ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 01.11.2010, 17:00
چشمه‌ای دیگر از فساد حکومت جمهوری اسلامی

رادیو فردا: یک هفته پس از آنکه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از پرداخت بسته‌های پول نقد از طرف دولت ایران به دفتر حامد کرزی خبر داده بود، اکنون هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک می‌گوید که ایران در ملاقات‌های مقام‌های افغان نیز به آنها وجه نقد پرداخت کرده است.

به نوشته این هفته‌نامه آمریکایی گرچه در گزارش نیویورک‌تایمز با اشاره به اینکه «مقام‌های ایرانی بسته‌هایی حاوی میلیون‌ها دلار پول نقد را به عمر داودزی، رئیس دفتر حامد کرزی، تحویل داده‌اند» موضوع تلاش ایران برای بسط نفوذ خود در افغانستان عنوان شده بود، ولی با نقل قولی از حامد کرزی در مورد «هزینه کردن این مبالغ برای مصارف گوناگون و کمک به مردم»، مسئله فساد مالی در حکومت افغانستان تکذیب شد.

با این حال به نوشته این هفته نامه دادن پول نقد از سوی حکومت ایران، فراتر از دفتر ریاست جمهوری افغانستان می‌رود و در حقیقت مقام‌های ایران به طور مستمر به برخی از مقامات دولت، نمایندگان مجلس، سیاستمداران و حتی رهبران مذهبی پول می‌دهند تا از منافع ایران در افغانستان دفاع کنند.

نیوزویک در عین حال می‌افزاید که بدیهی است که تمام مقام‌های دولت افغانستان چنین روش‌هایی را تأیید نکرده و نمی‌پسندند.

در این زمینه یک وزیر سابق و یک مقام ارشد دیگر در دولت افغانستان که به خاطر حساسیت موضوع ترجیح داده‌اند بدون ذکر نام خود با نیوزویک گفت‌وگو کنند، می‌گویند که رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه وقت افغانستان، در جریان یک سفر رسمی در ماه مارس سال ۲۰۰۹ به تهران به مقام‌های ایرانی گفته بود که چادرهای سیاه رنگی را که زنان ایرانی بر تن می‌کنند، می‌پسندد.

به گفته این دو مقام آگاه، هنگام ترک تهران یکی از مسئولان وزارت خارجه ایران بسته‌ای حاوی پارچه چادری برای همسر آقای سپنتا به وی هدیه داد، اما وقتی آقای سپنتا و همسرش در کابل این بسته را باز کردند، متوجه شدند که حدود ۵۰ هزار دلار اسکناس نو در داخل این پارچه چادری پیچیده شده است. آقای سپنتا فوراً موضوع را به حامد کرزی گزارش داده و به وی پیشنهاد داد، این مبلغ را فوراً‌ به ایران بازگرداند.

منابعی که با نیوزویک مصاحبه کرده‌اند، می‌گویند حامد کرزی به آقای سپنتا گفته است که در مورد دادن این پول سکوت کرده و برای ایرانیان آبروریزی نکند. وی به وزیر خارجه خود توصیه کرده است که از این پول برای تأمین هزینه‌های وزارت خارجه افغانستان استفاده کند.

وزیر خارجه سابق افغانستان در تماس با مجله نیوزویک دریافت این مبلغ را تأیید کرده ولی جزئیات بیشتری در این مورد نگفته است، غیراز این نکته که وی این پول را به وزارت مالیه افغانستان تحویل داده است.

وحید عمر، سخنگوی حامد کرزی، نیز به مجله نیوزویک گفت که رئیس جمهور و آقای سپنتا «موافقت کردند که این مبلغ باید به وزارت مالیه افغانستان تحول داده شده تا در مجاری قانونی هزینه شود. هیچکس این پول را برای مصارف شخصی هزینه نکرده است.»

نیوزویک به نقل از یک وزیر سابق دولت افغانستان نیز نوشته است که در تمام ملاقات‌های رسمی بین مقامات دو کشور، ایرانی‌ها مقداری پول نقد به مقامات افغان می‌دهند و با توجه به اینکه برخی از مقام‌ها و سیاستمداران افغان از اقلیت تاجیک و یا هزاره هستند، دولت ایران توانسته است با برخی از آنها روابطی بسیار مستحکم‌تر از دادن هدیه و پول نقد بنا کند.

مجله نیوزویک یادآوری می‌کند که حکومت ایران از گروه‌های تاجیک و هزاره که در سال‌های آخر دهه ۱۹۹۰ با طالبان می‌جنگیدند، حمایت مادی و معنوی می‌کرد و هنوز هم با آن فرماندهان جنگی از جمله کریم خلیلی، که معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان است، روابط بسیار نزدیکی دارد.

به گفته سیاستمداران و مقامات ارشد در دولت افغانستان کابینه حامد کرزی در عمل بین دو گروه تقسیم شده است. گروه طرفداران ایران به رهبری کریم خلیلی و گروه طرفدار آمريکا به رهبری عمر زاخیلوال، وزیر مالیه. با این همه به نظر می‌رسد که جناح طرفدار ایران دست بالا را دارد.

نظر کاربران:

سلام. مسئله اصلی برای ما ایرانیان عقب راندن سیاست جنگی وماجراجویانه جمهوری اسلامی است. این سیاست میرود که خطر بسیار
بزرگی را دامنگیرکشورگرداند. گرچه محتوای و سمت وسوی سیاست خارجی تعیین کننده شیوه های اعمال سیاست هستند، ولی بخشی از شیوه های عمل ، تا حدی مستقل ازسیاست بکار میرود. ازجمله تاثیر دروضعیت کشورهایی که تحولات انها با امنیت ملی ما بنوعی در ارتباط است. این موضوع بخصوص در کشورهای همسایه ای که بالقوه امکان رشد نیروهای ضد منافع ملی ما در آن موجود است،صادق میباشد. در طول تاریخ اکثر کشورهایی که امکان مالی لازم را داشته اند، سعی کرده اند با کمک مالی و رشوه به برخی نیروها درکشورهای دیگر، درجهت تقویت سیاست مطلوب خود و تضعیف جریانات مخالف عمل کنند.
انگلستان و روسیه در زمان قاجار با پول سیاستمداران ایرانی را درجهت مطامع خود میخریدند. قرارداد معروف وثوق الدوله از این نظر بسیار معروف است. میگویند وی در مجلس درجواب اعتراض نمایندگانی که به او گفته بودند، "ملت ایران را ارزان فروختی" گفته بود:"اگر انگلیسیهامیدانستند که ملت و از جمله شما این چنین احمق هستید، احساس غبن میکردند"
برای انجام کودتای 28 مرداد هم بنا برگفته مامور انزمان انگلیس(درفیلم مصدق، نفت، کودتا با تهبه کنندگی بی بی سی) بیش از 130 ایرانی و بخصوص ژورنالیستها از ماموران انگلیسی پول و رشوه دریافت میکردند. در سالهای آخر صدراعظمی هلموت کهل نیز روشن شد که شرکت توتال فرانسه 11 میلیون دلار به ایشان جهت تاثیر در روند انتخابات آلمان، بصورت سیاه و زیر میزی پول داده است.
این هم واقعیتی است که تا رشوه گیر نباشد رشوه دنده بزورنمیتواند رشوه دهد و رشوه گیرنده پس از برملا شدن داستان نمیتواند از مسئولیت خود طفره رفته و گناه را فقط بر دوش رشوه دهنده بیاندازد. خانه از پای بست ویران است...
عجیب اینجاست که آقای رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه افغانستان، در یک دیدار رسمی درتهران، در نزد مقامات ایرانی ، ابراز علاقه خاصی به چادر سیاه میکند. چرا؟ ایشان قبلا گرایشات مائوئیستی داشته و به هرحال از لحاظ فکری و سلیقه زندگی هیچ ربطی به جریانات اسلامی نداشته. ایشان در آلمان تحصیل کرده وهمسر و فرزندانشان نیز کاملا نرمال و غیر اسلامی لباس میپوشند و هرگز دیده نشده که علاقه ای به پوشاندن خود با چادر سیاه داشته باشند. خود آقای رنگین هم بعید است که بخواهندچادر بسر کرده و یا شخصی دیگر را تشویق به سر کردن چادر کند. پس این ابراز علاقه به جادر سیاه در یک دیدار رسمی از چه روست؟
آقای وزیرامورخارجه پس از گرفتن این پولها در چادر سیاه،عملا احساس این که بدینوسیله به شخصیتش توهین شده نکرده وپول را پس نداده ، بلکه آنرا به آقای کرزی تحویل داده. آقای کرزی هم سرو صدایش را در نیاورده و آن را به خزانه دولت ریخته است. یعنی عملا این پول رشوه پذیرفته شده است. حالا فوقش این است که آقای رنگین دادفر سپنتا میتواند ادعا کند که "قضیه به من مربوط نیست و تصمیم گیرنده آن کرزی رئیس جمهور بوده است". باز هم این سئوال باقی میماند که ایشان چرا به کرزی اعتراض نکرده که این نمک گیرشدن چه قیمتی دارد؟ چگونه است که تا رو شدن قضایای رشوه دهی و رشوه گیری، دولت افقغانستان و تک تک وزرایش در چهت افشاء این مسئله هیچ مسئولیتی احساس نکرده اند؟
بهرام