ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.11.2010, 21:11
انصراف یونسکو از برگزاری کنگره جهانی فلسفه در ایران

رادیو فردا: به دنبال اعتراض‌ها نسبت به برگزاری کنگره جهانی فلسفه در ایران که قرار بود با مشارکت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، برگزار شود، این سازمان با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرده است،‌ از برگزاری کنگره جهانی فلسفه در ایران حمایت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ سازمان آمورشی، علمی و فرهنگی ملل متحد،‌ یونسکو،‌ که مقر آن در پاریس است،‌ روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از انصراف خود در کمک به برگزاری کنگره روز جهانی فلسفه در ایران خبر داده است.

کنگره جهانی فلسفه قرار بود از ۳۰ آبان تا دوم آذر ماه سال جاری با همکاری یونسکو در تهران برگزار شود.

هر چند یونسکو در بیانیه خود هیچ اشاره‌ای به دلیل انصراف خود از برگزاری روز جهانی فلسفه در ایران نکرده است، اما دیپلمات‌ها می‌گویند،‌ این اقدام واکنشی نسبت به ایجاد محدودیت در تدریس رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران بوده است.

به دنبال انتقاد‌های رهبر جمهوری اسلامی از تدریس علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، در اوایل آبان ماه سال جاری وزارت علوم جمهوری اسلامی از اعلام توقف صدور مجوز جدید برای ۱۲ رشته علوم انسانی و نیز بازنگری در محتوای این رشته‌ها خبر داده بود.

از جمله رشته‌هایی که مقام‌های جمهوری اسلامی از بازنگری در محتوای آن سخن گفته‌اند، رشته فلسفه است.

در این میان یونسکو در بیانیه خود در باره انصراف از برگزاری کنگره جهانی فلسفه در ایران آورده است، «شرایط لازم برای تضمین برگزاری بدون مشکل یک کنفرانس بین‌المللی متعلق به سازمان ملل در ایران فراهم نشده است.»

پیشتر نیز مخالفت‌ها و انتقادهای متعددی نسبت به تصمیم یونسکو برای برگزاری مراسم روز جهانی فلسفه در ایران به عنوان یکی از چهار رویداد ثبت شده در برنامه یونسکو در سطح جهان، ابراز شده بود.

چند روز پیش شماری از «دانشجویان، آموزگاران و نویسندگان عرصه فلسفه» در بیانیه‌ای به برگزاری این کنگره در ایران اعتراض کرده و از شرکت‌کنندگان خارجی و داخلی آن خواسته‌ بودند، این کنگره یا به گفته آنها «نمایش مسخره» را تحریم کنند.

پیشتر نیز رامین جهانبگلو، متفکر و مدرس ایرانی فلسفه، که در کانادا تدریس می‌کند با تهیه طوماری با امضای اندیشمندانی از سراسر جهان، از فیلسوفان جهان خواسته بود، در این گردهمایی شرکت نکنند.

در این میان وزارت امور خارجه فرانسه و نمایندگی آمریکا در یونسکو از تصمیم تازه سازمان آموزشی،‌ علمی و فرهنگی ملل متحد در انصراف از برگزاری کنگره جهانی فلسفه در ایران استقبال کرده‌اند.