ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 04.09.2010, 14:51
درخواست  حمایت از جنبش دمکراسی در ایران

ايرانيان خواستار حمايت احزاب پارلمانی سوئد از جنبش دمکراسی در ايران شدند

ابتکار مردم
اتحادیه سراسری ایرانیان مقیم سوئد
جامعه دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در ایران - سوئد
جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران – استکهلم
حامیان جنش سبز ایران - استکهلم
دموکراسی سبز
کمیته جهانی دفاع از حقوق دراویش و دانشجویان در ایران

تاریخ : ۰۴ -۰۹-۲۰۱۱
نوزدهم سپتامبر امسال روز انتخابات در سوئد است. فضای سیاسی کشور به همین دلیل روز بروز بیشتر به تضرف رقابت ها و کارزار انتخاباتی در می آید.

در سوئد هر چهار سال یکبار، در سومین یکشنبه ی سپتامبر انتخابات همگانی برگزار میشود که طی آن نمایندگان پارلمان، نمایندگان شوراهای استانی و بالاخره نمایندگان شوراهای کمونی انتخاب میشوند. هفت حزب در دوره فعلی پارلمان سوئد نمایندگی دارند. این احزاب عبارتند از حزب سوسیال دمکرات ها، حزب ائتلافی میانه رو،حزب مرکز، حزب لیبرال مردم، حزب سبزها، حزب چپ و حزب دموکرات مسیحی ها.

میزان آرای بلوک ِ در قدرت ( حزب ائتلافی میانه رو، حزب مرکز، حزب لیبرال مردم و حزب دموکرات مسیحی ها) و آرای بلوک اپوزیسیون( حزب سوسیال دمکرات ها، حزب سبزها و حزب چپ) بسیار به یکدیگر نزدیک است و بهمین دلیل پیش بینی میشود در صد بالایی در انتخابات شرکت کنند و یکی از دو بلوک با اکثریتی نه چندان قوی برنده انتخابات شود. در این انتخابات علاوه بر هفت حزب نامبرده، سه حزب دیگر از جمله حزب فمینیستها در انتخابات شرکت دارند.

برای گروهی از ما رای دهندگان ایرانی که نامه زیر را امضا کرده ایم، حمایت از جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران مساله ای انتخاباتی است. به همین دلیل ضمن ارج گذاشتن به حمایتهای این احزاب از مردم ایران در طول سال گذشته، لازم دانستیم توجه آنان را به مساله دموکراسی در ایران جلب کنیم و یاد آور شویم که موضع آنها در برابر ایران در تعیین اینکه آرای ما به نفع چه حزبی در صندوق ریخته شود موثر است. از طرف گروههای امضا کننده، نامه زیر برای کلیه احزات شرکت کننده در انتخابات سوئد فرستاده شده است.

نامه سرگشاده به احزاب پارلمانی سوئد

روزانتخابات پارلمانی سوئد بسرعت نزدیک میشود. بسیاری از امور مربوط به سیاست داخلی کشور مانند مسائل مربوط به محیط زیست، آموزش، درمان، مراقبت از سالمندان، بیمه بیکاری و مهمتر از همه اشتغال، جایگاهی ویژه در تصمیم ما رای دهندگان دارد.

در گستره جهانی، تلاش برای حل مشکلات مربوط به دگرگونی های آب و هوایی، مبارزه با فقر و بی عدالتی موجود در جهان مهم است.

در زمینه سیاست خارجی ، موضوع دمکراسی در ایران روز بروز توجه بیشتری را در میان ما ایرانیان سوئد و دیگر شهروندان علاقمند به تحولات ایران، به سوی خود جلب کرده است

پس از تقلب انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری ایران در تابستان سال گذشته و اعتراضات گسترده مردم در ایران و جهان، بسیاری از سیاستمداران سوئد به فریاد آزادیخواهی مردم ایران پاسخ گفتند. اکثر احزاب سیاسی کشور، محکم و صریح از جنبش دمکراسی خواهی مردم ایران پشتیبانی کردند. حمایت سوسیال دمکراتها و سخنان پرشور رهبر حزب، مونا سالین و دستبند سبز او، انرژی و امید بسیاری به ایرانیان سوئد بخشید که در زمینه حقوق بشر و کسب حقوق دمکراتیک مردم ایران تلاش میکنند.

گرچه خشونت بی حد و مرز رژیم در سرکوب خواست های دمکراتیک مردم، دامنه اعتراضات را محدود کرده است اما عزم مردم در ایجاد دگرگونی های دمکراتیک در ایران بیش از هر زمان دیگری ست. بحران سیاسی و اقتصادی کشور در ماههای اخیر تعمیق بیشتری یافته است. مشروعیت رژیم اسلامی بطور بی سابقه ای تضعیف شده است. بحران اقتصادی و کاهش قیمت نفت، تحریم های اقتصادی، ناتوانی حکومت در اداره اقتصاد کشور، درگیری های داخلی جناح های مختلف قدرت و تنش های جهانی پیرامون مسائل هسته ای ایران خطر تحولاتی خشونت بار را در کشور افزایش داده است. سیاستمداران سوئد تجارب طولانی و گرانبهایی در مدیریت صلح آمیز درگیری ها و پشتیبانی از ایجاد دمکراسی در مناطق مختلف جهان دارند. بنظر ما سوئد میتواند با تکیه بر این پیشینه نقشی برجسته در اتحادیه اروپا و در جهان در جهت کمک به دگرگونی های دمکراتیک در ایران ایفا کند. ایرانیان سوئد نیز امکان ان را خواهند یافت تا در حد تجربه و توانایی های خود به این فرایند کمک کنند.

ما بر این نظریم که دمکراسی را نمیتوان از خارج، چه بوسیله حمله نظامی و چه متد های غیر نظامی مستقر کرد. اما بر آنیم که حمایت جهان از جنبش دمکراسی خواهی مردم ایران نقشی برجسته در رسیدن این جنبش به هدف های خود دارد. مردم ایران در تظاهرات میلیونی اعتراض آمیزشان پس از تقلب انتخاباتی، روشن و صریح خواستشان را مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد و دمکراتیک ابراز کرده اند. ما مایلیم بدانیم که حزب شما چه استراتژی مشخصی را در حمایت از جنش دمکراتیک مردم ایران دنبال میکند.

بنظر ما یک ایران دمکراتیک میتواند نقش بسیار مهمی را در برقراری صلح در خاورمیانه ایفا کند.
بسیار مایلیم بدانیم در صورت پیروزی حزبتان در انتخابات، آیا برنامه ای برای ایفای نقشی برجسته تر در اتحادیه اروپا و سایرعرصه های جهانی پیرامون مساله دمکراسی در ایران دارید؟ اگر دارید، جهات این برنامه چیست؟

با سپاس از پاسخ شما به این خواست از نظر ما مهم انتخاباتی

ابتکار مردم
اتحادیه سراسری ایرانیان مقیم سوئد
جامعه دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در ایران - سوئد
جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران – استکهلم
حامیان جنش سبز ایران - استکهلم
دموکراسی سبز
کمیته جهانی دفاع از حقوق دراویش و دانشچویان در ایران


تاریخ : ۰۴ -۰۹-۲۰۱۱
استکهلم