ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 05.11.2010, 18:22
ایران روی پله ۷۰ ایستاد


ایلنا: گزارش شاخص توسعه انسانی 2010 سازمان ملل متحد نشان می‌دهد كه نرخ بیكاری در ایران بین سال‌های 2000 تا 2009 در بیشترین حالت 33 درصد گزارش شده است.

به گزارش ایلنا، شاخص توسعه انسانی یكی از شاخص های رشد و پیشرفت كشورها محسوب می شود كه هرساله از سوی سازمان ملل متحد منتشر می شود. شاخص توسعه انسانی نام جدولی است تناسبی که در آن کشورهای جهان براساس فاکتورهایی از جمله درآمد سرانه واقعی، نرخ باسوادی، آموزش، بهداشت، تغذیه و نیز امید به زندگی مورد مقایسه قرار می‌گیرند.این شاخص از سال 1991 میلادی توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد به مرحله اجرا گذاشته شد و از آن پس هر ساله فهرستی از کشورهای جهان را به ترتیب بالاترین تا پائین‌ترین رتبه‌ها را در مقایسه با نمودارها و کشورهای دیگر منتشر می‌کند. کشورهایی که در رده‌های بالای شاخص توسعه انسانی قرار دارند، کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که در رده‌های پائین شاخص توسعه انسانی قرار دارند، کشورهای توسعه نیافته و عقب افتاده‌تری از نظر پیشرفتهای جهانی هستند.

سازمان ملل متحد در مقدمه این گزارش اعلام كرده كه نیروی انسانی بزرگترین ثروت یك ملت محسوب می شود.امروزه این موضوع پذیرفته شده ای است كه موفقیت یك كشور صرفا در سایه درآمد امكان پذیر نیست، اگرچه بدون منابع هم هیچ گونه پیشرفتی هم امكان پذیر نیست. در گزارش 2010 كشورهای بسیاری وجود دارند كه با وجود شرایط نامطلوب درآمدی كیفیت زندگی مردم بهبود یافته است.این درحالی است كه برخی كشورهای هم با وجود عملكرد قوی اقتصادی عملا نتوانسته اند پیشرفتی در شاخص هایی مثل امید به زندگی،تحصیل و بالابردن استانداردهای زندگی كسب كنند.

این گزارش می افزاید؛ برخی از کشورها در حال برداشتن گام های بلندی برای توسعه انسانی بوده اند.گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد درخصوص شاخص توسعه انسانی (HDI )كه شاخصی تركیبی از پوشش ثروت، سلامت و آموزش و پرورش است، نشان می دهد كه كشورهای آسیایی از جمله چین و هند با رشد سریع در تولید ناخالص داخلی خود پیشرفت های چشمگیری داشته اند.به طوری كه چین با 23 درصد وهند با 30 درصد رشد نسبت به سال قبل رشد سریعتری را نسبت به گزارش قبلی سازمان ملل داشته اند.

وضعیت ایران

به گزارش ایلنا، در میان 169 كشور مورد بررسی سازمان ملل متحد ایران به لحاظ شاخص توسعه انسانی در رتبه 70 و بعد از كشورهای مثل بوسنی و هرزگوین، قزاقستان ،آذربایجان و عربستان قرار گرفته است. هرچند كه در این گزارش تركیه در رتبه 83 قرار گرفته اما برخی كشورهای توسعه یافته رشد سریعتری را نسبت به ایران به ثبت رسانده اند.

در گزارش توسعه انسانی 2010 سازمان ملل متحد رتبه كسب شده برای شاخص توسعه انسانی ایران 0.702 از یک اعلام شده است. كه این عدد برای كشورهای اول جدول 0.938 است.

این گزارش می افزاید؛ میانگین رشد سالانه ایران در شاخص توسعه انسانی بین سالهای 200 تا 2010 به میزان 1.27 درصد بوده است.
نروژ ، استرالیا، آمریکا، ایرلند، لیختن اشتاین، هلند، کانادا، سوئد ، آلمان و ژاپن از لحاظ شاخص توسعه انسانی در سال 2010 به ترتیب رتبه های اول تا دهم را کسب کردند. زیمبابوه نیز از این لحاظ در انتهای این رتبه بندی قرار گرفته است.امارات متحده عربی در جایگاه سی و دوم این لیست قراردارد . زیمباوه وكنگو در قعر این جدول قرار گرفته اند.

بیكاری

براساس این گزارش، دربررسی تعداد استخدام به جمعیت فعال درگروه سنی 15 تا 64 سال كه در سال 1991 به میزان 45.9درصد شاغل بوده اند در سال 2008 تنها سه درصد رشد كرده است. از كل جمعیت مشغول به كار در ایران 56.8 درصد از استخدام رسمی شده اند كه در این میان زنان نسبت به مردان كمتر استخدام رسمی شده اند به طوری كه این نسبت 72 به 100 گزارش شده است. این شاخص نشان می دهد كه میزان ورودی به بازار كار در این سالها نسبت با اشتغال ایجاد شده هماهنگ نبوده است. همچنین42.7درصد از این استخدام های انجام گرفته بین سالهای 2000 تا 2008 اشتغال آسیب پذیر تعریف شده است. افرادی كه دارای وضعیت شغلی با ثباتی نبودند جمعیت 42.7درصدی را تشكیل می دهند.

این گزارش می افزاید 1.9 درصد از نیروی شاغل به كار در ایران با درآمدی كمتر از 1.25 دلار در روز زندگی می كنند.

نرخ بیكاری اعلام شده در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد در پایین ترین سطح بین سالهای مورد بررسی (2000-2008) حداقل 8.3 درصد و حداكثر 33.2درصد گزارش شده است. گزارش توسعه انسانی سازمان ملل برای گروه كودكان كار در ایران گزارش نشده است.

فناوری های اطلاعات و ارتباطات

شاخص مورد بررسی دیگر در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات است كه براین مبنا میزان دسترسی به خطوط تلفن همراه و ثابت در ایران بین سالهای (2000-2008) 532 درصد رشد كرده و جمعیت تحت پوشش تلفن همراه در ایران 95 درصد رسیده است.میزان دسترسی به اینترنت در سال 2008 به میزان 32 درصد از كل جمعیت كشور گزارش شده و پنهای باند در این سال 0.4 درصد اعلام شده است.
نابرابری درآمدی

در گزارش شاخص توسعه انسانی،ضریب جینی مورد محاسبه كه اصطلاحا شاخص برابری نامیده می شود،ضریب جینی ایران 38.3 درصد گزارش شده است. نروژ با ضریب جینی 25.8، ایسلند 34، هلند 30.9 و سوئد با ضریب جینی 25 كمترین نابرابری درآمدی را در توزع عادلانه ثروت در سال 2010 داشته اند.ضریب جینی درتركیه 41.2 درصد گزارش شده است.

رضایتمندی از زندگی

سازمان ملل رتبه ایران از نظر سطح رضایت‌مندی شهروندان در جهان را 84 اعلام و رضایت مردم ایران از شغل خود 71 درصد، سلامت فردی 82 درصد و سطح زندگی را 55 درصد برآوردكرده است. این گزارش كه بر پایه آمار سال های 2006 تا 2009 تهیه شده رتبه ایران از نظر شاخص رضایت از زندگی 5.6درصد اعلام شده كه این موضوع نشان می دهد هرچه شاخص ارقامی بیشتر باشد رضایت از زندگی بیشتر است. در شاخص تجارب منفی رتبه ایران 32 گزارش می شود.