ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 24.09.2010, 9:08
واکنش گسترده به اظهارات احمدى‌نژاد در سازمان ملل

احمدی‌نژاد تنها مقامی است که از تریبون سازمان ملل به جای دفاع از حقوق ملتش و نشان دادن حسن نیت کشورش به موضع‌گیری علیه کشورهای دیگر اقدام می‌کند و همه گونه اتهامی را متوجه آنها می‌سازد بدون آن که سندی برای اثبات صحبت‌هایش ارائه دهد.


سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در نشست سران سازمان ملل که در آن واقعه ۱۱ سپتامبر را ساخته و پرداخته عده‌ای از سیاستمداران امریکایی‌ دانست، واکنش گسترده‌ای در در پی داشت.

به گزارش وبسایت «دیپلماسی ایرانی» شبکه خبری الجزیره در وبسایت خود با انتخاب عنوان "احمدی‌نژاد: امریکایی‌ها در حادثه ۱۱ سپتامبر دست دارند"، گزارش داد: سخنان رئیس جمهوری ایران باعث خشم گروه امریکایی حاضر در نشست و تعدادی از گروه‌های اروپایی دیگر شد به گونه‌ای که در خلال سخنرانی او جایگاه خود را ترک کرده و از سالن خارج شدند."

الجزیره سپس به گزیده‌ای از اظهارات مقامات غربی پرداخته و گزارش داد: نمایندگان ایالات متحده اظهارات او را انزجارآور و زایده توهم دانستند.

وزیر امور خارجه کانادا نیز اظهارات احمدی‌نژاد را غیر قابل قبول دانست. یکی از دیپلمات‌های فرانسوی نیز گفت که اظهارات احمدی‌نژاد درباره حوادث ۱۱ سپتامبر توهینی به سازمان ملل و به حقیقت است.

شبکه خبری العربیه نیز گزارش داد: اظهارات احمدی‌نژاد در مقر عمومی سازمان ملل بر سر حادثه ۱۱ سپتامبر و دست داشتن عوامل امریکایی در ایجاد آن بار دیگر جنجال آفرید. وقتی وی با به کار بردن عبارت توطئه امریکایی در حادثه ۱۱ سپتامبر امریکایی‌ها را به صخره گرفت و از دست داشتن برخی از مقامات و سیاستمداران امریکایی در آن حادثه سخن گفت، هیئت امریکایی فورا جلسه را ترک کرد و به دنبال آن نمایندگان کشورهای مختلف اروپایی نیز به آنها ملحق شدند.

رادیو سوا، که شبکه عربی امریکایی است و توسط دولت امریکا اداره می‌شود نیز اظهارات احمدی‌نژاد را عامل خشمگینی غرب توصیف کرد و گزارش داد: اظهارات احمدی‌نژاد علیه امریکا و دست داشتن ایالات متحده در حادثه ۱۱ سپتامبر خشم کشورهای غربی را به دنبال داشت.

به اعتقاد برخی دیپلمات‌های امریکایی رئیس‌جمهوری ایران تنها مقامی است که از تریبون سازمان ملل به جای دفاع از حقوق ملتش و نشان دادن حسن نیت کشورش به موضع‌گیری علیه کشورهای دیگر اقدام می‌کند و همه گونه اتهامی را متوجه آنها می‌سازد بدون آن که سندی برای اثبات صحبت‌هایش ارائه دهد.

علاوه بر هیات دیپلماتیک ایالات متحده در سازمان ملل، سخنگوی کاخ سفید نیز تئوری توطئه‌ی ارائه شده از سوی احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان را «منزجرکننده و نفرت‌انگیز» خواند.

کاترین آشتون، مسئول امور خارجی اتحادیه اروپا این اتهام را که آمریکایی‌ها خود در حملات ۱۱ سپتامبر به نیویورک دست داشتند، «گستاخانه و غیرقابل قبول» دانست. به گفته خانم آشتون به همین نمانیدگان همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا سالن مجمع عمومی را ترک کردند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی عربی نیز با انتخاب عنوان "خروج نمایندگان غربی در اعتراض به گفته‌های احمدی‌نژاد" برای گزارش خود گزارش داد که اظهارات احمدی‌نژاد دور تازه‌ای از تنش‌ها میان ایران و غرب را رقم زد. این بار امریکایی‌ها به قدری از حرف‌های او در مجمع عمومی سازمان ملل خشمگین شدند که به سرعت علیه حرف‌هایش موضع گرفتند و هم‌زمان که صحبت‌های رئیس‌ جمهوری ایران به جهان مخابره شد مواضع امریکایی‌ها و متحدان اروپایی‌ آنها نیز هم‌زمان مخابره می‌شد.

بی‌بی‌سی همچنین گزارش داد: این فقط امریکایی‌ها نبودند که از صحبت‌های احمدی‌نژاد خشمگین شدند بلکه کشورهای اروپایی نیز از صحبت‌های او ابراز ناخرسندی شدید می‌کردند و این اظهارات را باعث تشدید تنش‌ها در روابط ایران با غرب به خصوص اروپا و امریکا دانستند.

بی‌بی‌سی همچنین به نامه ۵۰ نماینده جمهوریخواه کنگره امریکا هم‌زمان با اعلام مواضع محمود احمدی‌نژاد علیه امریکا و دست داشتن این کشور در حادثه ۱۱ سپتامبر اشاره کرد و افزود: در حالی که احمدی‌نژاد امریکا را به دست داشتن در حادثه ۱۱ سپتامبر متهم می‌کند، نمایندگان جمهوریخواه کنگره امریکا با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور نسبت به عاقبت برنامه هسته‌ای ایران هشدار دادند و از او خواستند ظرف چند هفته آینده تکلیف پرونده هسته‌ای ایران را به طور روشن مشخص کند.

پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آن لاین که از سایت‌های خبری عربی ضد ایران محسوب می‌شود نیز با انتخاب عنوان "احمدی‌نژاد گفت ‌وگو با غرب را با اهانت آغاز کرد" نوشت: قبل از آن که احمدی نژاد سخنرانی خود را آغاز کند، زودتر از هیئت امریکایی این هیئت کانادایی بود که سالن کنفرانس را ترک کرد تا بدین ترتیب اعتراض‌ها به سخنرانی احمدی نژاد از بدو آغاز سخنرانی‌اش نمایان شود.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: اظهارات احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که وی اگر هم تمایل به مذاکره با امریکا دارد می‌خواهد با شیوه‌ای جدید و از راه حمله به امریکا از طریق تریبون‌ها واشنگتن را به مذاکره دعوت کند.










رادیو فردا: احمدی‌نژاد، روز پنجشنبه در شصت و پنجمین نشست عمومی سازمان ملل، درباره عوامل حمله‌کننده در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ابراز تردید کرد و گفت سه نظر در این باره وجود دارد.

محمود احمدی‌نژاد گفت در نظر نخست، «یک گروه تروریستی بسیار قدرتمند و پیچیده که از همه لایه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا عبور کرده است» عامل این حمله‌ها بوده که به گفته وی «این نظر بیشتر از ناحیه دولت مردان آمریکا تبلیغ شد».

وی سپس تصریح کرد در نظر دوم این حمله‌ها «توسط بخش‌هایی از دولت آمریکا و برای ایجاد تغییر در روند نزول اقتصاد آمریکا و سیطره او بر خاورمیانه و همچنین نجات رژیم صهیونیستی انجام شده است» که به گفته وی «اکثریت مردم آمریکا و ملت‌ها و سیاستمداران براین باورند».

زمانی که محموداحمدی‌نژاد این سخنان را بر زبان راند هیات آمریکایی به همراه چند هیات غربی به نشانه اعتراض سالن سخنرانی را ترک کردند.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه افزود نظر سوم این است که این حمله‌ها «توسط یک گروه تروریستی انجام شده است، لیکن دولت وقت آمریکا از آن پشتیبانی و بهره‌برداری کرده است.»

رئیس جمهوری ایران که در سابقه نفی هولوکاست را نیز در کارنامه خود دارد، همچنین پیشنهاد کرد سازمان ملل یک «گروه حقیقت‌یاب مستقل» برای بررسی حمله‌های ۱۱ سپتامبر تعیین کند.

در واکنش به این اظهارات، هیات آمریکایی حتی پیش از به پایان رسیدن سخنان محمود احمدی‌نژاد، بیانیه‌ای در محکومیت این اظهارات منتشر کرد.

هیات آمریکایی در این بیانیه گفت: «به جای آنکه آقای احمدی‌نژاد آمال و حسن نیت مردم ایران را نمایندگی کند، وی بار دیگر نظریه‌های مشمئزکننده توطئه و اهانت‌های یهودستیزانه را برگزید که نفرت‌انگیز و متوهمانه و قابل پیش‌بینی بود».

سخنرانی محمود احمدی‌نژاد امسال نیز در حالی انجام شد که صدها تن از مخالفان وی در نیویورک در اعتراض به وی دست به اعتراض زده‌اند.

هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد شمار زیادی از هیات‌ها غایب بودند.