ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 27.08.2010, 19:33
اروپا علیه نقض حقوق بشر در ایران اقدام کند


بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه

فرانسه از بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا خواسته است که در اقدامی مشترک تدابیری جدید علیه نقض حقوق بشر در ایران اتخاذ و در صورت لزوم از ابزار مجازاتهای بین المللی علیه جمهوری اسلامی نیز استفاده کنند.

فرانسه از بیست و هفت کشور عضو اتحادیۀ اروپا خواسته است که برای نجات جان سکینه محمدی-آشتیانی مشترکاً دولت ایران را مورد خطاب قرار بدهند و در صورت لزوم نیز از ابزار مجازات های بین المللی علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند.

برنار کوشنر وزیر امور خارجۀ فرانسه در نامه ای که به همین منظور برای نمایندۀ عالی سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، خانم کاترین آشتون، نوشته تصریح کرده است : "اعتقاد دارم که اگر بخواهیم جان این زن جوان، سکینه محمدی-آشتیانی، را نجات بدهیم، نامۀ مشترک همۀ اعضای اتحادیۀ اروپا خطاب به مقامات ایران ضروری است."

در این نامه وزیر خارجۀ فرانسه خواستار بررسی تدابیر لازم برای واداشتن ایران به توقف نقض حقوق بشر در این کشور شده است.

در جای دیگری از نامۀ وزیر امور خارجۀ فرانسه می خوانیم : "ضروری است که اتحادیۀ اروپا از خلال ابتکارهای جدید خود به مقامات ایران یادآوری کند که همانند پروندۀ اتمی این کشور، تلاش آنان برای بستن درهای کشور به روی خارج هزینه ای دارد که تنها زمانی رفع خواهد شد که رهبران ایران رفتاری مسئولانه تر و منطبق تر با تعهدات بین المللی شان در زمینۀ حقوق بشر انتخاب کنند."

وزیر خارجۀ فرانسه سپس از شورای اروپا خواسته است که فعالیت هایش را در این زمینه از سرگیرد تا علیه همۀ کسانی که در ایران سرکوب را سازمان می دهند تدابیری جدید اتخاذ کند.

وزیر خارجۀ فرانسه در نامۀ خود پیشنهاد کرده است که "اجلاس وزرای امور خارجۀ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در دهم و یازدهم سپتامبر آینده فرصتی برای مباحثۀ فراگیر دربارۀ اقدامات اروپا در دفاع از حقوق بشر در ایران باشد."

برنار کوشنر در ادامه تصریح کرده است که "فعالیت هایی در این زمینه به ابتکار سفرای اتحادیۀ اروپا در ایران آغاز شده که باید هر چه سریعتر بر پایۀ پیشنهادهای ارایه شده از سوی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و هلند به سرانجام برسد."

در نامه اش به نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برنار کوشنر تأکید کرده است که متأسفانه مورد خانم آشتیانی تنها یکی از موارد نقض حقوق بشر در ایران است. او یادآور شده است که "از یک سال پیش هزاران نفر در ایران تنها به خاطر شرکت در تظاهرات خیابانی، نوشتن و ابراز عقیده کردن دستگیر و زندانی و شکنجه و در مواردی حتا اعدام شده اند."

وزیر امور خارجۀ فرانسه همچنین متذکر شده است که در این مدت روشنفکران، روزنامه نگاران و هنرمندان ایرانی ناگزیر از ترک کشورشان برای مهاجرت به اروپا بوده اند و اینک "انتظار دارند که اروپا واکنشی بسیار قوی تر علیه ستم هایی که به آنان شده از خود نشان بدهد." برنار کوشنر تصریح کرده است که در مواردی حتا خانواده های این مهاجران در درون ایران همچنان قربانیان همین مظالم و ستم ها هستند.

محکومیت سکینه محمدی-آشتیانی به سنگسار از سوی یک محکمۀ اسلامی در ایران موجی از واکنش ها علیه نقض حقوق بشر در ایران را در بسیاری از کشورهای غربی برانگیخت. چهارشنبه گذشته رئیس جمهوری فرانسه، نیکلا سرکوزی، گفت که کشورش مسئولیت حمایت از جان سکینه محمدی-آشتیانی را برعهده دارد.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جوامع دفاع از حقوق بشر، فراخوان دولت فرانسه در دفاع از حقوق بشر در ایران را نتیجۀ تلاش های مستمر فعالان ایرانی حقوق بشر می داند که، برای نمونه، در ماههای گذشته بار خواستار اقدام اروپا در دفاع از زندانیان سیاسی ایران شده بودند. رئیس جامعۀ دفاع از حقوق بشر در ایران می افزاید که در نتیجۀ همین تلاش های مستمر کشورهای اروپایی و غربی دریافته اند که بدون دموکراسی و رعایت حقوق بشر در ایران حتا در پرونده هایی نظیر پروندۀ اتمی به موفقیتی دست نخواهند یافت. عبدالکریم لاهیجی سپس خطاب به همۀ فعالان حقوق بشر در ایران و خارج از ایران یادآور شده است که در هیچ کجا به ویژه در ایران دموکراسی و حقوق بشر را هدیه نداده و نخواهند داد. به اعتقاد او، حقوق بشر و دموکراسی دستاورد تلاش و مبارزات مستمر مردان و زنان و در کل مردمان ستمدیده است.