ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.09.2010, 10:41
تعلیق صادرات پراید به ایران


بی بی سی: وضع تحریم های یکجانبه از سوی تعدادی از کشورهای جهان به توقف صدور اتومبیل و قطعات ساخت شرکت کیاموتورز کره به ایران و ممنوعیت صدور فرش ایران به آمریکا نیز منجر شده است.

سخنگوی شرکت کره ای کیاموتورز، که از جمله صادر کننده اتومبیل های پراید و قطعات آن به ایران است، اعلام داشته که کلیه صادرات خود به ایران را به حالت تعلیق در آورده و دلیل آن را "تاحدودی" واکنش به تحریم های کره جنوبی علیه برنامه های اتمی جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

اظهارات سخنگوی کیاموتورز خبرهای قبلی در این مورد را رسما تایید می کند که این شرکت از ماه گذشته میلادی، عملا صادرات اتومبیل های ساخته شده و قطعات لازم برای مونتاژ اتومبیل به ایران را به حالت تعلیق در آورده بود.

اعلام تعلیق صادرات شرکت کیاموتورز به ایران کمتر از یک هفته پس از آن گزارش می شود که دولت کره جنوبی، در وضع تحریم هایی اضافه بر تحریم های مصوب قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل، فهرستی از محدودیت های تجاری و مالی جدید علیه ایران را منتشر کرد.

تصمیم دولت کره جنوبی ظاهرا در واکنش به خواست ایالات متحده برای تشدید تحریم های تجاری و مالی علیه ایران به منظور وادار کردن دولت این کشور به تغییر سیاست هسته ای اتخاذ شده است.

اگرچه تحریم های یکجانبه کره جنوبی شامل صدور اتومبیل و قطعات آن به ایران نمی شود، اما به نقل از برخی مقامات شرکت کیاموتورز گزارش شده است که نگرانی از بروز دشواری در برخورداری از خدمات مالی و بانکی با ایران در اتخاذ این تصمیم تاثیر داشته است.

کیاموتورز در بازارهای ایالات متحده حضور گسترده دارد و این احتمال مطرح شده است که این شرکت از بیم واکنش منفی آمریکا نسبت به ادامه ارتباط تجاری با ایران، که مستلزم استفاده از شبکه بانکی این کشور نیز می شده، تصمیم به تعلیق صدور کالا به ایران گرفته است.

تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران به خصوص نظام بانکی این کشور را هدف قرار داده است.

محصولات کیاموتورز به خصوص اتومبیل پراید نامی شناخته شده برای مصرف کنندگان ایرانی است و روزنامه تایمز مالی به نقل از منابع شرکت کیاموتورز نوشته است که این خودرو بین سی تا چهل درصد از کل اتومبیل های مورد استفاده در ایران را تشکیل می دهد.

اتومبیل پراید تحت لیسانس شرکت کیاموتورز توسط شرکت خودروسازی سایپا در ایران تولید می شود و بهای آن در مقایسه با بسیاری دیگر از اتومبیل های عرضه شده در بازار داخلی این کشور ارزانتر است.

اگرچه تحریم های مصوب شورای امنیت و محدودیت های یکجانبه وضع شده توسط شماری از کشورهای جهان عمدتا افراد، نهادها، بخش ها و صنایع مشخصی را هدف قرار داده و بر خودداری از وارد کردن فشار بر مصرف کننده ایرانی تاکید داشته است، اما عواقب جانبی این تحریم ها به تدریج در بخش های مختلف اقتصادی ایران نمود می یابد.

از جمله، گفته می شود که این تحریم ها به علت ایجاد محدودیت در فعالیت برون مرزی بخش های خدمات بانکی و حمل و نقل، باعث افزایش چشمگیر در هزینه واردات و صادرات کالا برای ایران شده و به عنوان مثال، هزینه تولید در کارخانه های خودروسازی داخلی را به طرز قابل توجهی افزایش داده است.

ممنوعیت صادرات فرش به آمریکا

همزمان، فروشندگان فرش در ایران از ممنوعیت صدور انواع فرش به ایالات متحده خبر داده‌اند.

روز سه شنبه، 23 شهریور (24 سپتامبر)، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - به نقل از اکبر هریسچیان، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، گزارش کرد که دولت آمریکا از 7 مهرماه (29 سپتامبر) سال جاری، واردات هر نوع فرش ایرانی به آن کشور را ممنوع کرده است.

آقای هریسچیان گفت که آمریکا اصلی ترین واردکننده فرش دستباف و بزرگترین بازار صادراتی فرش ایران است و افزود که زمان پایان این تحریم مشخص نیست.

وی گفت که بسیاری از صادرکنندگان فرش ایران با پیش بینی از تصمیم آمریکا برای تحریم واردات فرش، در ماه های اخیر و قبل از اجرایی شدن این تصمیم، به ارسال محموله های فرش به آن کشور مبادرت کرده اند و در حال حاضر هم تعداد قابل توجهی فرش در انتظار ترخیص صادراتی در گمرک ایران وجود دارد.

رئیس اتحدیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران یادآور شد که در دوران زمامداری رونالد ریگان، رئیس جمهوری آمریکا در دهه 1980 میلادی هم دولت آن کشور واردات فرش ایران را ممنوع کرد اما این ممنوعیت چهارده سال بعد لغو شد.

در آن زمان، صادر کنندگان ایرانی فرش خود را از طریق کانادا به آمریکا ارسال می کردند.

در حال حاضر، کانادا از جمله کشورهایی است که به وضع تحریم های یکجانبه علیه ایران مبادرت کرده اما مشخص نیست که آیا این تحریم ها بر واردات فرش به آن کشور به منظور ترانزیت به آمریکا تاثیر هم خواهد گذاشت یا نه.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران به اجرا گذاشته اند اما آقای هریسچیان گفت که اروپا، که دومین بازار فرش صادراتی ایران است، تا کنون ممنوعیتی در برابر واردات این کالا وضع نکرده است.

در مورد میزان صدور فرش ایران به خارج، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف گفت که به دلیل شتاب بازرگانان ایرانی برای ارسال فرش به آمریکا قبل از اجرایی شدن تحریم های آن کشور، ارزش صادرات فرش در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 41 درصد افزایش یافته است.

وی ارزش صادرات فرش دستباف ایران در این مدت را از لحاظ ارزش بیش از یکصد و پنجاه میلیون دلار و از لحاظ وزن حدود دوهزار و پانصد تن اعلام کرد.

فرش دستباف ایران یکی از منابع قابل توجه درآمدهای ارزی و ایجاد کننده اشتغال برای چند صد هزار نفر است که به شیوه صنعت خانگی یا در کارگاه های تخصصی به تولید این کالا مشغول هستند یا در معاملات داخلی و خارجی و در بخش های جانبی آن فعالیت دارند.