ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.10.2010, 11:25
روسیه دامنه تحریم‌ها علیه ایران را گسترش داد

كاخ كرملین فرمان "دمیتری مدودف" رئیس جمهور روسیه را منتشر كرد كه در آن همكاری های بانكی با ایران ممنوع اعلام شده بود. این فرمان عملا هرگونه روابط تجاری با ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاری«ریا نووستی » روسیه به نقل از سایت رسمی كرملین، "دمیتری مدودف" سرمایه گذاری در خاك روسیه از سوی ایران در زمینه استخراج اورانیوم، تولید یا استفاده از مواد و فناوری های هسته ای را ممنوع اعلام كرده است. در این فرمان همچنین به ممنوعیت "فعالیت های مالی و تجاری در صورتی كه مشكوك به ارتباط با برنامه (غنی سازی) اورانیوم باشد" نیز اشاره شده است. بخصوص تاسیس دفاتر، شعبات یا نمایندگی های جدید بانك های ایرانی در خاك روسیه، ایجاد شركت سرمایه گذاری مشترك و حفظ روابط نمایندگی با آنها ممنوع اعلام شده تا از ارائه خدمات مالی، درصورتی كه اطلاع رسد این اقدامات به فعالیت های هسته ای كمك می كند، جلوگیری گردد".

سفارت ایران در مسكو در این مورد هنوز اظهار نظر نكرده است.

این فرمان در چارچوب اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخ 12 ژوئن 2010 (22 خرداد 1389) امضا گردیده است.

"رجب صفروف" مدیر عامل "مركز مطالعات ایران معاصر" در این خصوص می گوید: "این فرمان مكمل فرمان مورخ 22 سپتامبر (31 شهریور) درخصوص ممنوعیت تحویل سیستم پدافند موشكی اس-300 به ایران" بود.

بانك ملی ایران در روسیه دارای شعبه است. شعبه روسی این بانك ایرانی، از اظهار نظر در خصوص پیامدهای فرمان رئیس جمهور روسیه و آینده این بانك خودداری كرد. كارمند این بانك در این خصوص به گفتن این مطلب بسنده كرد: "كلیه فعالیت ها در روسیه كاملا قانونی است. همین كه بانك مركزی (روسیه) به این بانك ایرانی اجازه فعالیت داده، نشان می دهد كه فعالیت این بانك ممنوع نشده است".

"پاول مدودف" عضو "كمیته مالی دوما (مجلس)" عقیده دارد كه ممنوعیت از سوی رئیس جمهور به "بانك ملی ایران در روسیه" ضربه می زند.

پاول مدودف تصور می كند كه این فرمان بر تمام ساختارهای مالی و بانكی كه با ایران در ارتباط باشند تاثیر می گذارد، وی می گوید: "شك دارم كه این بانك هم مشمول تحریم باشد. ارتباطات با پایتخت ایران می تواند بسیار فریبكارانه باشد، اما بانك مركزی روسیه با جدیت تمام كار تمامی مالكان واقعی ساختارهای این بانك را بررسی كرد".

در حال حاضر بانك ها در روسیه مكلف هستند در سایت "بانك مركزی روسیه" اطلاعات مربوط به مالكین خود را ارائه كنند، اما اطلاعات مربوط با مالكان واقعی ساختارهای فرعی این بانك ایرانی در روسیه در سایت بانك مركزی موجود نیست.

"رجب صفروف" امیدوار است كه بانك ملی ایران از تحریم های سیاسی دچار خسران نشود. این كارشناس تاكید می كند:"این بانك فقط كارهای نمایندگی را انجام می دهد، در زمینه های بسیار محدودی فعالیت دارد و فعالیت های نه چندان گسترده آن محدود می شود به پرداخت وجه برای دریافت روادید و انتقال ارز برای دانشجویان مشغول به تحصیل در روسیه".

پاول مدودف بر عكس انتظار دارد كه فعالیت های تجاری، "كه به هیچ وجه ارتباطی با مسائل هسته ای و نظامی ندارد" نیز متاثر گردند. برای مثال تجارت كشمش و آجیل. پاول مدودف نتیجه گیری می كند: "ممكن است افرادی كه كاملا بی تقصیر هستند كار و كسب خود را از دست بدهند. اما ما هم نمی توانیم در مقابل همه جهان قرار بگیریم و از كشوری حمایت كنیم كه به این شكل عمل می كند".