ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 23.08.2010, 12:24
کودتاچی‌ها وحدت‌طلب شده‌اند

ایران امروز: به نظر می‌رسد ایستادگی رهبران و چهره‌های تاثیرگذار جنبش سبز بر مواضع و مطالبات خود، اثرات تحریم‌های بین‌المللی و اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی در کشور، حاکمیت را در برابر چشم‌اندازی بسیار نگران‌کننده قرار داده است. این احتمال می‌تواند در ماه‌های آینده به‌سرعت به واقعیت بدل شود که؛ فشارهای بی‌امان خارجی و داخلی، گروه حاکم را به تسلیم در برابر جنبش سبز وادار کند. جنبش سبز هم‌اکنون مهمترین و آماده‌ترین آلترناتیو حاکمیت کودتا است که از اعتبار و حمایت ملی و بین‌المللی برخوردار است.

این چشم‌انداز البته تنها یکی از احتمالات در سیر حوادث ماه‌های آینده در ایران است. احتمال دیگری که پافشاری سران کودتا به ادامه‌ی سیاست‌های تاکنونی آن را محتمل‌تر کرده، فروپاشی نظام جمهوری اسلامی در برابر گازانبر فشارهای داخلی و خارجی است.

حاکمیت کودتا نتوانست «فتنه سبز» را خاموش کند. حال «فتنه‌ تحریم‌های بین‌المللی» با سرعت از راه رسیده است. اینجاست که گربه عابد شده و ادبیات‌اش را تغییر داده است. اینها تا همین چندی پیش به «توبه» رهبران سبز هم راضی نبودند و محاکمه‌ و اعدام آنها را می‌خواستند، حالا «وحدت»‌خواه شده‌اند.

برخی نشانه‌ها از تغییر ادبیات گروه حاکم

رضا اکرمی روز شنبه ۳۰ مرداد (۲۱ اوت) در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت، جامعه روحانیت مبارز خواستار به میدان آمدن افرادی برای میانجیگری در فضای سیاسی کشور است. وی افزود: «پس از حوادث انتخابات پیشنهاد کرده بودم که عده‌ای از بزرگان از قبیل آقایان ناطق نوری، مهدوی کنی و علی لاریجانی با افراد مختلف گفت‌وگو کرده و ماجرا را تمام کنند، اما این پیشنهاد مورد قبول قرار نگرفت.»

غلامرضا مصباحی‌مقدم نیز در گفت‌وگو با ایلنا، با تاکید بر اینکه انجام میانجیگری باید نه از سوی "مقام‌های رسمی"، که از سوی کسانی که "دارای نفوذ کلام هستند" صورت بگیرد، در مورد منتقدان حکومت گفته است: "باید این افراد را با گفت‌وگو قانع کرد، چرا که تا زمانی که افراد قانع نشوند به جامعه باز نخواهند گشت."

اظهارات امام جمعه موقت تهران

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران دو روز پیش گفت: «سراغ کسانی که از نظام جدا شده‌اند برویم و ببینیم درد و مشکل آنها کجاست. آیا تاکنون مانند پیامبر بوده‌ایم که منتظر بود تا کسانی که او را آزار می‌دادند و زیر پایش خار می‌گذاشتند ابراز پشیمانی کنند و برگردند؟ وقتی همدیگر را تحمل نمی‌کنیم چگونه می‌توان انتظار داشت که مسیحیان و دیگران ما را تحمل کنند؟»

امام جمعه موقت تهران افزود: «من به سیاسیونی که خود را از مردم و پرچم ولایت جدا کردند می‌گویم که آمریکا آنها را قبول ندارد، بلکه فقط برای آن دولت یک پل هستند. لذا دوباره بیایند که در این صورت مردم هم آنها را قبول می‌کنند و نظام هم سعه‌صدر خواهد داشت و کارگروه‌هایی راه بیفتند و این مسائل را حل کنند و اصولا چرا نتوانیم یک دشمن خودی را به دوست تبدیل کنیم.»

دعوت خامنه‌ای به وحدت

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با استادان بسیجی (چهارشنبه ۲۷ مرداد): «امروز مهمترین نیاز كشور اتحاد و یكپارچگی است و هرگونه سخن، حركت و نوشته ای كه حتی با نیت صادقانه باشد ولی موجب شكاف و انشقاق در جامعه، و ظلم به افراد شود، برخلاف مصالح كشور و نظام اسلامی است. حفظ وحدت، همدلی و انسجام در جامعه و پرهیز از هرگونه اختلاف و شكاف، نظر رهبری در این برهه حساس است.»
«استكبار ستیزی، ایستادگی قاطع در مقابل حركت كفر و نفاق در سطح جهان، و مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین، شاخص های اصلی هستند. اگر كسی مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین نكند، قدر خود را كاهش داده است و اگر به آنها گرایش پیدا كند، از دایره نظام خارج می شود. این شاخص ها، مبانی و خطوط اصلی حركت رو به جلوی انقلاب اسلامی است كه باید با حفظ شاخص ها این حركت ادامه پیدا كند.»

علی مطهری درباره سخنان خامنه‌ای

علی مطهری در باره گفته خامنه‌ای مبنی‌بر «لزوم بازگشت برخی افراد که بر اثر اشتباه و غفلت کنار افتادند و نشان دادن راه به آنها با نصیحت و دلالت»، گفت: در این خصوص مشکل متوجه گروهی از حامیان دولت است که به دنبال حذف شخصیت‌های مخالف خود در عرصه انقلاب هستند و در این زمینه بی‌رحمانه عمل می‌کند و از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند. آنها اگر واقعا مطیع رهبری هستند باید روش خود را عوض کنند. از طرفی ظلم‌هایی را که به برخی شخصیت‌ها در بحران اخیر شد، جبران کنند و از طرف دیگر انتقادها را به معنی دشمن و توهین تلقی نکنند و الا بقیه گروه‌ها معمولا به دنبال وحدت بوده‌اند.

شروط اصول‌گرایان برای وحدت

به نوشته پایگاه خبری «فرارو» این اظهارات باعث شد که چند تن از فعالین اصولگرا پیشنهاد دادند که علی لاریجانی، ناطق نوری و مهدوی کنی این مسئله را پیگیری کنند.

اما آیت‌لله حامنه‌ای روز شنبه ۳۰ مرداد در دیدار با گروهی از دانشجویان در پاسخ به سوال یک دانشجو منظور خویش از تأکید بر وحدت را «اتحاد بر مبنای اصول» خواند.

آیت الله خامنه‌ای گفت: «بر این مبنا، با هرکسی به همان اندازه که اصول را قبول دارد متصل و متحدیم و هرکسی اصول را قبول ندارد طبعاً از این دایره وحدت خارج است.»

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفته است، شرط «بازگشت خارج‌شدگان از نظام» «التزام آن‌ها به ولایت فقیه» است.

هاشم بوشهری، امام جمعه موقت قم گفته است، وحدت به آن معنا نیست که "به هر بهانه‌ای هر کسی را به عنوان شعار جذب حداکثری فرابخوانیم".

سابقه بحث و شروط اصلاح‌طلبان

بنابر پاره‌ای گزارش‌ها و ارزیابی‌ها، بحث وحدت چند هفته است که موضوع بحث لایه‌های دورن حاکمیت است.

گفته می‌شود یادداشت ابوالفضل فاتح، مدیر سابق ایسنا و از افراد سابق دفتر موسوی نیز در همین رابطه و مشارکت علنی او در بحث‌های درونی نظام بوده است. او در این یادداشت که در سایت کلمه منتشر شد، از رهبران جنبش سبز خواسته که وارد گفت‌وگو با حاکمیت شوند.

همچنین گفته می‌شود اظهارات اخیر موسوی درباره اختلافات دورن اصول‌گرایان و جنگ‌زرگری خواندن آن و نیز آخرین صحبت‌های کروبی که گفت، مردم خود نوع حکومت را انتخاب می‌کنند، پاسخ آنان به بحت «وحدت» اصول‌گرایان با سردمداری آیت‌الله خامنه‌ای است.

اما صبح روز شنبه یادداشت داریوش قنبری در روزنامه شرق منتشر شد که در آن، پیش شرط هرگونه وحدت را «افسار زدن به کودتاچیان» می‌داند.

اصول‌گرایان یک امتیاز دادند

مواضع محکم و پاسخ‌های سربالای چهره‌های جنبش سبز باعث شده که برادران لاریجانی یک امتیاز و چراغ سبز به اصلاح‌طلبان بدهند. سعيد مرتضوی، حسن حداد و علی‌اکبر حيدری‌فر سه قاضی دستیار کودتا هستند که عجالتا قربانی مصلحت‌بینی برادران لاریجانی شدند.

حامیان دو آتشه کودتا نیز بیکار نبودند. طرح مجدد پرونده حسین موسویان و اعلام اینکه به نظر وزارت اطلاعات وی جاسوسی کرده و نیز تاکید مجدد بر غیرقانونی بودن فعالیت جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پاتک گروه احمدی‌نژاد در برابر عزل مرتضوی و دوستانش بود.

نقشه راه وحدت

موسوی بدرستی کشمکش اصول‌گرایان را جنگ زرگری خوانده است. به داستان وحدت‌خواهی خامنه‌ای و برخی اصول‌گرایان نیز باید اینگونه نگاه کرد.

راه‌حل و در شرایط حاضر تنها راه‌حل، زمینه‌سازی و ‌بازکردن راه برای «وحدت ملی» است. پایان «فتنه سبز» و «فتنه تحریم‌های بین‌المللی» و نجات کشور از سقوط در ورطه حوادث ویرانگر، فقط از طریق گام برداشتن در مسیر وحدت ملی میسر و ممکن است.

راه‌حل این است:

- زندانیان سیاسی آزاد شوند،
- انجمن‌ها، گروه‌ها، احزاب و رسانه‌های تعطیل و توقیف‌شده فعالیت خود را از سر گیرند،
- مجلس هر چه سریع‌تر احمدی‌نژاد را برکنار کند،
- موسوی یک دولت موقت با عمر حداکثر یک ساله تشکیل دهد،
- تا یک سال دیگر انتخابات زودرس ریاست جمهوری برگزار شود،
- انتخابات هم باید آزاد باشد، یعنی بدون نظارت استصوابی و زیر نظارت مجامع بین‌المللی.