ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 07.09.2010, 7:27
ایران به توانایی هسته‌ای نظامی نزدیکتر می‌شود



بی بی سی: کاخ سفید نسبت به نتایج گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده و گفته است ایران به توانایی هسته ای نظامی نزدیک تر می شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد اعلام کرد ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه داده و تاکنون 2803 کیلوگرم اورانیوم با غلظت پایین ذخیره کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز تامی ویتور سخنگوی کاخ سفید گفته است نتایج این گزارش درباره تلاش های اتمی ایران نگران کننده است.

وی افزود: "آخرین گزارش آژانس یکبار دیگر نشان می دهد ایران به تعهدات بین المللی اتمی خود بی اعتنایی می کند، به کوشش هایش برای توسعه برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد و به توانایی هسته‌ای نظامی نزدیکتر می شود."

در این گزارش به موارد متعددی از عدم همکاری ایران با بازرسان و نیز ادامه خودداری ایران از پاسخ به سوالات آژانس اشاره شده است.

برخی تحلیلگران آمریکایی می گویند گزارش اخیر حاکی از آن است که آژانس و ایران به تدریج به یک بن بست می رسند.

دیوید آلبرایت بازرس سابق آژانس و مدیر موسسه علم و امنیت جهانی در واشنگتن طی مقاله ای که همراه با پال برننان کارشناس دیگر این سازمان منتشر کرده نوشته است دو گزارش آخر آژانس نشان می دهد ایران رهیافتی حداقلی در قبال تعهدات خود اتخاذ کرده است.

بر اساس این مقاله ایران تمایلی ندارد در مواردی مانند تاسیسات جدید غنی سازی خود و طراحی مرکز فوردو اطلاعات چندانی در اختیار بازرسان قرار دهد.

ایران می گوید به کلیه تعهدات در قبال آژانس عمل کرده و برخی خواسته های آژانس مبنای حقوقی ندارد.

اما مقام های ایران تصدیق کرده اند که از یکسالی که از ریاست یوکیا آمانو به مدیر کلی آژانس می گذرد، روند گزارش های آن نیز منفی تر شده است.

مقام های آمریکایی همواره ایران را متهم کرده اند که در صدد دستیابی به سلاح اتمی و یا حداقل توانایی تولید آن است.

اما ایران این اتهام را رد کرده و پیشنهاد داده برای تاسیس نیروگاه اتمی و تولید سوخت هسته ای با آمریکا همکاری کند.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هفته پیش گفت: "اگر آمریکایی‌ها آماده باشند با ایران برای ایجاد شرکت های مشترک برای ساخت نیروگاه های اتمی و ایجاد کنسرسیوم برای تولید سوخت وارد مذاکره شوند، ما آماده هستیم و وارد شراکت با آنها می شویم، اما مذاکرات سیاسی چیز دیگری است و به تصمیم گیران در امور سیاسی باز می گردد."

اما آمریکا بر "گزینه صفر" یعنی توقف کامل هر نوع غنی سازی اورانیوم تاکید دارد.

مقام های آمریکایی همواره گفته اند دستیابی ایران به توانایی تولید سلاح اتمی تفاوتی با مسلح بودن به این سلاح نمی کند و در هر حال موجب بر هم خوردن معادلات استراتژیک منطقه می شود.

واشنگتن امیدوار است با تشدید تحریمها ایران را وادار به توقف برنامه اتمی خود بکند، اما همواره تاکید کرده است که گزینه نظامی را برای مقابله با این کشور منتفی نمی داند.

بسیاری از کشورهای عربی و اسرائیل نیز نسبت به گسترش برنامه های اتمی ایران ابراز نگرانی کرده اند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در جریان سفر اخیر خود به قطر کوشش کرد نگرانی کشورهای عربی منطقه را قدری کاهش دهد، اما هشدار داد هر گونه اقدام آمریکا و اسرائیل با واکنش شدید ایران مواجه خواهد شد.