ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.09.2010, 20:20
نگهداری قابل در زندان علی رغم بیماری قلبی


همسر احمد قابل درباره همسرش که یک هفته پیش بار دیگر روانه زندان شد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت همسرش بیماری قلبی دارد و هم اکنون تحت درمان است. احمد قابل ، پژوهشگر دینی و از شاگردان آیت الله منتظری برای دومین بار هفته گذشته روانه زندان وکیل آباد مشهد شد . در حال حاضر او در بند ۱-۶ زندان وکیل آباد مشهد است . همسر او ، مرضیه پاسدار که چند روز پیش توانسته ملاقات حضور ی با او داشته باشد درخصوص وضعیت روحی و جسمی او گفت : « آقای قابل خدا را شکر حالشان خوب بود. اما امروز که حاج آقا تماس تلفنی با من داشتند احساس کردم کسالت دارند. می دانید که آقای قابل بیماری قلبی دارند و تحت درمان هستند . امروز گفتند که به پزشک زندان مراجعه کردند.در ضمن او در بندی با زندانیان سیاسی و جرمهای عادی ست.»

همسرقابل درباره این دوره از اتهامات او گفت: «ظاهرا همان اتهامات قبلی ست اما خود حاج آقا می گویند به خاطر حرف هایش درباره اعدام های زندان وکیل آباد مشهد او را دوباره به زندان برگردانده اند. یعنی احتمالا تا حدودی به خود حاج آقا هم تفهیم کرده اند.»

احمد قابل، پژوهشگر دینی که اواخر خرداد ماه امسال پس از ۶ ماه زندانی آزاد شد بار دیگر در ۱۷ شهریور ماه به دادسرای انقلاب مشهد احضار شد و از آنجا روانه زندان شد.

پس از آزادی او در چندین مصاحبه درباره اعدام های گسترده و پنهانی زندانیان زندان وکیل آباد مشهد سخن گفت . طبق گفته های او زندان وکیل آباد مشهد با ۴۰۰۰ هزار ظرفیت در حال حاضر ۱۲ هزار زندانی را در خود جای داده است . طبق اطلاعاتی که توسط برخی منابع موثق به کمپین ارائه شده است در یکسال گذشته در مجموع بیش از ۵۰۰ زندانی محکوم به اعدام به صورت گروهی و مخفیانه در زندان وکیل آباد اعدام شدند . خانواده ها و وکلای اعدام شدگان از زمان اعدام هیچ اطلاعی نداشته و در زمان اعدام نیز حضور نداشته اند.

مرضیه پاسدار به کمپین گفت :«ما با اصل اتهامات و دستگیری آقای قابل مشکل داریم . اگر ایشان حرفی زدند بر اساس مستندات و دلیل گفته اند. ایشان جرمی مرتکب نشده اند که به خاطرش به زندان بروند . حالا اگر آنها معتقد به جرم او هستند حداقل ما را هم از بلاتکلیفی در بیاورند و دادگاه قابل را تشکیل بدهند که بدانیم چه اتفاقی قرار است بیفتد . ما که به جرمش اعتقاد نداریم آنها که به قول خودشان آقای قابل مرتکب جرم شده است تکلیفش را روشن کننند. »

مرضیه پاسدار درباره اینکه در روزهای که احمدی نژاد در نیویورک ، پایتخت سیاسی جهان حرف از آزادی در ایران می زند گفت :« من حرفی ندارم که به مسئولان بزنم . اگر گوش شنوایی بود به آنچه که در قران آمده بود گوش می کردند . آیا صدایی رساتر از قران است؟ در قران آمده که خدا به پیامرش می گوید او شامل حال رحمت خدا شده است چون با مردمش رفتار خوبی داشته است . خدا به پیامرش می گوید اگر تو درشت گو با مردمت بودی مردم از کنار تو پراکنده می شدند . وقتی خدا به پیامبر علل اعظمش می گوید به خاطر خوش رفتاری با مردمش او شامل حال رحمت خدا شده است من نمی فهمم چرا مسئولان هیچکدام متوجه نیستند این همه ناراضایتی را . مگر چیزی هم بالاتر و رساتر از حرف قران است.»

این همسر زندانی درباره اقدامات جدید صالح نیکبخت ، وکیل پرونده گفت : « در این چند روز کاری انجام ندادند چون هنوز صحبت از تشکیل دادگاه و اتهام جدید آقای قابل نشد ه است . در ضمن آقای قابل وکیل دیگر ی نیز در مشهد دارند که وثیقه آزادی قبلی قابل را ایشان در گرو دادگاه گذاشتند.»