ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.08.2010, 16:24
«زنان گرجستان، سنگسار زنان ایرانی را تحمل نخواهند کرد»

رادیو فردا: مارينا تابوکشاويلی، رئيس بنياد غير دولتی حقوق بشر «تاسو»، به راديو فردا می گويد زنان گرجستان هرگز قتل وحشيانه زنان در ايران را تحمل نخواهند کرد.

طرفداران سازمان های حقوق بشر و گروهی از مردم گرجستان در اعتراض به اعدام ها ، حکم سنگسار و ضايع شدن حقوق زنان در ايران در برابر ساختمان دبيرخانه دولت و کنسولگری ايران در تفليس ميتينگ کردند و خواستار واکنش دولت گرجستان به مجازات های اعدام، سنگسار و تعقيب مدافعان حقوق بشر، خصوصا مدافعين حقوق زنان در جمهوری اسلامی شدند.

خانم تبوکاشويلی در گفتگو با راديو فردا، با انتقاد از وضعيت حقوق بشر در ايران می گويد: زنان گرجستان به اعتراض های بين المللی به سنگساز زنان در ايران می پيوندد.

اگرچه حکم سنگسار ختنم سکينه محمدی آشتيانی به اتهام زنای محصنه از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد، با اعتراضات شديد بين المللی مواجه شد و در واکنش به آن ايران حکم سنگسار را لغو کرده است، ليکن، هنوز هم امکان جايگزينی حکم اعدام وی به اتهام زنای محصنه و به قتل همسرش وجود دارد.

لوييز ايناسيو داسيلوا، رئيس جمهوری برزيل، روز شنبه، ۹ مردادماه از محمود احمدی‌نژاد،رئيس جمهوری ایران،‌ و آيت ‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواست تا اگر سکينه محمدی آشتيانی برای ايران ايجاد مشکل و ناراحتی می‌کند، اجازه بدهند وی به برزيل بيايد و از اين کشور پناهندگی بگيرد.

ايران با تأکيد بر مسلم بودن تخلف سکينه محمدی آشتيانی اعلام کرد که پيشنهاد رئيس‌جمهور برزيل در اين باره «احساسی» و از روی بی‌اطلاعی است.

رئيس بنياد تاسو می گويد: «ما نمی توانيم به چنان خشونتی بی اهميت باشيم، خشونتی که تمام دنيا را شوکه می کند، بنابر اين در اعتراضات و راهپيمائيهای منسجم و همسو با مجامع حقوق بشر دنيا دررابطه با نقض حقوق زنلن در ايران می خواهيم فعالانه شرکت بکنيم و سهمی در آن داشته باشيم. می خواهيم انزجار خود را زمانی که زنی حکم مرگ با روش سنگسار می گيرد، برای همه نشان دهيم.»

خانم تابوکشاويلی بر اين عقيده است که دنيا چنين قساوتی را تحمل نخواهد کرد و مجامع بين المللی بايد بصورت منجسم اين واقعيت (سنگسار) موجود در ايران را محکوم کند.

وی گفت: اين اعتراضات (ميتينگ گرجستان بر عليه نقض حقوق بشر در ايران) توسط مدافعين حقوق بشر و مردم گرجستان انجام می شود و ما اميدواريم بتوانيم افراد زيادی را برای اعلام اعتراض (به احکام سنگسار و اعدام) در ايران به اعتراضات آتی مان جلب کنيم.

خانم تابوکاشويلی می گويد: «ما مشخصا از رئيس جمهوری، رئيس پارلمان و وزير خارجه گرجستان انتظار داريم که به احکام اعدام و سنگسار در ايران واکنش شديد و مسئولانه ای بدهند.»

ميتينگ روز گذشته گرجستان، سومين اعتراض جمعی مدافعين حقوق بشر و مردم عادی گرجی طی ماه گذشته در اعتراض به احکام سنگسار و اعدام در ايران است.