخش خبر تلویزیون «من و تو» به وبسایت «مردمک»، گفته است: «این شبکه تازه بر موضوع‌های فرهنگی و هنری تمرکز دارد». او می‌گوید: «هدف اصلی ما پرداختن به فرهنگ است، چون ما فکر می‌‌کنیم اگر جامعه ایران امروز با مشکلات گوناگون رو‌به‌رو است به دلیل ضعف فرهنگی است.»

آقای اعتمادی درباره شیوه‌ای که تلویزیون من و تو برای رویارویی با این مسئله در پیش خواهد گرفت، می‌گوید: «ما تا آنجا که در توان‌ داریم، می‌کوشیم که با صاحب‌نظران حوزه فرهنگ و هویت ایرانی، مسائل اجتماعی را به صورت تخصصی به مخاطبان‌مان ارائه دهیم.»

سردبیر بخش خبر این شبکه، احتمال افزایش ساعت‌های پخش برنامه را به «امکانات و ارتباطاتی» وابسته دانست که در نتیجه برقراری ارتباط خبرنگاران و کارکنان این مجموعه با کارشناسان حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری فراهم خواهد شد.

«آکادمی گوگوش»

«آکادمی موسیقی گوگوش»، یکی از برنامه‌های این شبکه، با اجرای این خواننده مشهور ایرانی است و به شناسایی استعدادهای ناشناخته موسیقی ایرانی‌ می‌پردازد.

یکی دیگر از برنامه‌های «من و تو» در حوزه موسیقی، برنامه‌ای هفتگی است که در هر قسمت یک ترانه‌سرا یا آهنگساز معرفی‌ می‌کند.

برنامه زنان ورزشکار هم برنامه‌ای هفته‌ای و نیم ساعته است که دانشنامه‌ای از رشته های ورزشی زنان ارائه می‌دهد. علاوه بر برنامه‌هایی که در حوزه سرگرمی‌ می‌گنجند، برنامه خبری این شبکه هر روز به مدت نیم ساعت به تازه‌ترین اخبار ایران و جهان می‌پردازد.