ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.10.2010, 8:16
شرایط بحرانی بیمارستان‌ها در ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیرکل خانه پرستار با ابراز نگرانی نسبت به بروز بحران در بیمارستانها به علت کمبود نیروی پرستاری گفت: هم اکنون بخشهایی از مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در طول شب با حضور یک پرستار اداره می شود که این فاجعه است.

محمد شریفی مقدم به مشکلات زیاد بیمارستانها برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران اشاره کرد و افزود: کمبود نیروی پرستار در وضعیت بحرانی است و مسئولان به این مسئله توجهی ندارند.

وی با اشاره به اینکه راه استخدام پرستاران هم اکنون مسدود شده است، افزود: ورودی نیروی پرستاری به بیمارستانها کم شده و آن دسته از افرادی که در شرایط دشوار قصد دارند جذب شوند در نیمه راه انصراف می دهند.

شریفی مقدم تاکید کرد: هم اکنون شرایط کار در بیمارستانهای دولتی به قدری سخت و دشوار است که وقتی یک آگهی استخدام برای 100 پرستار چاپ می شود فقط 50 نفر ثبت نام می کنند.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: دشواری کار در بیمارستانهای دولتی باعث شده همین تعداد نیروی شاغل هم کار خود را رها کنند و به بیمارستانهای خصوصی بروند.

وی با اشاره به کمبود نیروی پرستاری و سختی کار در بیمارستانهای دولتی، گفت: متاسفانه ترک شغل پرستاران بسیار بالا است.

شریفی مقدم با بحرانی خواندن وضعیت پرستاری دربیمارستانهای دولتی، افزود: سئوال ما این است که چرا مسئولین این بحران را به خصوص در تهران احساس نمی کنند.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به بیمارستان امام به عنوان یکی از بزرگترین مجتمعهای درمانی کشور که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران است، گفت: پنج بخش این بیمارستان درهر شیفت با یک پرستار اداره می شود. نکته جالب اینکه برخی از این بخشها توسط پرستاری اداره می شود که تازه فارغ التحصیل شده و توانایی رسیدگی به 18 بیمار در یک بخش را ندارد.

وی درادامه افزود: خستگی پرستار در چنین شرایطی کاملا طبیعی است و همین موضوع باعث می شود برای ساعتی بخشهای بیمارستانها از حضور پرستار خالی شود.

شریفی مقدم، ادامه روند کنونی را بسیار ناگوار و فاجعه آمیز خواند و گفت: اگر می بینیم که بیمار یا همراه او به پرستار حمله می کند باید آسیب شناسی شود که چرا این اتفاقات رخ می دهد. تنها با استقرار نیروهای امنیتی نمی توان مشکلات را حل کرد.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: من معتقدم که بیماران به خصوص در تهران حداقل مراقبتها را دریافت نمی کنند.

با وجود کمبود نیروی انسانی در بیمارستان‌های دولتی‌خروج پرستاران شدت گرفت‌

جهان صنعت: ساعت کار زیاد، شب‌کاری و اضافه‌کار اجباری سبب شده انگیزه خدمت پرستاران بخش دولتی کمرنگ شده و ناگزیر شوند برای تامین هزینه‌های زندگی و کاستن از بار سنگین مسوولیت به بیمارستان‌های خصوصی بروند.
به گزارش مهر، در حالی که بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی از کمبود نیروی انسانی در بخش بالینی رنج می‌برند و همچنان رایزنی‌ها و مکاتبات مسوولا‌ن وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری برای جذب 23 هزار پرستار جدید و کاهش ساعت کار پرستاران ادامه دارد اما شنیده می‌شود که پرستاران شاغل در بخش دولتی تمایل دارند ادامه فعالیت خود را در بیمارستان‌های خصوصی سپری کنند.

خطاهای پرستاران

سختی کار در بیمارستان‌های دولتی که ناشی از کمبود نیرو است، باعث شده پرستاران شاغل در این بخش آن طور که باید و شاید توان خدمت به بیماران را نداشته باشند و همین امر سبب شده که شاهد بروز خطاهای شغلی پرستاران باشیم که این معضل سلا‌مت بیماران را تهدید می‌کند.
این در حالی است که بیمارستان‌های خصوصی برای جلب رضایت مراجعان و بیماران خود بهترین شرایط و امکانات درمانی را ارایه می‌دهند که حضور مداوم پرستار بر سر بالین بیمار یکی از همین موارد است. هم‌اکنون بیمارستان‌های خصوصی برای اینکه بتوانند انگیزه خدمت پرستاران را بالا‌ ببرند، امتیازهای گوناگونی را به آنها می‌دهند و همین امر سبب شده که نیروی بخش دولتی به سمت بخش خصوصی روانه شود.
محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار ضمن اشاره به مشکلا‌تی که پرستاران در بیمارستان‌های دولتی با آنها مواجه‌ هستند، گفت: با توجه به دریافتی‌هایی که در بخش خصوصی وجود دارد و اکنون در قالب مصوبات داخلی آنها را اجرا می‌کنند، جذابیت‌های فراوانی برای پرستاران ایجاد کرده‌اند.
وی با اشاره به قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلا‌مت که در آن به کاهش ساعت کار پرستاران اشاره شده است، افزود: فکر می‌کنم به نفع بخش خصوصی است که این قانون را زودتر از بخش دولتی اجرا کند و به نظر می‌رسد زمینه‌اش نیز فراهم باشد.

محمدرضا یگانه، عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه هم‌اکنون کمبود نیروی انسانی در بیمارستان‌ها بیداد می‌کند، گفت: بسیاری از پرستاران به علت از دست دادن توان کاری خواستار استفاده از مزایای قانون بازنشستگی پیش از موعد هستند اما بیمارستان‌های دولتی به علت کمبود نیرو و اعتبار توان اجرای این قانون را ندارند.
اگر به 30 سال پیش بازگردیم می‌بینیم که آن زمان عمل‌های جراحی ساده‌ای داشتیم که اغلب مربوط به عمل آپاندیسیت یا کیسه ‌صفرا بود. نیاز به مراقبت در این قبیل بیماری‌ها چهار تا شش ساعت در هر 24 ساعت بود و این در حالی است که امروز برای انجام عمل پیوند کبد نیازمند 32 ساعت مراقبت در یک شبانه‌روز هستیم. پس نیاز بیماران به خدمات پرستاری شش تا هشت برابر شده ولی نیروی پرستاری ما همان بوده که 40 سال پیش بوده است.
غضنفر میرزابیگی، رییس سازمان نظام پرستاری ایران در ارتباط با تمایل پرستاران بخش دولتی برای حضور در بخش خصوصی گفت: در یک مقطعی پرستاران بخش دولتی به بخش خصوصی می‌رفتند، در مقطعی هم برعکس شد و پرستاران بخش خصوصی به بخش دولتی می‌آمدند اما هم‌اکنون بخش
خصوصی خودش را بالا‌ کشیده و دوباره این شیفت دارد معکوس می‌شود.

عواقب ناگوار بی‌توجهی‌

نتایج بررسی‌ها و گزارش‌های سازمان نظام پرستاری نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد پرستاران کشور به علت فشار کاری فراوان شب‌کاری و شیفت‌های نامتعارف به آرتروز گردن، کمر، بیماری‌های جسمی و روانی مبتلا‌ هستند و این در حالی است که از پرستاران قراردادی تعهد گرفته می‌شود که دو نوبت کار کنند و آنان هم به علت نیاز به کار شرایط تحمیلی را می‌پذیرند.
با توجه به اینکه 80 درصد بستری‌ها در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود، کمبود نیروی پرستاری می‌تواند عواقب ناگواری به دنبال داشته باشد که در نتیجه آن نظام سلا‌مت را دچار آسیب خواهد کرد از این‌رو لا‌زم است که مسوولا‌ن بتوانند راه‌حلی برای جلوگیری از خروج پرستاران از بخش دولتی ارایه دهند.