ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 26.10.2010, 11:57
پرسش ۷ نماینده مجلس: به کرزای چقدر پول داده‌اید؟

هفت نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی با طرح سوالی از منوچهر متكی وزیر امورخارجه پرسیده اند : میزان كمك های نقدی پرداخت شده به دفتر رییس جمهور افقانستان، آقای حامد كرزای كه از سوی ایشان نیز تایید شده است در طول پنج سال گذشته چقدر بوده است و مستند قانونی این پرداختها چه بوده و به به تصویب چه مراجعی در كشور رسیده است و چگونه هزینه شده است؟

به گزارش سایت پارلمان نیوز ارگان رسمی فراكسیون خط امام مجلس شورای اسلامی، جمشید انصاری رییس كمیته سیاسی و روابط بین الملل فراكسیون خط امام، محمد رضا تابش دبیر كل فراكسیون خط امام ، حسین هاشمیان رییس شورای مركزی فراكسیون خط امام ، قدرت الله علیخانی و محمد حسین مقیمی از اعضای شورای مركزی فراكسیون خط امام و احمد مهدی شهریاری و شكور اكبرنژاد از اعضای فراكسیون خط امام مجلس شورای اسلامی از امضا كنندگان این سوال هستند.

متن این سوال به این شرح است: بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه های بین المللی ، علاوه بر كمك هایی كه به صورت قانونی برای بازسازی افغانستان و از طریق دولت آن كشور به عمل آمده است، در طول سنوات گذشته مبالغی به صورت نقدی از طریق رییس دفتر رییس جمهور افغانستان در اختیار آقای حامد كرزای قرار گرفته است. خواهشمند است در خصوص موارد زیر توضیحات لازم ارایه فرمایید:

۱- میزان این كمكها در طول 5 سال گذشته به تفكیك هر سال چه قدر بوده است؟
۲- مستند قانونی این پرداختها چه بوده و اصل و میزان آن به تصویب چه مرجعی در كشور رسیده است؟
۳- آیا دولت ایران از محل و نحوه هزینه این كمك ها از سوی رییس جمهور افغانستان اطلاع داشته است و امكان ارایه گزارشی در این مورد وجود دارد یا خیر؟
۴- محل تامین منابع این كمك ها در قوانین بودجه سنواتی را اعلام فرمایید.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ابتدای هفته خبر از كمك نقدی ایران به دفتر رییس جمهور افغانستان داد. هرچند این موضوع از سوی سفارت ایران در افغانستان تكذیب شد ، اما حامد كرزای در یك كنفرانس خبری آن را تایید كرد.