ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 09.09.2010, 12:26
جامعه جهانی ناظر رفتار حاکمیت ایران است

دویچه وله: اعتراضات بین‌المللی به حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی همچنان ادامه دارد. در پی درخواست اتحادیه اروپا برای نجات این زن ایرانی، فراکسیون اتحاد احزاب مسیحی در آلمان نیز خواهان جلوگیری از اجرای این حکم غیر انسانی شد.

در پی اعتراضات جهانی و واکنش شدید پارلمان اروپا به حکم سنگسار برای سکینه محمدی‌ آشتیانی، اریکا اشتاین‌باخ، سخنگوی فراکسیون اتحاد احزاب مسیحی در امور حقوق‌بشر نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «دولتمردان ایرانی باید دریابند که جامعه جهانی به دقت ناظر کار آنان است و در مقابل این حکم وحشیانه ایستادگی خواهد کرد.»

این بیانیه به پشتیبانی از سکینه محمدی آشتیانی و زهرا بهرامی انتشار یافته و در آن به خطر اجرای حکم اعدام برای هر دو زن ایرانی اشاره رفته است.

سخنگوی اتحاد احزاب مسیحی در پارلمان آلمان تصریح کرد که «باید از اجرای حکم تحقیرآمیز اعدام از طریق سنگسار برای سکینه محمدی آشتیانی به هر صورتی جلوگیری کرد.»

در این بیانیه آمده است که «تصمیم و قاطعیت پارلمان اروپا بیش از پیش درخواست‌های بین‌المللی از جمله درخواست پاپ بندیکت شانزدهم، تعداد زیادی از سازمان‌های غیردولتی و همچنین میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را تقویت کرده است.»

فراکسیون احزاب مسیحی خواهان «برچیدن مجازات اعدام» شده است. نمایندگان بزرگترین فراکسیون آلمان در این بیانیه تاکید می‌کنند که «عمل سنگسار به غایت تحقیرآمیز و دور از شأن انسانی است.» در پایان نمایندگان مسیحی آلمان پشتیبانی خود را از تلاش کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز داشته‌اند.

استقبال برزیل از بررسی مجدد پرونده آشتیانی

مقامات رسمی برزیل در روز چهارشنبه (۸ سپتامبر/ ۱۷ شهریور) تصمیم ایران مبنی بر بررسی مجدد پرونده سکینه محمدی آشتیانی را مثبت ارزیابی کردند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در روز چهارشنبه (۱۷ شهریور) در تلویزیون دولتی ایران اعلام کرده بود که پرونده آشتیانی دوباره بررسی خواهد شد. اما او در موضع‌گیری جدیدی گفت: «محاکمه خانم آشتیانی به جرم زنا متوقف و پرونده مجددا تحت بررسی قرار گرفته است. اما محاکمه وی به جرم قتل در حال اجراست».

مهمان‌پرست در اظهارات جدید خود، پشتیبانی بین‌المللی از خانم سکینه محمدی آشتیانی را جنجال و هیاهوی کشورهای غربی و غیرواقعی خوانده و گفت: «کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا از این پرونده بهره‌برداری سیاسی کرده و آن را به یک بازی سیاسی تبدیل کنند.»

این در حالی است که سلسو آموریم، وزیر امورخارجه برزیل در واکنش به این تصمیم ایران گفت: «تعلیق این حکم گامی مثبت است. بدیهی است که این تنها یک قدم است. ما این موضوع را با احتیاط فراوان دنبال می‌کنیم، زیرا بهبود وضعیت انسان‌ها نه از طریق جار و جنجال، بلکه از طریق گفت‌وگو میسر است.»

لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل پیش‌تر از مقامات ایرانی خواسته بود که با سفر سکینه محمدی آشتیانی به این کشور موافقت کنند، اما مسئولان جمهوری اسلامی با اعطای پناهندگی به خانم آشتیانی از سوی برزیل مخالفت کردند.

وزیر امورخارجه برزیل اظهار داشت که وی تلاش خواهد کرد که با منوچهر متکی، همتای ایرانی خود راه حلی برای تعلیق حکم خانم آشتیانی بیابد. آموریم گفت: «ما به حق تعیین سرنوشت کشورها احترام می‌گذاریم، اما همزمان امیدواریم که موضوعات حساسی از این نوع، پایانی نیکو یابند.»

امکان تخفیف حکم سکینه محمدی آشتیانی

پیش از این پسر سکینه محمدی آشتیانی از پاپ بندیکت شانزدهم تقاضا کرده بود که برای نجات مادرش اقدام کند. واتیکان در روزهای گذشته حکم اعدام از طریق سنگسار را «مجازاتی وحشیانه و غیرانسانی» خوانده بود و خواهان لغو مجازات اعدام بطور کلی شده بود.

علی‌اکبر ناصری، سفیر جمهوری اسلامی در واتیکان در گفت‌وگویی در تلویزیون دولتی ایتالیا در روز چهارشنبه ( ۱۷ شهریور) گفت که امکان تخفیف و «رحمت» در احکام اسلامی موجود است.

سفیر ایران با اشاره به پرونده سکینه محمدی آشتیانی افزود که هم‌اکنون کارشناسان قضایی مشغول بررسی پرونده خانم آشتیانی هستند. وی در پاسخ به امکان بخشودگی سکینه محمدی آشتیانی تکرار کرد که «امکان تخفیف مجازات» وی وجود دارد.

به گفته آگاهان سیاسی در رم، واتیکان در حال حاضر سرگرم یافتن راه حلی از طریق دیپلماتیک برای این پرونده است.