ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.09.2010, 17:56
تحریم‌ها ایران را کلافه می‌کند

منبع: فایننشال تایمز
ديپلماسى ايرانى / مترجم : سارا قاسمی

ایران برای فروش نفت خام خود و دریافت سوخت مورد نیاز با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که امریکا و اروپا بر ایران وارد کردند اندک اندک بر ایران و اقتصاد این کشور تاثیر خود را می‌گذارد. تحریم‌های سرسختانه اروپا در بخش بانکداری و کشتیرانی عملا اقتصاد ایران را فلج کرده است.

تحریم‌های ایران زمانی نفس‌گیر شدند که غرب و کنگره ایالات متحده بازی را پیچیده‌تر از پیش کردند و تحریم‌هایی که چین و روسیه از مفاد قطعنامه چهارم در شورای امنیت حذف کرده بودند به حالت یکجانبه عملی شد. از همان نخستین روز در ماه جولای تاکنون ایرانی‌ها هر روز با تحریم‌ها جدید و کشورهای بیشتری که به این تحریم‌ها می‌پیوندند روبه‌رو می‌شوند. با وجود آنکه تحریم‌هایی که به واسطه برنامه هسته‌ای ایران بر این کشور اعمال شده بود، برنامه‌های نفتی ایران را شامل نمی‌شدند اما ناگفته پیداست که ایران در این حوزه هم با دردسرهایی روبه‌رو شده است. ایران چهارمین صادر کننده بزرگ نفت است. ژاپن، چین، هند و کره جنوبی بیشترین خریداران نفت ایران هستند. ایتالیا و اسپانیا هم در زمره نخستین خریداران اروپایی هستند. ایالات متحده از زمان انقلاب جمهوری اسلامی‌ در سال ۱۹۷۹ میلادی تاکنون در لیست مشتریان ایران قرار نگرفته است.

مشکلاتی که ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، هنوز در صادرات ایران آنچنان تاثیر نگذاشته است. اما تجار و چهره‌های بازرگانی بین‌المللی نسبت به کاهش این مقوله در چند ماه گذشته هشدار داده‌اند. آژانس بین المللی انرژی و دیده‌بان نفتی کشورهای غربی در این خصوص می‌گوید: شاید ایران مجبور به ذخیره نفت در تانکرهایی در مرزهای دریایی شود چرا که تحریم‌های جدید به شکل غیرمستقیم بر خریداران نفت ایران تاثیر گذاشته است. کمپانی‌های تجاری و خریداران و فروشندگان نفت در سطح جهانی دلیل این بحران را ممانعت صدور بیمه برای کشتی‌ها و کالاهای ایرانی می‌دانند. علاوه بر این، بانک‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس از انتقال وجوه نقد ایرانیان سرباز می‌زنند و همین مساله برای گردش نقدینگی ایران در منطقه دردسرهایی را درست کرده است. ایران نمی‌تواند نفت تولیدی خود را به فروش برساند چرا که امکان دریافت وجه آن از خریدار با کارت‌های اعتباری و یا انتقال میان بانکی ممکن نیست. شرکت‌های کشتیرانی از ارسال تانکرهای نفتی به بنادر ایرانی ممانعت می‌کنند.

یکی از مقام‌های شرکتی که به شکل سنتی از ایرانی‌ها نفت خریداری می‌کرده اما در حال حاضر به این روند پایان داده است در این خصوص می‌گوید: مشکلات ایران در حوزه کشتیرانی و تامین اعتبار این قراردادهای تجاری در حقیقت از اصلی‌ترین دغدغه‌ها هستند. ادامه قراردادهای تجاری هر روز سخت‌تر از دیروز می‌شود. این مساله می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور بر صادرات ایران تاثیرگذار باشد.

ایالات متحده کمپین بین‌المللی را به راه انداخته است که بر اساس آن کمپانی‌هایی که با ایران وارد معامله شوند به شدیدترین مجازات‌ها می‌رسند. مجازات‌هایی مانند جریمه نقدی و یا قرار گرفتن در لیست سیاه معامله در خاک آمریکا. تجار بین‌المللی ادعا می‌کنند که برای ادامه تجارت با ایران از تامین اعتبار و افتتاح حساب در بانک‌های آسیایی استفاده می‌کنند. البته این ماجرا به قبل از تبعیت کره جنوبی و ژاپن از تحریم‌ها بازمی‌گردد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که بانک‌های چینی تنها بانک‌هایی هستند که می‌توانند واسطه مالی میان ایران و تجار بین‌المللی باشند. وزارت نفت در ایران از هرگونه اظهارنظر در این زمینه سرباز می‌زند و البته بروز هرگونه مشکل در این خصوص را رد می‌کند. میزان نفت تولیدی ایران در ماه اگوست سه ميلیون بشکه در روز بوده است. این رقم یکی از کم‌ترین رقم‌های تولید نفت در ایران از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون است. در شرایطی که تولید در ایران روند نزولی خود را طی می‌کند، سایر کشورهای عضو اپک هر روز بر حجم تولید خود می‌افزایند.

واشنگتن در مسیر تحریم مستقیم نفت در ایران قرار نگرفت اما ممانعت از دستیابی ایران به بازارهای مالی جهانی بر فروش نفت این کشور تاثیرگذار بوده است. مشکلات بوجود امده در مسیر خرید نفت خاک ایران در حال حاضر از اروپا آغاز شده و اندک اندک به آسیا و کشورهایی نظیر ژاپن هم می‌رسد.