ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.09.2010, 8:22
اوباما: حمله نظامی به ایران گزینه مطلوبی نیست

رادیو فردا: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه بار دیگر از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و در عین حال اظهار داشت به نظر وی اقدام نظامی از سوی اسرائیل یا آمریکا برای توقف این برنامه «راه مطلوبی» نیست.

باراک اوباما در گفت‌وگو با شبکه سی ان بی سی تاکید کرد که واشینگتن «برای راه‌حل‌های دیپلماتیک جهت حل» مناقشه هسته‌ای ایران آمادگی دارد.

رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: «ما گمان نمی‌کنیم که جنگ میان اسرائیل و ایران یا گزینه‌های نظامی راه مطلوبی برای حل این مسئله باشد. با این حال ما همچنان همه گزینه‌ها را مد نظر نداریم».

این اظهارات در حالی بیان شده است که پیشتر شماری از فرماندهان آمریکایی نسبت به هرگونه حمله نظامی اسرائیل یا آمریکا به ایران برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای‌اش هشدار داده بودند.

برای نمونه دریا سالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ضمن اینکه از وجود طرح‌های آماده برای حمله احتمالی به ایران سخن گفته بود، نسبت به «پیامدهای ناخواسته» این جنگ ابراز نگرانی کرده بود.

ایالات متحده چه در زمان جورج بوش و چه در زمان باراک اوباما، همواره اعلام کرده است که در برابر ایران، همه گزینه‌ها را مد نظر دارد که به معنای استفاده احتمالی از نیروی نظامی است.

ایران در ماه اوت امسال، و در پی اظهارات دریاسالار مایک مولن مبنی بر وجود طرح‌های آماده برای حمله احتمالی به ایران، به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.

اسرائیل نیز که برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای موجودیت خود تلقی می‌کند، حمله به تاسیسات اتمی و نظامی ایران را منتفی ندانسته است.

‌با این حال از آنجا که نیروهای آمریکایی در دو کشور همسایه ایران حضور دارند، شماری از مقام‌های آمریکایی و کارشناسان، هرگونه حمله به ایران را، خطری برای این نیروها عنوان کرده‌اند.

باراک اوباما در سخنرانی سازمان ملل به ایران نیز می‌پردازد

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما، در سخنرانی خود در سازمان ملل، خواهد گفت اگر تهران بتواند نشان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌جویانه است، زمینه برای رابطه بهتر با جامعه جهانی فراهم خواهد شد.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، همچنین اظهار داشت که باراک اوباما در سخنرانی این هفته خود در سازمان ملل تاکید خواهد کرد اگر ایران به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکند، هزینه برنامه غنی‌سازی اورانیوم، برایش بالاتر خواهد رفت.

بن رودز گفت: «برای آنها در باز است که رابطه بهتری با ایالات متحده و جامعه جهانی داشته باشند».

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «هرچند، برای عبور از این در، ایران باید ... قصد صلح‌جویانه خود در مورد برنامه هسته‌ای‌اش را نشان دهد و به تعهداتش نسبت به جامعه جهانی جامه عمل بپوشاند».

در حالی که واشینگتن می‌گوید در صورت ادامه برنامه هسته‌ای ایران، فشارها بر تهران بیشتر خواهد شد، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، بار دیگر تاکید کرده است که این تحریم‌ها تاثیری بر کشور ندارد.


«آمريکايی ها تحريم و ديپلماسی را در برخورد با ايران ترجيح می دهند»

رادیو فردا: يک مرکز پژوهشی غير دولتی در آمريکا به نام « شورای امور بين المللی شيکاگو» نتايج يک نظرسنجی جديد را منتشر کرده که نکات بسيار جالبی را در مورد ديدگاه مردم آمريکا در مورد نقش بين المللی اين کشور نشان می دهد.

«شورای امور بين المللی شيکاگو» يک نهاد غيردولتی و غير حزبی است که در زمينه سياست خارجی آمريکا و روابط بين المللی مطالعات و بررسی هايی انجام می دهد.

در نظر سنجی جديدی که اين مرکز انجام داده با توجه به وضعيت نامناسب اقتصادی در سال های اخير از نگاه اکثر مردم حفظ مشاغل آمريکايی ها و کاهش وابستگی به نفت وارداتی بايد دو اولويت اصلی در سياست خارجی آمريکا باشد.

در زمينه سياست آمريکا در منطقه خاورميانه اين نظرسنجی نشان می دهد که اکثريت مردم آمريکا در حال حاضر به «حمله نظامی برای مقابله با برنامه های هسته ای ايران» تمايل چندانی ندارند و راه هايی نظير تحريم و ديپلماسی را ترجيح می دهند.

درصد چشمگيری از کسانی که در اين نظرسنجی شرکت کرده اند معتقدند که حمله نظامی به ايران بعيد است بتواند موجب توقف برنامه های هسته ای ايران شود. آنها همچنين معتقدند که حمله نظامی به ايران موجب وقوع حملات تلافی جويانه ايران به کشورهای همسايه و حتی اهدافی در خود آمريکا خواهد شد.

براساس نظرسنجی «شورای امور بيبن المللی شيکاگو» در صورت عقيم ماندن تحريم ها برای توقف برنامه هسته ای ايران نيمی از مردم آمريکا طرفدار حمله نظامی و نيمی ديگر مخالف اين اقدام هستند ولی در هر صورت اکثريت چشمگيری از پاسخ دهندگان معتقدند که آمريکا بايد اقدامات خود عليه ايران را در چهارچوب سازمان ملل متحد پيش ببرد.

در مورد حالت احتمالی وقوع درگيری نظامی بين اسراييل و آمريکا اکثريت پاسخ دهندگان – حدود ۵۶ درصد- معتقدند که دولت آمريکا نبايد به شکل مستقيم در چنين جنگی شرکت کند و ۳۸ درصد موافق دخالت آمريکا هستند. برخلاف موضع هميشگی دولت آمريکا که حمايت نظامی مستقيم از اسراييل است، اکثريت شرکت کنندگان در اين نظرسنجی مخالف دخالت آمريکا در جنگ اسراييل با همسايگان هستند حتی اگر اين جنگ به خاطر حمله ديگران آغاز شده باشد.

در خصوص نحوه دخالت آمريکا در بحران مربوط به اسراييل و فلسطينی ها با وجودی که در حد زيادی – قريب ۲۸ درصد – معتقد است که آمريکا بايد در اين بحران جانب اسراييل را بگيرد ولی اکثريت جشمگيری – قريب به ۶۶ درصد – می گويد که دولت آمريکا نبايد از هيچکدام از دو طرف جانبداری کند.

طبق نتايج نظرسنجی «شورای امور بين المللی شيکاگو» تقريبا دو سوم از مردم آمريکا مخالف گسترش خانه سازی در شهرک های يهودی نشين در مناطق اشغالی ساحل غربی رود اردن هستند و ۶۲ درصد از پاسخ دهندگان می گويند « اسراييل نبايد اين شهرک ها را گسترش دهد.»

نکته مهم ديگر درنظرات مردم آمريکا پيرامون بحران خاورميانه اين است که اکثريت پاسخ دهندگان به اين نظرسنجی معتقدند که اگر حل بحران در روابط اسراييل و فلسطينی ها می تواند در کاهش فعاليت های تروريستی موثر باشد، دولت آمريکا برای حل اين بحران بايد نقش بسيار فعالی داشته باشد.

و بالاخره نکته ديگری که در اين نظرسنجی مشخص شد اين است که يک اقليت کوچک از مردم آمريکا هنوز هم معتقدند که تمدن غرب و جهان اسلام با يکديگر همخوانی ندارند . تعداد يا درصد کسانی که چنين اعتقادی دارند نسبت به نظرسنجی های سال ۲۰۰۸ کمی افزايش يافته است.


آمریکا: فشار بر ایران همچنان ادامه خواهد یافت

رادیو فردا: وزیر انرژی ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد واشینگتن تا زمانی که تهران به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده و به شفاف سازی در مورد برنامه هسته‌ای خود نپردازد، همچنان ایران را تحت فشار قرار خواهد داد.

استیون چو، وزیر انرژی ایالات متحده، روز دوشنبه، ۲۹ شهریور، در نشست عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اظهار داشت جامعه بین‌المللی به این اجماع رسیده است که ایران باید در مورد مسئله اتمی خود پاسخگو باشد.

این اظهارات در حالی عنوان شده است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى، درتازه‌ترین گزارش خود در باره برنامه هسته‌اى ایران، از احتمال فعالیت‌های هسته‌ای محرمانه با مشارکت نهادهای نظامی در ایران در گذشته و حال ابراز نگرانی کرده و تاکید کرد به دلیل عدم همکارى کامل ایران امکان تایید کاربرد صلح‌آمیز مواد هسته‌اى در ایران براى آژانس وجود ندارد.

وزیر انرژی ایالات متحده در این زمینه گفت: «ایران باید آن‌کاری را که تا کنون موفق به انجام آن نشده است، انجام دهد؛ به تعهدات خود عمل کرده و جهان را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز تمایلات هسته‌ایش متقاعد کند».

خزانه‌داری آمریکا: تحریم‌ها ‌ ایران را تحت فشار قرار داده است

همزمان با اظهارات وزیر انرژی ایالات متحده در وین، استوارت لوی، معاون وزیر خزانه داری آمریکا، نیز در واشینگن اعلام کرد گزارش‌ها حاکی از آن است که تحریم‌ها، ایران را تحت فشار قرار داده است.

استوارت لوی، که در سال‌های اخیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را هماهنگ کرده است روز دوشنبه، ۲۹ شهریورماه گفت که اقدام‌های مالی که در قالب تحریم‌ علیه ایران به کار رفته است، محدودیت‌ها و هزینه‌های سنگینی برای جمهوری اسلامی به همراه داشته است.

وی گفت که در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر نگرانی ایران از تأثیر تحریم‌ها، به ویژه بر روی سیستم بانکی و چشم انداز رشد اقتصادی کشور، دریافت کرده‌اند.

آقای لوی افزود: «ما معتقدیم که سرعت، شدت و گستره اقدام های جدید، حاکمیت ایران را غافلگیر کرده است و (آنها) قضاوت اشتباهی از قدرت اراده جامعه بین‌الملل داشته‌اند».

معاون امور خزانه داری آمریکا همچنین با اشاره به اینکه ایران پیش از آغاز دور جدید تحریم‌ها نیز در حوزه سرمایه‌گذاری از وضع مطلوبی برخوردار نبود، تاکید کرد اکنون و با اقدام های جدید و عدم تمایل موسسات مالی، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه انرژی به قبول پروژه‌های کاری در ایران، حوزه سرمایه‌گذاری ایران وضعیتی بدتر از گذشته پیدا کرده است.

به گفته استوارت لوی در حال حاضر کشورهای بسیاری در سراسر جهان خواستار آن هستند که علیه جمهوری اسلامی به اقدام شدیدی دست بزنند و ابزارهای موثر آن را نیز در اختیار دارند.

پیشتر نیز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، با ستايش از تحريم هاى اقتصادى بين المللى عليه ايران گفت كه اين تحريم ها «گزنده» بوده است.

وی به شبکه تلویزیونی ای بی سی گفته بود: «اطلاعاتى كه به دست آورده‌ايم حاكى از آن است كه رژيم ايران كاملا نگران تاثير تحريم‌ها بر سيستم بانكى، و بر رشد اقتصادى آن است چرا كه آنها هم اكنون در يك وضعيت دشوار اقتصادى به سر مى‌برند و اين تحريم‌ها هزينه‌هاى زيادى را بر آنان تحميل مى‌كند.»

جمهوری اسلامی ایران که از سوی غرب به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای در قالب فعالیت‌های اتمی خود متهم است تا کنون با چهار دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل روبرو شده است.

علاوه بر ایالات متحده، کشورهای دیگری نظیر کانادا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و همچنین اتحادیه اروپا نیز پس از تصویب قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن، تحریم‌‌های یکجانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده‌اند.

تحریم‌کنندگان سعی دارند با تحت فشار قرار دادن ایران، مقام‌های تهران را به دست کشیدن از فعالیت‌های اتمی خود، که به باور آنها ماهیت نظامی دارد، وادارند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که تحریم‌ها هیچ اثری نداشته است. محمود احمدی نژاد، رئس جمهور اسلامی ایران، در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در نیویورک گفته است «آينده از آن ايران است و تحريم ها در اراده ملت ايران تاثيری ندارد.»

وی در عین حال از آمادگی ایران برای گفت و گو با نمایندگان کشورهای عضو پنج به علاوه یک در باره برنامه هسته ای خود خبر داده و گفته است: «ملت ايران هميشه آماده گفت‌وگو بوده است و هرگاه جلسه‌اي هماهنگ شد ايران از حضور در اين جلسه ابايی ندارد.»



ترکیه حلقه‌ی گسسته در تحریم ایران

رادیو فردا: خبرگزاری رويترز در يک گزارش ويژه و مفصل براساس اظهار نظرها و گزارش های دولت های غربی می نويسد که ترکيه و برخی ديگر کشورهای دوست آمريکا هنوز هم مناسبات مالی و بانکی خود را با موسسات ايرانی مظنون به مشارکت در برنامه های هسته ای آن کشور ادامه می دهند. اين وضعيت باعث شده که اقدام های غرب برای محاصره اقتصادی ايران تضعيف شود.

خبرگزاری رويترز به نقل از يک گزارش امنيتی که توسط ديپلمات های غربی در اختيار اين خبرگزاری گذاشته شده می نويسد: «گسترش و رونق روابط تجاری و مالی ترکيه و ايران يک گذرگاه خيلی مناسب برای ورود و تماس ايران با اروپا ايجاد کرده است. بانک ها و موسسات ايرانی از طريق بانک های ترکيه و تبادل ارز می توانند به شبکه مالی و بانکی اروپا دست يابند.»

حجم مناسبات مالی و تجاری ترکيه و ايران در سال ۲۰۰۸ به ۱۵ ميليارد دلار رسيد و هفته گذشته رجب طيب اردوغان، نخست وزير اين کشور در ديدار با محمد رضا رحيمی، معاون رييس جمهور ايران گفت که حجم اين مناسبات ظرف پنج سال آينده قرار است سه برابر شود. بخش اعظم اين مناسبات تجاری مشروع و قانونی است اما اگر ترکيه به محل امنی برای تجارت و مناسبات مالی ايران بدل شود، تهران ممکن است از اين مناسبات برای فرار از تحريم ها سوء استفاده کند.

به نوشته خبرگزاری رويترز، گسترش مناسبات تجاری ترکيه و ايران در سال های اخير که يکی از عوامل مهم آن نياز ترکيه به گاز است همزمان شده با افزايش فشارهای غرب و تحريم های بين المللی عليه ايران. بنابراين ترغيب دولت ترکيه به چشم پوشی از مناسبات رو به گسترش با ايران کار ساده ای نخواهد بود. دولت ترکيه به عنوان عضو سازمان ملل متحد ملزم است که تحريم ها عليه ايران را رعايت کند ولی در عمل فقط آن بخش از شرکت ها و بانک های ترکيه که با آمريکا مناسباتی دارند در هراس از مجازات های واشينگتن ممکن است روابط خود را با طرف های ايرانی معلق کنند.
بیشتر بخوانید:
ترکیه به بخش خصوصی برای فروش بنزین به ایران کمک می‌کنداسرائیل: رییس جدید سازمان اطلاعات ترکیه «حامی» ایران است

فهرست سياه

اوايل سال جاری آمريکا، بريتانيا و چند کشور اروپايی در مذاکرا ت مربوط به تحريم ايران سعی کردند چند بانک مهم ايران از جمله بانک مرکزی، بانک ملت و بانک توسعه تجارت را در فهرست سياه قرار دهند. اما اين تلاش با مقاومت سخت چين روبرو شد که در عرصه تجاری و انرژی مناسبات فعالی با ايران دارد.

خبرگزاری رويترز می افزايد که به اعتقاد دولت های غربی اکنون اين گروه از بانک های ايرانی که بخشی از مناسبات مالی مربوط به برنامه هسته ای و نظامی ايران را مديريت می کنند به کشورهای ديگر از جمله در آسيا و آفريقا روی آورده و از طريق بانک های واسطه می کوشند تحريم ها را دور بزنند.

به عنوان مثال اکنون بانک ملت ايران در سه شهر استانبول ، آنکارا و ازمير در ترکيه فعال است و به نظر می رسد که دولت ترکيه در مورد فعاليت اين بانک هيچ محدوديت يا کنترلی را اعمال نمی کند.

از نگاه آمريکا و متحدان غربی، فعاليت بانک های ايرانی در ترکيه و از سوی ديگر سردی مناسبات ترکيه با اسراييل موضوعی نگران کننده است. در همين حال ترکيه و برزيل اعضای موقت شورای امنيت به قطعنامه اخير شورای امنيت در تحريم ايران رای مخالف دادند که چنين چيزی در گذشته سابقه نداشت. اين دو کشور همچنين مبتکر و ميانجی يک توافق برای تعويض سوخت هسته ای ايران بودند که درست يک هفته قبل از تصويب قطعنامه شورای امنيت در تهران به امضا رسيد ولی غرب آن را نپذيرفت.

خبرگزاری رويترز می افزايد که دولت ترکيه بارها اعلام کرده با سلاح هسته ای در منطقه مخالف است و اين مخالفت می تواند هم شامل ايران و هم شامل اسراييل شود. اما در همين حال ترکيه نگران است که اتخاذ موضع تهاجمی عليه برنامه های هسته ای ايران ممکن است آغاز يک جنگ ديگر در خاورميانه باشد.

ديدار مقام عالی رتبه آمريکا

رويترز از قول مقامات آمريکا می گويد که معاون امور مبارزه با تروريسم در وزارت خزانه داری آمريکا اخيرا از ترکيه ديدار کرده است. او دراين سفر اقدامات سختگيرانه و مجازات های جديد دولت آمريکا در مورد مناسبات مالی و بانکی با ايران را برای مقامات ترکيه تشريح کرده است.

به گفته مقامات وزارت خزانه داری آمريکا، ترکيه تنها کشوری نيست که از نظر معامله با ايران موجب حساسيت و نگرانی است ولی در نوع خود از اهميت ويژه ای برخوردار است. مقامات وزارات خزانه داری آمريکا برای تشويق کشورهای ديگر به رعايت تحريم ها و اعمال فشار بر ايران در ماههای اخير به کشورهای ديگری از جمله بحرين، امارات متحده عربی، لبنان، برزيل و اکوادور سفر کرده اند.

به گزارش رويترز، ديدار محمد رضا رحيمی، معاون رييس جمهور ايران در راس يک هيات يکصد نفره از تجار و بازرگانان و مقامات اقتصادی ايران نشانگر گسترش مناسبات ترکيه با ايران است. يکی از اعضای اتاق بازرگانی ايران و ترکيه می گويد: «معاملات و مناسبات تجاری با ايران که قبل از تحريم های اخير از طريق دوبی و امارات عربی متحده انجام می شد اکنون می توان از طريق ترکيه پيش برود.»

رويترز از قول يونس هرمزی، مدير بانک ملت در ترکيه می نويسد که در هفته های اخير و پس از ديدار هيات آمريکايی از ترکيه، برخی از بانک های اين کشور که با آمريکا و اتحاديه اروپا مناسبات فعالی دارند معامله با طرف های ايرانی را متوقف کرده اند.

ولی به گفته يونس هرمزی، همزمان بانک ملت توانسته است از طريق بانک های ديگر ترکيه به فعاليت های خود ادامه داده و حتی در مواردی شاهد افزايش مناسبات بانکی است. به گفته اين مقام ايرانی، اقدام برخی از بانک های ترکيه برای قطع معاملات با طرف های ايرانی يک تصميم مستقل بوده و تحت فشار دولت آمريکا صورت نگرفته است.