ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.10.2010, 6:56
کناره‌گیری ۵ شرکت بزرگ نفتی از  فعالیت در ایران

رادیو فردا: ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد چهار شرکت بزرگ نفتی توتال، شل، استات اویل و انی قول داده‌اند که به سرمایه‌گذاری‌‌های خود در ایران پایان دهند.

جیمز استینبرگ، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، در این باره گفت: «خرسندم که به اطلاع برسانم ما از چهار شرکت بین‌المللی انرژی قول گرفته‌ایم که به سرمایه‌گذاری‌هایشان (در ایران) پایان دهند و از هرگونه فعالیت تازه در بخش انرژی ایران خودداری کنند».

معاون وزارت خارجه آمریکا اقدام این چهار شرکت را «لطمه‌ای جدی» برای ایران دانسته و گفت این شرکت‌ها با این کار از تحریم‌های ایالات متحده به دور می‌مانند.

جیمز استینبرگ تاکید کرد که این چهار شرکت بزرگ نفتی به ایالات متحده تضمین داده‌اند که معامله با ایران را متوقف کرده‌اند یا متوقف خواهند کرد.

روز سه‌شنبه این هفته، دو سناتور آمریکایی از هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده،‌خواستند ترتیبی دهد که شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای که گفته می‌شود فرآورده‌های نفتی در اختیار ایران می‌گذراند، به مجازات برسند.

جیمز استینبرگ، همچنین اعلام کرد وزارت خارجه ایالات متحده تصمیم گرفته است شرکت نفتیران را که در سوییس مستقر و وابسته به شرکت ملی نفتی ایران است، مورد تحریم قرار دهد.

به گفته معاون جیمز استینبرگ، ایالات متحده، تحقیق و تفحص درباره ارتباط سایر شرکت‌های نفتی با ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

جیمز استینبرگ، معاون وزارت خارجه ایالات متحده، با تکرار دوباره موضع واشینگتن تاکید کرد که هدف از این تحریم‌ها این است که به ایران نشان داده شود، در صورت ادامه برنامه اتمی‌اش باید هزینه آن را نیز بپردازد.

در همین حال داگلاس انجل، یک مقام وزارت خارجه ایالات، متحده اظهار داشت که شرکت‌های آمریکایی پیشتر، از داد و ستد با شرکت نفتیران منع شده بودند.

این مقام آمریکایی تصریح کرد، تحریم نفتیران، پیامی است برای دیگر شرکت‌ها که از معامله با این شرکت خودداری کنند.

این اقدامات تنبیهی در حالی صورت می‌گیرد که یک روز پیش از این، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، هشت نفر از مقام‌های کنونی و گذشته ایرانی را به دلیل «نقض حقوق بشر» در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری مورد تحریم قرار داد.

به گفته هیلاری کلینتون این برای نخستین بار است که ایالات متحده برای «نقض حقوق بشر» مقام‌های ایران را مورد تحریم قرار می‌دهد.

ایالات متحده، که توقف برنامه اتمی ایران را در دستور کار خود قرار داده است، به همراه اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و چند کشور دیگر افزون بر تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران وضع کرده‌اند که از جمله سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران را هدف قرار داده است.


کناره‌گیری شرکت نفتی ژاپنی از پروژه نفتی آزادگان

رسانه‌های ژاپن اعلام کردند امکان دارد شرکت نفتی اینپکس ژاپن برای جلوگیری از قرار گرفتن در فهرست شرکت‌های تحریمی از سوی ایالات متحده، از پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان کنار بکشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی شرکت اینپکس گفته است این شرکت هنوز تصمیم قطعی در این مورد نگرفته است و تصمیم دارد در این زمینه با دولت ژاپن مشورت کند.

این در حالی است که خبرگزاری ژاپنی کیودو به نقل از آکیهیرو اوهاتا، وزیر بازرگانی ژاپن اعلام کرده است که اینپکس درصدد است از ادامه این پروژه انصراف دهد.

شرکت توسعه نفتی اینپکس که از سال ۲۰۰۱ پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان را در دست گرفته، اعلام کرده است تا کنون در حدود ۱۴۸ میلیون دلار برای پروژه آزادگان هزینه کرده است.

میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی کشف شده توسط ایران در سی سال گذشته است که ذخیره آن حدود ۲۶ میلیارد بشکه نفتی تخمین زده می‌شود.

دولت ژاپن که در اواسط شهریورماه در همراهی با چهارمین دور تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را علیه ایران به تصویب رساند، در حدود ۱۸.۷ درصد از سهام اینپکس را در اختیار دارد.