ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.10.2010, 21:53
واسلاو هاول خواستار آزادی نسرین ستوده شد

رادیو فردا: واسلاو هاول،‌ رئیس جمهور پیشین جمهوری چک و از چهره‌های سرشناس مخالف حکومت کمونیستی سابق چکسلواکی با ابراز نگرانی از به خطر افتادن سلامت نسرین ستوده به دلیل اعتصاب غذا، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است این وکیل زندانی را آزاد کنند.

واسلاو هاول، رئیس جمهور پیشین جمهوری چک روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مراسم پایانی گردهمایی «فوروم ۲۰۰۰» در پراگ، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، نسرین ستوده را آزاد کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا وی در سخنرانی خود با بیان این که از شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، شنیده است که خانم ستوده در اعتراض به شرایط زندان در اعتصاب غذا به سر می‌برد و حال او خوب نیست، تاکید کرده است، «فوروم ۲۰۰۰» از آزادی این وکیل دربند ایرانی حمایت می‌کند.

نسرین ستوده که وکالت شماری از فعالان سیاسی و مدنی در ایران مانند عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار و حشمت‌الله طبرزدی، رهبر سازمان توقیف شده جبهه دموکراتیک ایران را بر عهده دارد، روز سیزدهم شهریور ماه و پس از آن که برای پاسخ به احضاریه دادگاه به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، بازداشت شد.

هرچند مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی تاکنون درباره علت بازداشت این وکیل دادگستری توضیحی نداده‌اند، ‌اما خانم ستوده در احضاریه دادگاه به «تبلیغ علیه نظام» و «تجمع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده است.

نسرین ستوده، علاوه بر برعهده داشتن وکالت فعالان سیاسی در ایران، وکالت شیرین عبادی را نیز برعهده داشت که براساس برخی گزارش‌ها وی پیش از بازداشت شدن بارها از سوی افراد ناشناس تهدید شده بود که یا «از وکالت شیرین عبادی دست بکشد و یا منتظر عواقب آن باشد.»

در این میان به گفته شیرین عبادی درخواست واسلاو هاول برای آزادی نسرین ستوده و نیز ابراز امیدواری وی برای آزادی همه زندانیان سیاسی در ایران با «واکنش بسیار مثبت حاضرین و صاحبان رسانه‌ها» که در گردهمایی «فوروم ۲۰۰۰» حضور داشتند، روبرو شده است.

برنده ایرانی جایزه صلح نوبل که برای شرکت در گردهمایی «فوروم ۲۰۰۰» در جمهوری چک به سر می‌برد، در گفت و گو با رادیو فردا، با مهم ارزیابی کردن سخنان واسلاو هاول در باره ایران، آن را باعث جلب توجه بین‌المللی به «مبارزات مسالمت‌آمیز مردم ایران و نیز وضعیت خطیر و ناگوار زندانیان سیاسی» در این کشور دانسته است.

گردهمایی «فوروم ۲۰۰۰» که در سال ۱۹۹۷ به ابتکار واسلاو هاول پایه‌گذاری شده است، هر سال با حضور فعالان صلح و حقوق‌بشر و نیز چهره‌های برجسته جهانی با هدف بررسی مسایل و مشکلات عمده جهان تشکیل می‌شود.

موضوع اصلی چهاردهمین گردهمایی «فوروم ۲۰۰۰» که امسال در پراگ، پایتخت جمهوری چک برگزار شد، محیط زیست بود و شعار این گردهمایی هم «جهانی که در آن زندگی ‌می‌کنیم» نام داشت.

البته به گفته واسلاو هاول در گردهمایی امسال «فوروم ۲۰۰۰» که حدود ۳۰۰۰ هزار نفر در آن شرکت داشتند به ویژه درباره مسایل مربوط به حقوق بشر نیز تبادل نظر شده است.