ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.10.2010, 10:15
«فتنه اقتصادی» مجوز سرکوب مردم است


تحول سبز: جمعی از روزنامه نگاران و خبرنگاران طی دیداری با آقای کروبی به طرح سوالات خود پرداختند.

در این دیدار خبرنگاران پیرامون برخی رخدادهای اخیر در جامعه سوالاتی را مطرح کردند. در ابتدای این دیدار ، خبرنگاران در مورد “آینده جنبش سبز” و نیز اظهارات اخیر یکی از فرماندهان نظامی-انتظامی پیرامون “شروع ضرب‌آهنگ فتنه اقتصادی” و همچنین اظهارات یکی از تئوریسین های جناح حاکم مبتی بر” اگر رهبری نبود یاران انقلاب، انقلاب را منحرف کرده بودند” سوالاتی را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار تحول سبز در این دیدار مهدی کروبی ضمن خیر مقدم به خبرنگاران و آرزوی آزادی خبرنگاران دربند به تشریح سوالات آنان پرداخت.

حجت الاسلام مهدی کروبی با بیان اینکه جنبش سبز ادامه دارد و شبهه ای در ادامه آن وجود ندارد، یادآور شد: هر حادثه ای یک جا منفجر می شود، اما باید همه عوامل قبل از آن نیز مورد بررسی قرار گیرد؛ حوادث انتخابات دهم نیز تنها به خاطر یک انتخابات نبود بلکه انتخابات نقطه انفجار آن جریان بود و جنبش سبز حاصل یک سلسله اتفافات و رخدادهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری نهم و مجلس هشتم بوده که در انتخابات دهم ریاست جمهوری نمود پیدا کرد.

کروبی با بیان اینکه توده مردم ناراضی هستند، تصریح کردند: چه آنکه به خیابان آمد و چه آنکه نیامد، ناراضی است. مردم هشت ماه با وجود همه فشارها ایستادگی کردند و وقتی با صدای تکبیر، ماموران به خانه می ریختند و زن و بچه را می زدند و می بردند، فعلا تحفظ می کنند، اما فکرشان که عوض نشده است. وقتی در چنین شرایطی به خانه یکی از شهدای جنگ تحمیلی یورش می برند و فرزند وی را جلوی چشم خانواده اش به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهند یا فعالین دانشجویی را تعلیق، اخراج و زندانی می کنند، خود گویای این است که جنبش زنده است. ترس حکومت از این جنبش تا آنجااست که از برگزاری یک مراسم ختم و ترحیم ساده نیز ترس دارند.

او در ادامه افزود: مردم باید قاطع و مصمم در صحنه حضور داشته باشند تا از این مسیر سخت عبور کنیم. شاید به نفع مردم هم باشد که یک مقدار حرکت طول بکشد تا متولیان جریان آنچه را که توسط مردم به دست آورده اند مانند اصلاحات که خیلی ساده به دست آمد، راحت از دست ندهند.

مهدی کروبی در بخشی دیگر از اظهارات خود به سخنان یکی از فرماندهان نظامی- انتظامی پرداخت و افزود: فتنه اقتصادی بهانه‌ای برای حیف و میل اموال عمومی است و دولت می خواهد تقصیرها را گردن دیگران بیاندازد. این دولت از درآمد سرشار نفت به درستی استفاده نکرد و کارهای زیربنایی و بنیادی در این سالها کمتر دیده شد. دولت با صرف هزینه در طرح های غیرکارشناسی ضمن هدر دادن سرمایه ها به رکود اقتصادی و فقر مردم نیز افزود؛ به طوری که اکنون شاهد رکود بی سابقه ای در بخش تولید و تورم اقتصادی هستیم.

کروبی در ادامه افزود: ربط دادن ناتوانی های اجرایی و اقتصادی و ناکامی های حاصل از آن، به مردم، جنبش و کشورهای خارجی تنها بهانه ای است برای رفع مسئولیت؛ ۳۰ سال استکبار جهانی را باعث عقب ماندگی و مشکلات اقتصادی خود به مردم معرفی کردند، حالا به تعبیر آنها “فتنه و سران فتنه” هم به عاملان این ناکامی ها اضافه شدند.

آقایان باید بدانند که مسئله اقتصاد با زندگی روزمره مردم عجین شده است و حتی تغییرات اندک قیمت ها در زندگی آنان تاثیر به سزایی دارد. این آقایان می گویند تحریم ها اثری ندارد اما چگونه است که به قول رئیس اتاق بازرگانی ایران “تحریم ها هزینه واردات را ۳۰ درصد افزایش داده است”؟

کروبی ادامه داد: سخن این آقا که از “فتنه اقتصادی” نام می برد مجوزی است برای سرکوب گسترده مردم در مقابل اعتراض به افزایش چشم گیر قیمت ها؛ خودشان می دانند که چه مصیبت های اقتصادی در پیش دارند، می گویند فتنه اقتصادی در راه است.

چند ماه قبل به طور اتفاقی شاهد ربوده شدن کیف یک خانم در خیابان بودم و ناخودآگاه به دنبال متولی امنیت در آن خیابان گشتم، سخن بنده با ایشان این است که برای جلوگیری از سرقت اموال مردم در روز روشن، به فکر امنیت آنها باشید نه سرکوب شان. بهتر است شما به جای پرداختن به مسائل اقتصادی؛ به معضلات ناشی از گسترش مواد مخدر و توزیع کنندگان آن، بپردازید و در جهت امنیت اجتماعی مردم گام بردارید. اگر هم قرار باشد حرفی زده شود، وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی آن هم با ارائه شواهد و مدرک بگویند؛ اما چون احساس می کنند عرصه دارد تنگ می شود و احتمال اعتراضات مردمی وجود دارد می خواهند فضا را امنیتی و پلیسی کنند.

کروبی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود به سوالی پیرامون اظهارات یکی از آقایان که گفته بود ” اگر رهبری نبود یاران انقلاب، انقلاب را منحرف کرده بودند” پرداخت و افزود: اینگونه اظهارات به ضرر خود حاکمیت است. من فکر می کنم منظور او بیشتر به آقای هاشمی و بنده است و این ها می خواهند افرادی را از تاریخ انقلاب حذف کنند، درحالی که این افراد هر صفحه ای از تاریخ انقلاب را که باز کنند، حضور دارند. آنها خیال کرده اند که می توانند این افراد را محو کنند، اما نمی شود.

البته بنده معتقدم از اظهارات این آقا می شود ۲ برداشت کرد. اول اینکه یاران انقلاب در جریان حوادث سخت پس از آن کم آوردند و از ادامه راه ناتوان شدند، مانند طلحه و زبیر در صدر اسلام! دومین برداشت از این سخن این است که اکنون سرنوشت کشور به دست نامحرمان و نااهلان افتاده و یاران انقلاب در مقابل این انحراف از جمهوریت و اسلامیت، ایستادگی کرده اند. مانند ابوذر غفاری؛ حالا مردم باید قضاوت کنند که کدام برداشت از این سخن درست است.

دبیرکل حزب اعتمادملی در این دیدار با جمعی از خبرنگاران اصلاح طلب، در مورد موضوع رفراندوم، تداوم جنبش سبز، انحراف نظام، آینده اقتصاد کشور، اظهارات برخی سران و…، نیز سخن گفت.