ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 05.11.2010, 5:32
خانم پیلای برای نجات جان نسرین ستوده اقدام کند


کمیساریای عالی حقوق بشر باید فورا برای نجات جان نسرین ستوده اقدام کند

۱۳ آبان ۱۳۸۹—کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، ناوی پیلای، باید بلافاصله از مقامات ایرانی بخواهد تا سلامتی جسمی وکیل حقوق بشر، نسرین ستوده، که در حال حاضر در زندان به سر می برد را تضمین و وی راآزاد کنند.

از روز یکشنبه، ۹ آبان ۱۳۸۹، ستوده یکی از برجسته ترین وکلای حقوق بشر ایران، آغاز به اعتصاب غذای خشک کرده تا به زندانی شدن خود و بدرفتاری با وی در زندان اوین تهران اعتراض کند. خانوادهء نسرین ستوده گفته اند که وی بسرعت در حال از دست دادن سلامتی خویش می باشد.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین گفت: "به عنوان کمیساریای عالی حقوق بشر، خانم پیلای موظف به کمک به مدافعان حقوق بشری که در معرض حملات جدی قرار گرفته اند، می باشد. سکوت وی در قبال آزار سیستماتیک و محاکمات وکلای مدافع حقوق بشر باعث نگرانی خواهد بود."

وی افزود: "خانم ستوده جان خود را نه تنها در راه حقوق ملت ایران، بلکه در راه اصولی که سازمان ملل متحد بر مبنای دفاع از آنها تاسیس شده است گذاشته است."

نسرین ستوده از تاریخ ۱۳ شهریور در زندان است. مقامات به وی اجازهء تماس با وکیل خود را نداده اند و ملاقات های وی با خانواده اش را محدود کرده اند. رضا خندان، همسر خانم ستوده، امروز به کمپین گفت که دو فرزند خردسال خانم ستوده توانسته اند برای اولین بار از زمان بازداشت وی، به دیدار وی بروند. مقامات زندان تا کنون از ملاقات آقای خندان با خانم ستوده جلوگیری به عمل آورده اند. خانوادهء خانم ستوده بعد از ملاقات با وی گفته اند که وی دروضعیت بسیار بد جسمی به سر می برد.

آقای خندان گفت: " امروز هم با خواهرش و بچه ها و مادر من ملاقات داشت که خیلی حال بدی داشته و بچه ها گریه کرده اند و با حالت تاثر آمدند بیرون. به شدت لاغر شدند رنگشان سیاه شده و نمی توانسته بچه ها را بغل کند."

قبل از اینکه نسرین ستوده اعتصاب غذای خویش را آغاز کند، دادستان تهران، عباس جعفری دولت آبادی، روز یکشنبه بعد از ظهر با وی در زندان اوین ملاقات کرد. رضا خندان به کمپین گفت که این ملاقات تاثیر خاصی نداشته است.

ستوده که وکیل مدافع شیرین عبادی، برندهء جایزهء صلح نوبل و دیگر فعالان حقوق بشر بوده است، روز ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ دستگیر شد و در انتظار محاکمه اش به اتهامات "اقدام علیه امنیت ملی،" "اجتماع و تبانی به قصد به هم زدن امنیت ملی،" و "همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر" می باشد. زمان محاکمهء وی 24 آبان ماه تعیین شده است.

رضا خندان به کمپین گفت: "پیش از این به مسوولان پرونده گفته بود که اگر شرایط بهتر بشود و پرونده اش سیر طبیعی خودش را پیدا کند، اعتصاب غذایش را خواهد شکست. ولی وضعیتش بهتر نشده که بدتر هم شده است."

وی همچنین افزود: "پروندهء وی شرایط عادی را طی نمی کند. او در شرایط غیرعادی نگهداشته می شود. روزهاست که در انفرادی است. برای وکیلی در این شرایط نمی دانم چرا چنین وضعیتی برای او ایجاد کرده اند. به نظرم همسرم هم چون می بیند شرایط غیرعادی است دست به چنین کارهایی [ اعتصاب غذا ] می زند."

پروندهء ستوده بخشی از زنجیرهء بزرگی از دستگیری ها و محاکمات وکلای حقوق بشر در ایران، از جمله محمد اولیایی فرد، محمد علی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف زاده و گیتی پورفاضل می باشد.

محمد اولیایی فرد در حال حاضر در حال تحمل یک سال زندان فقط به دلیل خبررسانی در خصوص فرآیند های قضایی به مطبوعات است. در تاریخ 8 آبانماه سال جاری، دادگاه انقلاب تهران محمد سیف زاده را به نه سال حبس و ده سال محرومیت از حرفهء وکالت محکوم کرد. محمد دادخواه و عبدالفتاح سلطانی هریک دارای پرونده های جاری قضایی علیه آنها هستند. گیتی پورفاضل، وکیل دادگستری که دفاع از موکلان بهایی را به عهده دارد، برای تاریخ ۱۶ آبان به دادگاه احضار شده است.

بر اساس اعلامیهء سازمان ملل متحد در مورد مدافعین حقوق بشر، که در مجمع عمومی این سازمان با توافق تمامی اعضا در سال 1998 به تصویب رسید، دولت ها موظف شدند که در مقابل هر گونه خشونت، تهدید، اقدام تلافی جویانه، تبعیض قانونی یا عملی، فشار و یا هرگونه عملیات خودسرانه ای که ممکن است بخاطر تلاش مشروع مدافعان در ارتقاء حقوق بشر علیه آنها رخ دهد، همه اقدامات لازم را توسط همه مقامات خود برای حفاظت از مدافعین حقوق بشر در پیش بگیرند.

"اصول اساسیِ نقش و وظایف وکلای دعاوی" سازمان ملل متحد اعلام می دارد که دولت ها موظف به تضمین حقوق وکلا در انجام فعالیتهای حرفه ای خود به نحوی که قادر به انجام وظایف خویش "بدون آنکه با تهدید، مانع، مزاحمت یا مداخلهء بی جا مواجه شوند،" می باشند. علاوه بر این، این اصول حقوق وکیل را در خصوص آزادی بیان ، که در اصل ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز مطرح شده است، شامل "حق شرکت در مباحث عمومی در خصوص مسایل حقوقی، اجرای عدالت، و ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر" را تایید می کنند.

در تاریخ ۹ آبان ماه سال جاری، شیرین عبادی از کمیساریای عالی خواست که در خصوص آزار نسرین ستوده و سایر وکلای حقوق بشر ایرانی اقدام کند. چون اینک خانم ستوده در اعتصاب غذای خشک به سر می برد، درخواست خانم عبادی می باید با فوریت هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


http://persian.iranhumanrights.org/1389/08/sotoudeh_hunger_strike/