ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.08.2010, 5:02
تویوتا صادرات به ایران را معلق کرده است

بی بی سی: شرکت تویوتا روز چهارشنبه گفت که صادرات اتومبیل به ایران را برای پرهیز از هرگونه آثار احتمالی بر فروش در بازار آمریکا به دلیل تحریم ها تا زمان نامعلوم معلق کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تویوتا در بیانیه ای گفت که از اوایل ماه ژوئن "با توجه به جو بین المللی" صادرات به ایران را متوقف کرده است.

در این بیانیه آمده است: "شرکت ما همچنان با دقت وضعیت بین المللی را زیر نظر خواهد داشت."

همچنین روزنامه اقتصادی نیکِی ژاپن گزارش داد که تویوتا گفته است که صادرات اتومبیل به ایران ناقض تحریم های آمریکا نیست اما تصمیم به توقف آن گرفته است زیرا شرکت هایی که به معامله با ایران ادامه می دهند زیر ذره بین دولت آمریکا قرار گرفته اند.

باراک اوباما روز اول ژوئیه یک رشته تحریم های شدید که کنگره آمریکا در ارتباط با برنامه اتمی ایران تصویب کرده بود را امضا کرد. این تحریم ها بخش بانکداری و صنایع انرژی ایران را هدف می گیرد.

به گزارش نیکِی تویوتا در سال 2008 تقریبا چهار هزار دستگاه اتومبیل از جمله لندکروزر به ایران صادر کرد اما این رقم در سال 2009 به 250 دستگاه افت کرد.

بنابه این گزارش صادرات تویوتا به ایران تا پایان ماه مه به 230 دستگاه اتومبیل رسید اما از آن زمان متوقف شده است.

ژاپن روز سوم اوت تحریم های تازه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را که در ماه ژوئن اعمال شده بود به اجرا گذاشت که با افزودن نام 40 شرکت و یک فرد به فهرست سیاه انسداد دارایی ها همراه بود.

مقام های ارشد آمریکایی روز چهارم اوت ژاپن را ترغیب کردند با الگو گرفتن از اروپا "تدابیر شدیدی" برای تنبیه ایران اتخاذ کند.

رابرت آینهورن مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و کنترل تسلیحاتی، گفت: "ژاپن نفت زیادی از ایران وارد می کند، اما قدم هایی که از ژاپن می خواهیم بردارد به هیچ وجه تداخلی با امنیت ژاپن در زمینه انرژی و واردات نفت آن از ایران ندارد."

مقام های ژاپنی گفته اند که وضع تحریم های یکجانبه در دستور کار دولت این کشور قرار دارد و مطالعاتی در این زمینه در جریان است.

اتحادیه اروپا روز ۲۶ ژوئیه تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد که گفته می شود شدید ترین تحریم هایی است که اتحادیه اروپا علیه یک کشور خارجی اعمال کرده است.

منع سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران و محدودیت های بیشتر برای سپاه پاسداران و بانک های ایران و بازرسی برخی کشتی هایی که مقصدشان ایران است از جمله این تحریم هاست.


برزيل تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را اجرا می‌کند


رادیو فردا: برزيل روز سه شنبه و در حالی که مذاکراتش با تهران برای مبادله سوخت اتمی در جريان است، لايحه اجرای تحريم های شورای امنيت عليه ايران را امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سلسو آموريم، وزير خارجه برزيل گفت:«لولا داسيلوا رييس جمهوری برزيل اين لايحه را امضا کرده و به اجرا گذاشت به اين دليل که به لحاظ سنتی ما ملزم به اجرای تصميم های شورای امنيت هستيم، هرچند با آن موافق نباشيم.»

برزيل و ترکيه، دو کشوری که توافق تبادل سوخت اتمی با ايران در خاک ترکيه را امضا کردند، تنها اعضای شورای امنيت سازمان ملل بودند که به دور چهارم تحريم های شورای امنيت عليه ايران، رای منفی دادند.

مقامات رسمی برزيل پيشتر هم گفته بودند در هر صورت، تحريم های شورای امنيت عليه ايران را به اجرا خواهند گذاشت. با امضای اين لايحه از سوی رييس جمهوری برزيل، قانون تحريم های ايران به اجرا گذاشته می شود.

برزيل پس از تصويب دور چهارم تحريم های شورای امنيت عليه ايران، نسبت به اتخاذ چنين اقدامی ابراز تاسف کرد.

لوييز ايناسيو لولا داسيلوا، رئيس جمهوری برزيل که خود شخصا به تهران رفت تا شاهد امضای توافقنامه تهران باشد، پس از تصويب تحريم ها گفت: «تاسف‌بار اين که اين بار ايران می‌خواست مذاکره کند و آنهايی که نمی‌خواستند مذاکره کنند کسانی بودند که گمان می‌کنند زور همه چيز را حل می‌کند.»

رئيس جمهوری برزيل آن زمان تصريح کرد: «من فکر ميکنم اتخاذ چنين تصميمی اشتباه بود.»

لولا داسيلوا گفت: «گمان می‌کنم شورای امنيت يک فرصت تاريخی را برای مذاکره بی‌دغدغه درباره برنامه هسته‌ای ايران را به دور انداخت.»

ترکيه و برزيل که تلاش‌شان برای قانع کردن ايران به خارج ساختن اورانيوم غنی‌شده به موفقيت رسيد اما از سوی قدرت‌های جهانی با سردی با ‌آن برخورد شد، در روز رای‌گيری به قطعنامه رای منفی و لبنان نيز رای ممتنع داد.