ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 23.09.2010, 11:13
اعلام تحریم‌های متنوع روسیه علیه ایران

کاخ کرملین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهور روسیه دستور داد تحریم های متنوعی علیه تهران از جمله منع انتقال سامانه های دفاع موشکی اس -300 به ایران اجرایی شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، براساس دستور صادر شده از سوی دمتری مدودف، چارچوب های فعالیت های بازرگانی برای روسیه و شرکت های این کشور با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران هماهنگ خواهد شد.

در بیانیه کاخ کرملین آماده است: براساس دستور صادر شده از سوی رئیس جمهور روسیه، صادرات "تانک ، زره پوش رزمی ، ضد هوایی از نوع سنگین، بالگردهای رزمی و ناوهای جنگی " به ایران ممنوع خواهد بود.

مدودف همچنین انتقال انواع موشک هایی که در پرونده تحریم ایران در سازمان ملل متحد آمده و لوازم و قطعات آنها را نیز به ایران ممنوع کرد.

براساس دستور صادر شده از سوی رئیس جمهور روسیه، همچنین سرمایه گذاری های ایران در فعالیت های بازرگانی مواد حساس هسته ای در روسیه ممنوع می شود و شماری از اتباع ایرانی به دلیل ارتباط با فعالیت های هسته ای یا موشکی ایران از ورود به روسیه منع می شوند.

این دستور مدودف تنها ساعاتی پس از انتشار اظهارات ژنرال "نیکولای ماکاروف" رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه صادر شد که گفته بود روسیه در راستای اجرای دستورات دولتی، سامانه موشکی اس -300 را به ایران نمی دهد.

خبرگزاری روسی ریانووستی هم گزارش داد: این تحریم های روسیه شامل ارائه خدمات بیمه به طرف های ایرانی نیز می شود.

همچنین تعدادی از مجتمع ها و گروه های صنعتی ایران که به تولید تسلیحات و خریداری تجهیزات قابل استفاده برای تحقیقات هسته ای اقدام می کنند؛ شامل تحریم روسیه شده اند.

تحریم های روسیه همچنین شامل تعدادی از شرکت های تحت کنترل سازمان صنایع دفاعی ایران یا جزو سازمان صنایع هوا ـ فضای ایران و یک شرکت فناوری های معاصر صنعتی شده است که مسئولیت طراحی و احداث رآکتور آب سنگین در شهر "اراک" واقع در جنوب تهران را بر عهده دارد.

علاوه بر این، مرکز نظامی فنی و تحقیقات علمی ایران و شرکت هایی متعلق به سپاه پاسداران در فهرست تحریم روسیه گنجانده شده اند.

زمان هوشمندانه اعلام تحریم روسیه

رویترز می نویسد: زمان اعلام قطعی ندادن اس -300 به ایران ، هوشمندانه انتخاب شده بود. حدود یک ماه از اقدام روسیه در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر می گذرد و اخیرا نیز روسیه از فروش موشک های پیشرفته زمین به دریا به سوریه خبر داد که با مخالفت گسترده آمریکا و اسرائیل رو به رو شد.

"دمتری روگوزین" نماینده روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در گفت وگو با تلویزیون دولتی روسیه گفت: روسیه حتما با به دست آوردن سلاح کشتار جمعی توسط دولت های دیگر مانند ایران مخالفت می کند زیرا ما بیش از دیگران به ایران نزدیک هستیم و می بایست به امنیت خود توجه کنیم.

روسیه پیش از این با وجود اعلام نارضایتی، ولی به تمامی قطعنامه های تحریم ایران در شورای امنیت، رای مثبت داده بود.

قبل از این مقامات فرانسوی اعلام کرده بودند ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه به نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه گفته بود که مسکو موشک های اس -300 را به ایران نخواهد داد.

مقامات روسیه تاکنون اظهار نظرهای متناقضی را درباره امکان انتقال اس -300 به ایران مطرح کرده بودند.

تهران در سال 2007 از عقد قرارداد با مسکو برای در اختیار گرفتن موشک های اس -300 از روسیه خبر داده بود. ایران همچنین علاوه بر پرداخت مبلغ خرید این سامانه موشکی ، نظامیانی را به روسیه اعزام کرد تا نحوه کار با این سامانه موشکی را بیاموزند.

غرامت روسیه بابت اس - 300

پیش از این روزنامه روسی " نزاویسمایا گازتا " نوشته بود: فسخ یکجانبه قرارداد اس -300 از طرف روسیه به این معنا است که ایران در خریدهای نظامی خود به سمت چین خواهد رفت و این موضوع یعنی محروم شدن روسیه از صدها میلیون دلار عایدی سالانه از همکاری های نظامی با ایران .

این روزنامه اضافه کرده بود: در صورتی که روسیه این قرار داد را فسخ کند باید علاوه بر مبلغ قرار داد که 800 میلیون دلار است حدود 400 میلیون دلار نیز به عنوان جریمه به ایران بپردازد .

این گزارش می افزاید : این مبالغ جدای از زیان های دیگری است که مثلا از ناحیه کاهش خریدهای نظامی ایران متوجه روسیه خواهد شد و از این ناحیه نیز برآورد می شود سالانه 300 تا 500 میلیون دلار از خریدهای نظامی ایران از روسیه کاهش یابد .

از سوی دیگر علاوه بر خریدهای نظامی ، سرد شدن روابط تهران – مسکو بر دیگر بخش های همکاری اقتصادی نیز موثر خواهد بود؛ به عنوان مثال ایران در اوایل ماه ژوئن شرکت های هوایی داخلی خود را از به پرواز در آوردن هواپیماهای مسافر بری توپولف روسی در پروازهای داخلی و بین المللی منع کرده است و از طرف دیگر وزارت راه و ترابری اعلام کرده است که خدمه پروازی روسی باید از خطوط هوایی ایران بروند و به جای آنها از خدمه پروازی ایرانی استفاده شود .

ایران 800 میلیون دلار بابت تحویل این سامانه دفاع ضد هوایی به روسیه پرداخت کرده است . کارشناسان بر این باورند که استقرار سامانه اس 300 در ایران ، با تقویت دفاع ضد هوایی این کشور ، حمله هوایی یا موشکی به تاسیسات هسته ای ایران را سخت تر خواهد کرد .