ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.08.2010, 15:07
سارکوزی: ایران قلب همه بحران‌هاست

عصر ایران: به گزارش رویترز، نیکولا سارکوزی دیروز چهارشنبه در نشست سالیانه سفرای فرانسه در شهر پاریس اظهار داشت: ایران قلب بحران های شدید در جهان است که از پاکستان آغاز و تا دولت های آفریقایی ادامه دارد.

سارکوزی ادامه داد: ایران خشونت و افراط گرایی را در منطقه تغذیه می‌کند. این کشور به ویژه تهدید اساسی برای امنیت بین‌الملل در زمینه گسترش سلاح هسته‌ای است.

وی با هشدار درباره "نتایج خطرناک" عدم توقف برنامه هسته‌ای ایران گفت: در این صورت همه در منطقه، سلاح هسته‌ای خواهند داشت یا اینکه مجبور به دخالت نظامی در موضوع ایران خواهیم شد که در هر حال با بروز بحران اساسی در جهان روبه رو خواهیم شد.

رئیس جمهور فرانسه با دفاع از تحریم‌های شدید شورای امنیت و دیگر طرف ها مانند آمریکا، اتحادیه اروپا علیه ایران تاکید کرد: تحریم‌ها اگر ضعیف باشند، شکست می خورند و بدون هدف واضحی خواهند بود اما وضعیت کنونی تحریم ها علیه ایران اینگونه نیست. هدف تحریم های فعلی علیه ایران این است که به تهران بفهمانیم گزینه‌های این کشور، هزینه‌های زیاد و رو به افزایشی دارند و به جای این هزینه ها، جایگزینی وجود دارد و آن مذاکرات جدی است.

سارکوزی در عین حال پرسید: آیا ایران آماده مذاکره است؟ وی پاسخ به این سوال را به تحولات ماه آینده میلادی واگذار کرد.

ایران و کشورهای ۵+۱ (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان) در ماه آینده میلادی درباره پرونده هسته ای تهران مذاکره خواهند کرد.

رئیس جمهور فرانسه ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به توافقی منتهی شود که "نگرانی بین المللی و نگرانی همسایگان ایران را در نظر بگیرد. درباره هر توافقی با ایران، می بایست با همسایگان این کشور مشورت کرد."

سارکوزی همچنین درباره مذاکرات هسته ای آینده ایران و ۵+۱ گفت: در صورت شکست این مذاکرات باید برای حمایت از کشورهایی که احساس می کنند در معرض تهدید ایران هستند، آماده باشیم.

وی از نامیدن این کشورهای در معرض تهدید و توضیح درباره نقش فرانسه در این روند خودداری کرد.

فرانسه در امارات پایگاه نظامی دارد و قراردادهای همکاری دفاعی را با کشورهای امارات، قطر و کویت امضا کرده است.

سارکوزی در عین حال خرسندی کشورش را از راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد و گفت: ایران حق دارد این فعالیت های صلح آمیز را داشته باشد. این فعالیت ها نباید تنها در اختیار تعداد کمی از کشورها باشد.

وی تاکید کرد: مشکل، نیروگاه اتمی بوشهر نیست بلکه مشکل، دیگر فعالیت های اتمی ایران است.