ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.08.2010, 6:23
نگرانی آمریکا از وضعیت ‌آشتیانی و دیگر زندانیان سیاسی

دویچه وله: وزیر خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از سرنوشت نامعلوم برخی زندانیان، باردیگر به صدور احکام اعدام در ایران شدیداَ اعتراض کرد و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد. آلمان و فرانسه نیز احکام سنگین علیه بهاییان را محکوم کرده‌‌اند.

آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی تاکنون بارها از وضعیت حقوق‌ بشر در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و بسیاری از احکام دادگاه‌های ایران را نقض آشکار حقوق پایه‌ای مردم به شمار می‌آورند.

وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه (۱۹ مرداد / ۱۰ اوت)، صدور احکام اعدام برای برخی از زندانیان ایرانی را ناموجه دانست و خواستار لغو اجرای حکم اعدام این افراد شد. خانم کلینتون در این بیانیه مجدداَ مقامات جمهوری اسلامی را به رعایت تعهدات و وظایف بین‌المللی خود فرا خوانده است. جمهوری اسلامی به رغم امضای برخی مصوبات و میثاق‌های سازمان ملل در خصوص رعایت حقوق شهروندی و سیاسی، از اجرای آنها در ایران سرباز می‌زند.

وزیر خارجه آمریکا در این بیانیه می‌نویسد: «ما نگران شهروندان ایرانی‌ای هستیم که در معرض خطر اعدام قرار دارند، چرا که تنها از حق آزادی عقیده خود بهره برده‌اند.»

خانم کلینتون به‌رغم تعلیق حکم سنگسار در مورد سکینه محمدی آشتیانی، نگرانی عمیق خود از سرنوشت نامعلوم این زن ایرانی را ابراز کرد. خانم محمدی آشتیانی به جرم "روابط نامشروع" در دادگاهی در تبریز به سنگسار محکوم شده بود، که بر اثر اعتراضات بین‌المللی این حکم به حالت تعلیق در آمد. اما خطر اعدام سکینه محمدی همچنان وجود دارد.

درخواست آزادی فوری زندانیان سیاسی

در بیانیه همچنین به سه شهروند ایرانی اشاره شده که در جریان اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شده‌اند. در پی حوادث انتخابات خرداد ۱۳۸۸ هزاران نفر در ایران بازداشت شدند که با صدور مجازات‌هایی سنگین، ده‌ها تن از آنان به حبس‌های طولانی محکوم شدند. اما تاکنون برای دست‌کم ۱۰ تن از آنان حکم اعدام صادر شده است.

جعفر کاظمی، محمد حاج ‌آقایی و جواد لاری به خاطر اعتراض به نتایج انتخابات بازداشت و با انتساب اتهاماتی کلی و کلیشه‌ای به اعدام محکوم شده‌اند. خانم کلینتون به صدور حکم اعدام برای این سه تن شدیداَ انتقاد کرده و خواهان توقف احکام اعدام و آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی در ایران شده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره سرنوشت یک جوان همجنس‌گرا نیز ابراز نگرانی شده است. حمید ابراهیمی جوان هیجده ساله‌ای است که خطر اجرای حکم اعدام درباره وی قویاَ وجود دارد.

وزیر خارجه آمریکا رسیدگی به پرونده ابراهیمی و محمدی آشتیانی را غیر شفاف دانست و روند محاکمه را حتا متناقض با موازین قانون اساسی جمهوری اسلامی خواند.

ارائه رسمی اعطای پناهندگی به آشتیانی

از سوی دیگر آنتونیو لویس اسپینولا، سفیر برزیل در تهران در روز دوشنبه (۱۸ مرداد / ۹ اوت) رسماَ درخواست اعطای پناهندگی به خانم سکینه محمدی آشتیانی را به مقامات ایرانی ارائه کرد.

با این اقدام سفیر برزیل به پیشنهاد لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور این کشور صورتی رسمی داده است. سرنوشت خانم محمدی آشتیانی تاکنون در بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی مورد توجه و بحث قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور برزیل در سخنان خود گفته بود که با احترام به قوانین ایران از احمدی‌نژاد و مقامات ارشد جمهوری اسلامی می‌خواهد که با پناهندگی محمدی آشتیانی در برزیل موافقت کنند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، این پیشنهاد لولا داسیلوا را "نیتی انسان‌دوستانه" اما "احساسی" خواند و عملاَ با درخواست رئیس‌جمهور برزیل مخالفت کرد.

اعتراض به محکومیت بهاییان

دولت آلمان و فرانسه نیز بطور جداگانه نسبت به صدور مجازات‌های سنگین برای شهروندان بهایی در ایران اعتراض کردند.

فرانسه با انتقاد از نقض حقوق‌بشر در ایران خواستار پایان دادن به آزار اقلیت‌های دینی و آزادی هفت تن از رهبران جامعه بهایی در ایران شد.

دولت آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از احکام سنگین شهروندان بهایی در ایران ابراز داشت.

در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است که دولت آلمان مدتهاست با نگرانی وضعیت بهاییان در ایران را نظاره می‌کند. این بیانیه می‌گوید: «مجازات حبس برای شخصیت‌های بهایی در ایران ضربه دردناکی برای همه کسانی است که در جهت پاسداری از شأن انسانی و حقوق بشر در ایران تلاش می‌ورزند.»