ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.10.2010, 14:15
انتخابات برزیل؛ دستاوردهای لولا


رادیو فردا: مردم برزیل یکشنبه سوم اکتبر برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده پای صندوق‌های رأی می‌روند. اما لولا دا سیلوا، رییس جمهور کنونی در بین نامزدهای این انتخابات قرار ندارد.

در زمینه نقش لولا دا سیلوا در برزیل، گفت وگویی با فریدون خاوند، صاحبنظر اقتصادی انجام داده ایم که می خوانید:

رادیو فردا: یکشنبه سوم اکتبر انتخابات ریاست جمهوری در برزیل برگزار می شود و به همین مناسبت، در رسانه های بین المللی مطالب ستایش آمیز زیادی دیده می شود درباره کارنامه لولا دا سیلوا، که دوران ریاست جمهوری اش در برزیل به زودی به پایان می رسد. در عرصه اقتصادی، چه دستآورد هایی از دوران لولا باقی می ماند؟

فریدون خاوند: کمتر دیده شده که رهبر یک کشور، در آستانه ترک کردن قدرت، در صحنه داخلی این همه محبوبیت داشته باشد و در صحنه بین المللی این همه مورد ستایش قرار بگیرد. اگر قانون اساسی برزیل به لوییس اینیاسیو لولا دا سیلوا، معروف به لولا اجازه میداد در انتخابات ریاست جمهوری سوم اکتبر شرکت بکند، او مسلما با برخورداری از یک محبوبیت هشتاد در صدی در میان افکار عمومی بار دیگر انتخاب می شد.

ولی قانون اجازه این کار را نمی دهد. لولا به حزب زحمتکشان برزیل تعلق دارد با گرایش چپ، ولی مهم ترین رسانه های اقتصادی دنیا، سازمان های بین المللی اقتصادی، بانک های تجاری، نهاد هایی که در اندازه گیری درجه خطر پذیری اقتصاد ها تخصص دارند، خلاصه بخش بزرگی از رسانه ها و دستگاه هایی که در ژانویه ۲۰۰۳ از پیروزی لولا می ترسیدند، امروز یکصدا از سیاست اقتصادی او ستایش می کنند.

فراموش نکنیم که برزیل در نخستین دهه های پس از جنگ جهانی دوم یک دیکتاتوری نظامی بود با اقتصادی متکی بر صادرات قهوه و در حال حاضر یک دموکراسی بزرگ هست با ۱۹۰ میلیون نفر جمعیت، غول صنعتی آمریکای لاتین به شمار می رود، از نظر اقتصادی هشتمین قدرت دنیا است و امکان دارد حدود پنج سال دیگر خودش را برساند به مقام پنجم یا ششم دنیا.

چه عواملی باعث شدند اقتصاد برزیل تا این حد پیشرفت بکند؟

معمار اصلی معجزه برزیل فرناندو هنریکه کاردوسو است که پیش از لولا ریاست جمهوری این کشور را بر عهده داشت و توانست با یک سلسله اصلاحات بنیادی اقتصادی کشورش را به راه رشد پایدار بیندازد از جمله از راه تثبیت پول ملی، مبارزه با تورم، خصوصی سازی انبوه و هماهنگ کردن برزیل با فرایند جهانی شدن.

شاهکار لولا این بود که این سیاست ها را ادامه داد و، در همان حال، یک سلسله برنامه های بسیار موفق را در راستای مبارزه با فقر به اجرا گذاشت. لولا، برخلاف بسیاری دیگر از رهبران چپ، به بهانه مبارزه با بی عدالتی رشد اقتصادی را قربانی نکرد. بلکه با استفاده از رشد اقتصادی میلیون ها برزیلی را از فقر سیاه بیرون آورد و یکی از مهم ترین دستآورد های او، گسترش بی سابقه طبقه متوسط است در کشوری که البته هنوز هم با نابرابری های جدی دست و پنجه نرم میکند.

بخش بزرگی از افکار عمومی ایران از لولا گله مند هستند به خاطر روابط رییس جمهوری برزیل با محمود احمدی نژاد و به ویژه موضعگیری او در مورد نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران. در این مورد چه نظری دارید؟

لولا با تکذیب تقلب در آخرین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی، بسیاری از ایرانی ها را سخت دلگیر کرد و تصادفا روزنامه فرانسوی «لوموند» در آخرین شماره خودش رفاقت رییس جمهوری برزیل با محمود احمدی نژاد را بخش تاریک سال های لولا توصیف می کند، مثل بی توجهی او به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در نظام کاسترو.