ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.09.2010, 17:58
اتحادیه اروپا خواستار لغو حکم سنگسار سکینه محمدی شد

بی بی سی: اتحادیه اروپا با صدور قطعنامه ای که با اتفاق آرا به تصویب رساند، رسما از ایران خواست تا حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی را لغو کند.

قطعنامه جدید اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه هشتم سپتامبر (۱۷ شهریور) منتشر شده، همچنین از مقامات ایران می خواهد که حکم اعدام ابراهیم حمیدی، جوانی که به اتهام لواط به مجازات اعدام محکوم شده است را تعلیق کند و تمامی زندانیان سیاسی بازداشت شده در جریان اعتراضات خیابانی سال گذشته را آزاد کند.

رعایت حقوق بشر نظیر آزادی عقیده و مذهب، در قطعنامه جدید اتحادیه اروپا مورد تاکید قرار گرفته و از ایران خواسته شده که "تحت هر شرایطی" خود را به رعایت این حقوق بنیادین بشر ملزم کند.

در جلسه بررسی و تصویب این قطعنامه چندین نفر از اعضای اتحادیه اروپا با پیراهن هایی ظاهر شدند که بر روی آنها تصویر خانم محمدی آشتیانی و جمله "سکینه را نجات دهید" چاپ شده بود.

این در حالی است که ایران روز گذشته، رسما پیشنهاد فرانسه و ایتالیا برای گفت و گو درباره خانم محمد آشتیانی را رد کرد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه شنبه (هفتم شهریور) با رد پیشنهاد وزیران خارجه فرانسه و ایتالیا برای مذاکره با جمهوری اسلامی درباره حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، گفت که "برخی مقامات اروپایی از قاتل دفاع می کنند."

وی گفت "اگر مقامات کشورهای اروپایی مایل باشند درباره مسایل دوجانبه و بین المللی صحبت کنیم، مسایل زیادی برای طرح وجود دارد که می تواند برای دو طرف مفید باشد" و افزود "اما اگر براساس اطلاعات نادرست، مطلبی را اظهار کنند که ممکن است برای شأن خودشان هم مناسب نباشد، باید با اطلاع رسانی دقیق تر تکمیل کرد."

آقای مهمانپرست امروز هم در گفت و گو با پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان حکومت ایران، با رد شایعه محکومیت جدید خانم آشتیانی به 99 ضربه شلاق گفت که کشورهای غربی از این پرونده برای فشار بر ایران استفاده کرده اند.

او با انتقاد از مواضع کشورهای غربی در این باره گفت: "دفاع از فردی که به جرم مشارکت در قتل در حال محاکمه است، نباید تبدیل به موضوع حقوق بشری شود."

وی همچنین تاکید کرد که "محاکمه خانم آشتیانی به جرم زنا متوقف و پرونده مجددا تحت بررسی قرار گرفته است اما محاکمه وی به جرم قتل در حال اجراست."

این مقام جمهوری اسلامی اظهار داشت که "سکینه آشتیانی دو جرم مرتکب شده است که یکی مربوط به قتل است و وی در قتل همسرش مشارکت داشته که در حال رسیدگی برای صدور حکم است" و با ابراز همدردی برای خانواده همسر مقتول این زن گفت "افرادی که نگران وضع خانم آشتیانی هستند مقداری هم نگران شرایط بازماندگان مقتول باشند."

وی اضافه کرد که "جرم دوم خانم آشتیانی نیز خیانت به همسر و ارتباط با مردان متعدد است."

رامین مهمانپرست گفت که "حتی در فرهنگ غرب هم، کسانی که به ارزش و اصالت خانواده اعتقادی هم ندارند، به خیانت افرادی که با یکدیگر متعهد می شوند حساس هستند و یا حداقل اینگونه وانمود می کنند که به خیانت به روابط با یکدیگر خیلی حساس هستند."

اعتراض کمیسیون حقوق بشر مجلس ایران به فرانسه و ایتالیا

همزمان کمیته حقوق بشر مجلس ایران، امروز (سه شنبه) در نشستی با نماینده وزارت امور خارجه این کشور، نسبت به مواضع کشورهای فرانسه و ایتالیا در دفاع از خانم محمدی آشتیانی، اعتراض کرد و آنرا "مصداق دخالت در امور داخلی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی" دانست.

این کمیته مجلس ایران همچنین موضع گیری های مقامات فرانسوی در مورد پرونده خانم محمدی آشتیانی را "راهکاری برای سرپوش گذاشتن" بر مشکلات داخلی آن کشور، ارزیابی کرد.

فعالان و نهادهای مختلف دفاع از حقوق بشر گفته اند که براساس منشور ملل متحد، که ایران نیز آن را پذیرفته، کشورهای عضو سازمان ملل متعهد شده اند از اجرای مجازات های غیرانسانی، تحقیرآمیز و ظالمانه خودداری ورزند و خواستار جلوگیری از اجرای حکم سنگسار خانم محمدی شده اند.

روز سه شنبه، ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا، در سخنانی در پارلمان اتحادیه اروپا گفت که صدور حکم سنگسار علیه یک زن ایرانی متهم به زنا در ایران او را "منزجر" کرده است.

آقای باروسو، که سخنانش با استقبال گرم نمایندگان پارلمان اروپا مواجه شده بود، گفت که چنین حکمی "وحشیانه تر از آن است که به وصف درآید و هیچ معیار اخلاقی و هیچ مذهبی آن را توجیه نمی کند"

تاکنون، شماری از مقامات ارشد کشورهای خارجی از جمله برزیل، ایالات متحده و تعدادی از کشورهای اروپایی از جمهوری اسلامی خواسته اند حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی را لغو کند.

روز گذشته، برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، با اعلام اینکه تلاش برای نجات سکینه محمدی آشتیایی مساله ای شخصی برای خود او و موضوعی ملی برای فرانسه است، گفت که برای پیگیری این موضوع در صورت لزوم آماده است به تهران سفر کند.

پیشتر، فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز از مقامات جمهوری اسلامی درخواست کرده بود از اجرای حکم علیه خانم آشتیانی خودداری ورزند و به نقل از منابع کلیسای کاتولیک گزارش شده بود که دربار واتیکان در صورت دریافت درخواست رسمی، آمادگی دارد برای جلوگیری از سنگسار این زن ایرانی از مجاری دیپلماتیک اقدام کند.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که سجاد قادرزاده، فرزند خانم آشتیانی، رسما از پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کلیسای کاتولیک، و دولت ایتالیا در خواست کرده است برای نجات جان مادرش از مرگ تلاش کنند.

همزمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وکیل مدافع خانم آشتیانی نوشته است که فرزندان این زن نگران آن هستند که با پایان گرفتن ماه رمضان، حکم این زن به اجرا گذاشته شود.