ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.09.2010, 21:04
پاسخ احزاب سوئدی به نامه‌ی جمعی از ایرانیان

در پی نامه سرگشاده هفت تشکل ِ مقیم ِ سوئد به احزاب شرکت کننده در انتخابات سوئد که در تاریخ یکشنبه ۱۹ سپتامبر برگزار می‌شود، احزاب و افراد زیر به این نامه جواب داده‌اند. تشکلهای ابتکار مردم، اتحادیه سراسری ایرانیان مقیم سوئد، جامعه دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در ایران - سوئد، جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران – استکهلم، حامیان جنش سبز ایران - استکهلم، دموکراسی سبز و کمیته جهانی دفاع از حقوق دراویش و دانشچویان در ایران نامه را امضا کرده بودند. تشکلهای فوق در نامه خود سوال کرده بودند که با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از ایرانیان در انتخابات شرکت خواهند کرد حزب شما چه برنامه ای برای دفاع از حقوق بشر، جنبش دموکراسی خواهی و انتخابات آزاد در ایران دارد.

نامه‌ی سرگشاده در انتهای این مطلب به چاپ رسیده است.

سه حزب سوسیال دموکراتها، چپ و محیط زیست برای تشکیل دولت آینده و همچنین انتخابات استانی و منطقه ای ائتلافی موسوم به ائتلاف قرمز – سبز تشکیل داده اند. جواب این احزاب به نامه سرگشاده در زیر می آید.


جواب خانم آن لیند، حزب سوسیال دمکراتها
Socialdemokraterna, Ann Linde

با تشکر از ایمیل شما در مورد یکی از مهمترین موضوعات. همانطور که می دانید، سوسیال دموکرات ها در طی سالیان متمادی، تلاش زیادی برای برقراری ِ یک ایران آزاد و دموکرات داشته اند. ما فکر می کنیم که برای سازمان ها و افرادی که در داخل و خارج ایران فعالیت می کنند، خیلی بیشتر از آنچه که دولت فعلی ِ سوئد انجام داده است، می توان انجام داد. این کمک ها دربرگیرنده ی کمک های مالی و سیاسی است. بر اساس تجارب چهل ساله ی سوسیال دمکرات ها، راه های زیادی برای کمک به جنبش دمکراسی خواهی وجود دارد. بخش بزرگی از این کمک ها را نمی توان رسما اعلام کرد و توضیح داد چراکه این امر خطر بزرگی را برای فعالین ِ داخل ایران در بر دارد. کتاب های زیادی حاکی از کمک سوسیال دموکرات ها به جنبشهای دموکراسی خواهانه بر علیه دیکتاتورها در طول سالهای گذشته، وجود دارد. اگر مسئولیتِ تشکیل دولت به ما داده شود، می توانیم به همین ترتیب به جنبش دموکراسی خواهی ایران کمک کنیم. روشن است که ما به عنوان یک حزب اپوزیسیون هم می توانیم کمک های زیادی کنیم، همانطور که می کنیم، اما در مقام دولت، می توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم.

در اتحادیه ی اروپا و سازمان ملل می توان مسئله ی ایران را به شکل فعال تری به بحث گذاشت. به عنوان مثال، در حال حاضر، وزیر امور خارجه سوئد بندرت خود شخصا برای طرح مسائل مهم به سازمان ملل میرود. در عوض نماینده ی سوئد در سازمان ملل عهده دار ِ انجام ِ این کار است. در نتیجه به موارد مطروحه توسط نماینده ی ما، در مقایسه با زمانی که شخص ِ وزیر آنجا باشد، کمتر ترتیب اثر داده می شود.
در انتخابات امسال، آقای احمد باطبی، مبارز ِ حقوق بشر، میهمان ما هستند. ما فکر می کنیم که ایشان می توانند ایرانیان ِ مقیم سوئد را تشویق کرده تا از حق رای خود استفاده کنند. من امیدوارم که تعدادی از شما بتوانید با آقای باطبی ملاقات داشته باشید.
من عکسی از مونا سالین را ضمیمه ی این ایمیل کرده ام.
مونا، همانطور که در عکس دیده می شود، همواره مچ بند سبز خود را به دست دارد. ایشان شخصا فعالیتهای بسیاری برای ایران انجام داده است. به عنوان نخست وزیر آتی سوئد، مونا سالین می تواند در جهت توسعه ی دموکراسی و حقوق بشر در ایران فعالیتهای موثرتری داشته باشد.
با درودهای گرم
آن لیند

***


جواب خانم یاسمین کارلسونِ، حزب چپ
Vänsterpartiet, Yasmine Carlsson

بابت نامه تان به حزب چپ ممنونم. با توجه به نزدیکی انتخابات، تعداد زیادی نامه می آید و من بابت تاخیر کوتاه در جواب دادن، معذرت میخواهم.
حزب چپ تعداد زیادی اعضای فعال دارد که از بین آنها تعدادی، که ریشه در ایران دارند، کاندیدای نمایندگی مجلس شده اند. در نتیجه مسئله دموکراسی در ایران به یک امر بسیار مهم در حزب ما تبدیل شده است. ما کاملا با آنچه که شما در نامه تان نوشته اید مبنی بر اینکه دموکراسی نمی تواند از خارج بوجود بیاید اما حمایت از جنبش ِ دموکراسی خواهانه در ایران برای نیل به اهداف خود، تعیین کننده است موافقیم. کاملا واضح است که یک ایران ِ دموکراتیک می تواند نقش مهمی را برای صلح در منطقه بوجود آورد و برای ما بسیار مهم است که از جنبش دموکراسی خواهی در ایران حمایت کنیم.

امروز برای بسیاری کاملا روشن است که رژیم ایران خود را کاملا روی سرکوب اپوزیسیون ِ داخل ِ کشور متمرکز کرده است، در نتیجه نیاز به حمایت از ایرانی هایی که علیرغم سرکوب، با رژیم مخالفت می کنند افزایش یافته است. حزب چپ و احزابی که با ما همکاری دارند، بطور مشترک، انتقاد شدید خود را در مورد پایمال کردن حقوق بشر توسط رژیم ایران و تلاش آن برای بی ثبات کردن منطقه اعلام کرده است.

اِعمال خشونت به افراد و گروهها به هر شکل آن که اغلب توسط سازمانهای حقوق بشری مورد توجه قرار می گیرد، باید با صدای بلند توسط کشور های جهان و همچنین اتحادیه اروپا محکوم شود. این صداها می تواند برای افراد و گروه های اپوزیسیون تعیین کننده باشد. در واقع اینها ابزار مهمی هستند که ما در اختیار داریم و باید از این امکان استفاده کنیم. همزمان ما در مورد نیروهایی که از حمله غیر انسانی به ایران دفاع میکنند، نگران هستیم. هر قدمی که در جهت راه حل های نظامی بر علیه ایران برداشته شود، این ریسک را در بر دارد که رژیم فعلی را تقویت و فعالیت اپوزیسیون را سخت تر کند.

همراه با حزب محیط زیست و سوسیال دموکراتها، ما خواستارتشدید فعالیت بر علیه توسعه ی سلاح هسته ای و متقاعد کردن کشورهای دارای سلاح هسته ای به سمت ِ کاهش آنها هستیم.

با سلام های گرم
یاسمین کارلسون

***

جواب خانم بودیل سبالوس، حزب محیط زیست
Miljöpartiet, Bodil Ceballos

سلام و با تشکر از سوال شما

من به عنوان نماینده ی حزب محیط زیست در کمیسیون امور خارجی مجلس سوئد، در امور خاورمیانه و بخصوص ایران فعال هستم. من در طول دوره ی نمایندگی خود، سازمان دهنده ی یک رشته سمینار در مورد حقوق اقلیت ها بوده ام. تعدادی از آنها در مورد اقلیتهای ایران بود و در بخش ِ عفو بین الملل مجلس، چندین مورد ِ جدی ِ نقض حقوق بشر توسط رژیم علیه مردم ایران را طرح و به بحث گذاشتم.
برای انتخابات سال 2010، حزب محیط زیست در ائتلاف با سوسیال دموکرات ها و حزب چپ، ائتلاف بورژوایی را برای در اختیار گرفتن دولت به مبارزه طلبیده است. چنانچه سه حزب ما برنده انتخابات شود، در سیاست خارجی سوئد تغییرات زیادی صورت خواهد گرفت. یکی از قول های ما آن خواهد بود که یک دولت قرمز-سبز (ائتلاف حزب چپ، سوسیال دموکراتها و حزب محیط زیست) به وضوح یک متحد برای نیروهای دموکراسی خواهی که در خاورمیانه برای حقوق بشر، برابری و بر علیه اختناق و درگیریهای مسلحانه تلاش میکنند، خواهد بود.
در مورد ایران به طور مشخص، می بینیم که رژیم دیکتاتوری که از بعد از انقلاب سال 1357 رهبری کشور را بدست گرفته، فشار را به نیروهای اپوزیسیون تشدید کرده است. ایرانی هایی که رژیم را به چالش می گیرند، شایسته حمایتی محکم و با قدرت هستند. ما قرمز-سبزها به رژیم ایران برای نقض حقوق بشر و تلاش برای بی ثبات کردن منطقه شدیدا معترض هستیم. ما همچنین شدیدا نگران آن هستیم که نیروهایی از حمله غیر انسانی به ایران دفاع می کنند. هر قدمی در جهت برداشتن اقدامات نظامی بر علیه ایران، موقعیت رژیم فعلی را تقویت کرده عرصه را برای نیروهای اپوزیسیون تنگ میکند. خطر ِ ساخت سلاح اتمی توسط ایران نگرانی آفرین است و در عین حال یک عامل بی ثباتی در منطقه است.
در بیشتر ِ کشورهای منطقه، حقوق زنان در موارد بسیاری از محدودیت بر خوردار است. بطور مثال زنان در مراکز تصمیم گیری حضور ندارند. آنها اختیار بدن خود را هم ندارند. در کشورهایی نظیر ایران و عربستان سعودی با زنان به عنوان شهروندان درجه دو برخورد میشود. یک دولت قرمز- سبز از تلاش برای تقویت موقعیت و حقوق زنان دفاع کرده و در تماس با کشورهای منطقه توجه آنان را به رعایت حقوق بشر جلب خواهد کرد. علاقمند و جذب شدن به یک همجنس، در بیشتر کشورها، ریسک بزرگی را به دنبال دارد. دگرباشها (همجنسگرا ها ، دو جنسگراها و تَراجنسی ها *) در خطر تعقیب و در مواردی در خطر اعدام قرار دارند. در بخش های متعددی از منطقه حق سازماندهی اتحادیه ها بسیار محدود است. این در حالی است که داشتن اتحادیه از حقوق اولیه انسانی است. برای مثال میلیون ها کارگر مهمان در کشورهای عربی منطقه تحت شرایط بسیار دشواری زندکی میکنند.
یک دولت قرمز-سبز، با هدف تامین گفتگو و کمک به افزایش ارتباط با کشورهای شرق ِ اروپای متحد، پروژه های گوناگونی را در دستور کار خود قرار می دهد. نقش ِ مهم ِ موسسه الکساندر و کنسولگری سوئد در ترکیه باید مورد تاکید قرار گیرد. برای ایجاد ارتباطات بیشتر، باید تجربیات ِ سوئد بهتر و بیشتر بهره گرفت تا ارتباطات ِ بین فرهنگ ها، بیشتر و بی اعتمادی بین آنها کمتر شود. همچنین باید از روند دموکراسی و تقویت حقوق بشر حمایت کرد. تاریخ مدرن خاورمیانه به ما آموخته است که حقوق بشر و صلح از طریق محاصره و حمله ی مسلحانه حاکم نمی شود. ما معتقد به تاثیر گذاری از طریق بحثهای دو طرفه و تبادل آرا هستیم. کلیه سوئدی هایی که با این منطقه به نوعی در ارتباط هستند، منابع انسانی ِ بسیار با ارزشی برای تامین این اهداف هستند. اما بحث های دو طرفه باید با شرایط شفاف برای تغییر همراه باشد. یک دولت قرمز- سبز از تامین حقوق بشر، بدون توجه به اینکه در چه منطقه ای، توسط چه کسی، و با چه انگیزه ای پایمال می شود، دفاع می کند.

*Transsexual
با درودهای گرم
بودیل سبالوس


***

چهار حزب مردم- لیبرالها، مرکز، دموکرات مسیحی و حزب ائتلافی میانه رو در ائتلافی بسر می برند که نامی برای خود انتخاب نکرده و تنها ائتلاف نامیده می شنود. جواب این چار حزب به نامه سر گشاده چنین است:


جواب آقای ماکان افشین نژاد، عضو ِ حزب لیبرال مردم و کاندید نمایندگی مجلسFolkpartiet Liberalerna, Makan Afshinnejad

حزب لیبرال مردم از خواست ِ دموکراسی و حقوق بشر ِ مردم ایران دفاع می کند. برای حزب ِ ما و من بسیار روشن است که مردم ایران خواهان آزادی بیان، سکولاریسم و انتخابات آزاد هستند. ما هرگز فشار و اختناقی را که رژیم ایران به مردم ِ خود وارد می آورد، نخواهیم پذیرفت.

اگر من به نمایندگی مجلس سوئد انتخاب شوم، تلاش خواهم کرد که دولت سوئد فشار بیشتری را به رژیم ایران وارد آورد.توجه به این نکته مهم است که تحت فشار قرار دادن رژیم نباید تنها محدود به تلاش رژیم جهت تهیه سلاح اتمی شود بلکه در بر گیرنده ی شرط ِ احترام به خواست مردم مبنی بر دموکراسی و حقوق بشر باشد.
من فکر می کنم که تحریم ها، هم اقتصادی و هم سیاسی، باید به شکلی سازمان داده شود که مردم ایران لطمه نبینند. من تمام تلاش خود را بکار خواهم گرفت تا به نمایندگان سطح بالای ایران ویزای شنگن داده نشود. این تنها یک مورد مشخص است که من به عنوان نماینده مجلس پیش خواهم برد، در صورتی که من انتخاب شوم.
اپوزیسیون ایران از انسجام برخوردار نیست. من فکر میکنم که سوئد میتواند در سازماندهی یک اپوزیسیون قابل اعتماد ِ برخوردار از پشتیبانی مردم، هم در داخل کشور و هم خارج از آن، نقش تعیین کننده ای داشته باشد. باید کنفرانس هایی ترتیب داده شود که در آن، ایرانیان داخل و خارج کشور بتوانند با هم تبادل نظر کنند تا از این طریق اپوزیسیون هرچه گسترده تری با شرکت همه ی عقاید، بوجود آید.
من همچنین تلاش خواهم کرد که سفیر سوئد در تهران دموکراسی را بیشتر مد نظر قرار دهد، از این طریق که مثلا اینترنت مجانی در اختیار ِ اپوزیسیون ِ داخل ِ ایران قرار دهد چرا که تبادل ِ آزاد اطلاعات در جامعه ی ایران عامل تعیین کننده ای در مبارزه بر علیه دیکتاتور است.
با درودهای گرم
ماکان افشین نژاد

***

جواب خانم سیندی استور ِ سون، حزب لیبرال مردم
Folkpartiet Liberalerna, Cindy Sturesson

در رابطه با اعتراضات و دستگیریها در طول تابستان 2009 ، خانم بیرجیتا السون پیشنهادی طرح کرد مبنی بر ایجاد بنیادی برای کمک به جنبش دموکراسی خواهانه در ایران. (این پیشنهاد در آدرس زیر قابل ملاحظه است.)
http://www.folkpartiet.se/Var-politik/Nyhetsarkiv/Demokratibistand-till-Iran--/
حزب مردم خواهان آن بود که سوئد از تحریم های سخت تری در چهارچوب سازمان ملل و اتحادیه اروپا حمایت کند. نگاه کنید به مقاله فردریک مالم در آدرس زیر:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/08/14/fps-utrikespolitiska-talesman-moderaternas-gullande-med-den-iranska-regimen-m-ste
او همچنین پیشنهاد کرده بود که ما (حزب مردم) استفاده از اهرم ِ تحریم، جهت افزایش فشار به ایران را با پشتیبانی از جنبش دموکراتیک ترکیب کنیم.
با این چشم انداز، بسیار مهم است که تفاوت بین اهداف تحریم های جهانی و هدف جنبش دموکراسی خواهانه در ایران را دید. تحریم ها متوجه آن است که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند در حالیکه جنبش دموکراسی خواهانه در ایران هدف دیگری دارد و آن برکناری رژیم از قدرت است. این اهداف در ارتباط با یکدیگر هستند: یک ایران دموکراتیک تهدیدی برای جهان به شمار نخواهد آمد و از سوی دیگر دموکراتیزه کردن یک ایران ِ دارای سلاح اتمی بسیار دشوار است.
بنابراین جهان باید این را دریابد که با دموکراتیزه شدن ایران، این کشور دیگر تهدیدی برای جهان نخواهد بود. در نتیجه ما باید کمک به جنبش دموکراسی خواهانه ایران را افزایش دهیم. این موضوع با توجه به اعتبار بسیار پایین رژیم در ایران، از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد.. آن روز که نسیم تغییرات در ایران به وزش در آید، باید جنبش دموکراتیک ایران ظرفیت آن را داشته باشد که کشور را به راه تازه ای هدایت کند.
با درودهای گرم
سیندی استور ِ سون


***

جواب آقای هنریک بیورکمن، حزب مرکز
Centerpartiet, Henrik Björkman

باور ِ حزب ِ مرکز بر آن است که تجارت، موضوعی بسیار مهم است. از طریق شرکت های سوئدی ما امکان زیادی داریم که در مسائلی مانند حقوق بشر و دموکراسی، ارزشهای پایه ای خود را منتقل کنیم. ما همچنین خواهان بحث و تبادل نظر با شرکت های فعال سوئدی در ایران، در مورد مسئولیت اجتماعی آنها و آنچه که آنها در مورد جامعه ایران میتوانند انجام دهند، هستیم.
حزب مرکز در اتحادیه اروپا از طریق نماینده ی خود لنا اِک فعال است. ما میخواهیم که از طریق طرح مسئله ی ایران در پارلمان اروپا و با در دستور کار گذاشتن آن در گروه حزبی و کاری خود، تاثیر بگذاریم. مهم است که در کلیه ی تماس های رسمی با نمایندگان ایران، در مورد موضوع (حقوق بشر و دموکراسی) صحبت شود.
حزب ِ مرکز فکر می کند که ما باید دقیق تر امکاناتی را که به مردم ایران کمک می کند، بررسی کنیم.
با درودهای گرم
هنریک بیورکمن

***

جواب آقای هلگر گوستاوسون، نماینده مجلس از حزب ِ دموکرات مسیحی ها
Kristdemokraterna, Holger Gustafsson

من کاملا با نظرات شما موافقم. هیچ چیز نمی تواند مهمتر از این باشد که همه ی انسان ها از حقوق انسانی خود برخوردار باشند. من تغییر و تحولات در ایران را دنبال کرده و در شرایط موجود احساس نگرانی می کنم. رژیم ایران ابتدایی ترین حقوق انسانی را نقض و افراد را بخاطر عقاید سیاسی شان اعدام می کند. بدیهی ست که این امر، وحشتناک و غیر قابل قبول است. سوئد یک نیروی فعال در اتحادیه اروپا و سازمان ملل، برای طرح مسئله و گذاشتن شرط برای ایران است و این مسئله را ما ادامه خواهیم داد. ما مسئله اعدام ها، تحت فشار قراردادن ِ اقلیت های مذهبی و قومی و همچنین دگرباشان را طرح میکنیم. من تلاش می کنم که این فشارها روی ایران ادامه پیدا کرده و از شدیدتر شود. بنظر من از طریق فشارهای بین المللی ِ مشترک است که می توان به نتیجه دست یافت. بدون شک حمایت بین المللی از جنبش دموکراسی خواهی در ایران مهم است.

با درودهای گرم
هلگر گوستاوسون

***

جواب آقای هنریک. ت. ، عضو ِ حزب ائتلافی میانه رو
Nya Moderaterna, Henrik T

سلام و با تشکر از نامه شما
ما خواهان آن هستیم که ایران در جهت توسعه دموکراسی حرکت کند و بشدت با سرکوب حقوق بشر در ایران مخالفیم. ما از برابری ارزش انسانها دفاع می کنیم و از پایمال شدن ِ حقوق بشردر ایران نگران هستیم. بهار گذشته تعداد زیادی از نمایندگان ِ ما در مجلس، بیانیه شورای اروپا در مورد ایران را امضا کردند و در دوره آتی، در زمان لازم در مورد ِ حقوق بشر همچنان صدایی محکم و بلند خواهیم بود برای آنکه به عنوان مثال از تحریم های هوشمند حمایت کنیم طوری که تحریم ها متوجه رژیم های استبدادی باشد و نه متوجه مردم.
با درودهای گرم
هنریک ت

حزب دزدان دریایی (پیرات) برای در مجلس و دولت فعلی نماینده ای ندارد و امیدوار است که حداقل یکی از نماینده گانش برای حضور در مجلس انتخاب شود.

***

جواب حزب پیرات
Piratpartiet

حزب دزدان دریایی (پیرات) تا کنون از هر حزب سیاسی دیگری در سوئد یا دیگر نقاط جهان بیشتر به جنبش دموکراسی خواهانه کمک کرده است. حزب دزدان دریایی (پیرات) در گفتگو با احزاب خواهر در کشور های دیگر، با ایجاد تونل های و پ اِن، رشته های مطمئن ِ رمز شده، د ِ ان اس، و خیلی فعالیت های دیگر که توانستیم ابداع کنیم، کمک کردیم تا جنبش سبز در ایران بتواند با دیگر گروها در ایران و جهان ارتباط برقرار کند. دموکراسی از نظر ما موضوع بسیار مهمی است. اما همانطور که شما نیز اشاره کرده اید، دموکراسی نمی تواند از خارج به مردم تحمیل شود بلکه باید در درون خود جامعه رشد پیدا کند. آنچه که ما تا کنون کرده ایم، شاید کار زیادی به نظر نیاید، و ما دقیقا نمی دانیم که در عمل چه تاثیری گذاشته ایم. این آن چیزی بود که ما می توانستیم انچام دهیم و امیدواریم که مفید واقع شده باشد.
با درودهای گرم


متاسفاته تا امروز از حزب ابتکار فمینیستی جوابی دریافت نکرده‌ایم. در صورت دریافت در اولین فرصت ممکن آنرا منتشر خواهیم کرد. حزب دیگر، دموکراتهای سوئد، نیز جواب نداده است که قابل انتظار بود. مهاجر گریزی و مهاجر زدایی از ویژگی‌هایی است که این حزب به آنها معروف است.


***

نامه سرگشاده به احزاب شرکت کننده در انتخابات ِ سوئد
روزانتخابات پارلمانی سوئد بسرعت نزدیک میشود. بسیاری از امور مربوط به سیاست داخلی کشور مانند مسائل مربوط به محیط زیست، آموزش، درمان، مراقبت از سالمندان، بیمه بیکاری و مهمتر از همه اشتغال، جایگاهی ویژه در تصمیم ما رای دهندگان دارد.
در گستره جهانی، تلاش برای حل مشکلات مربوط به دگرگونی های آب و هوایی، مبارزه با فقر و بی عدالتی موجود در جهان مهم است.
در زمینه سیاست خارجی ، موضوع دمکراسی در ایران روز بروز توجه بیشتری را در میان ما ایرانیان سوئد و دیگر شهروندان علاقمند به تحولات ایران، به سوی خود جلب کرده است
پس از تقلب انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری ایران در تابستان سال گذشته و اعتراضات گسترده مردم در ایران و جهان، بسیاری از سیاستمداران سوئد به فریاد آزادیخواهی مردم ایران پاسخ گفتند. اکثر احزاب سیاسی کشور، محکم و صریح از جنبش دمکراسی خواهی مردم ایران پشتیبانی کردند. حمایت سوسیال دمکراتها و سخنان پرشور رهبر حزب، مونا سالین و دستبند سبز او، انرژی و امید بسیاری به ایرانیان سوئد بخشید که در زمینه حقوق بشر و کسب حقوق دمکراتیک مردم ایران تلاش میکنند.
گرچه خشونت بی حد و مرز رژیم در سرکوب خواست های دمکراتیک مردم، دامنه اعتراضات را محدود کرده است اما عزم مردم در ایجاد دگرگونی های دمکراتیک در ایران بیش از هر زمان دیگری ست. بحران سیاسی و اقتصادی کشور در ماههای اخیر تعمیق بیشتری یافته است. مشروعیت رژیم اسلامی بطور بی سابقه ای تضعیف شده است. بحران اقتصادی و کاهش قیمت نفت، تحریم های اقتصادی، ناتوانی حکومت در اداره اقتصاد کشور، درگیری های داخلی جناح های مختلف قدرت و تنش های جهانی پیرامون مسائل هسته ای ایران خطر تحولاتی خشونت بار را در کشور افزایش داده است. سیاستمداران سوئد تجارب طولانی و گرانبهایی در مدیریت صلح آمیز درگیری ها و پشتیبانی از ایجاد دمکراسی در مناطق مختلف جهان دارند. بنظر ما سوئد میتواند با تکیه بر این پیشینه نقشی برجسته در اتحادیه اروپا و در جهان در جهت کمک به دگرگونی های دمکراتیک در ایران ایفا کند. ایرانیان سوئد نیز امکان ان را خواهند یافت تا در حد تجربه و توانایی های خود به این فرایند کمک کنند.
ما بر این نظریم که دمکراسی را نمیتوان از خارج، چه بوسیله حمله نظامی و چه متد های غیر نظامی مستقر کرد. اما بر آنیم که حمایت جهان از جنبش دمکراسی خواهی مردم ایران نقشی برجسته در رسیدن این جنبش به هدف های خود دارد. مردم ایران در تظاهرات میلیونی اعتراض آمیزشان پس از تقلب انتخاباتی، روشن و صریح خواستشان را مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد و دمکراتیک ابراز کرده اند. ما مایلیم بدانیم که حزب شما چه استراتژی مشخصی را در حمایت از جنش دمکراتیک مردم ایران دنبال میکند.
بنظر ما یک ایران دمکراتیک میتواند نقش بسیار مهمی را در برقراری صلح در خاورمیانه ایفا کند.
بسیار مایلیم بدانیم در صورت پیروزی حزبتان در انتخابات، آیا برنامه ای برای ایفای نقشی برجسته تر در اتحادیه اروپا و سایرعرصه های جهانی پیرامون مساله دمکراسی در ایران دارید؟ اگر دارید، جهات این برنامه چیست؟

با سپاس از پاسخ شما به این خواست از نظر ما مهم انتخاباتی

ابتکار مردم
اتحادیه سراسری ایرانیان مقیم سوئد
جامعه دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در ایران - سوئد
جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران – استکهلم
حامیان جنش سبز ایران- استکهلم
دموکراسی سبز
کمیته جهانی دفاع از حقوق دراویش و دانشچویان در ایران

تاریخ : ۰۴ -۰۹-۲۰۱۰
استکهلم