ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.08.2010, 11:02
آمریکا: ایران همچنان فعال‌ترین حامی تروریسم است

دویچه وله: در گزارش سالیانه وزارت خارجه آمریکا در مورد کشورهای تروریستی، ایران بار دیگر همچون سه سال گذشته در صدر حامیان تروریسم در جهان قرار گرفت. آمریکا، ایران را متهم به بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه کرده است.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه (۵ اوت / ۱۴ مرداد) منتشر شد. در فصل سوم این گزارش که به تروریسم جهانی اختصاص دارد، ایران، کوبا، سودان و سوریه چهار کشوری هستند که به عنوان حامیان تروریسم معرفی شده‌اند.

کره شمالی که پیش از این در فهرست مزبور جای داشت، در سال ۲۰۰۸ و پس از توافق به عمل آمده پیرامون برنامه هسته‌ای خود، از این فهرست خارج شد.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود پیرامون ایران آورده است: «نیروی قدس به عنوان شاخه عملیات خارجی سپاه پاسداران ایران، از اصلی‌ترین عوامل ایجاد و حمایت از تروریسم بشمار می‌رود».

در این گزارش در مورد حمایت ایران از گروه‌های مختلف فلسطینی و لبنانی آمده است: «ایران به اعضای گروه‌های تروریستی فلسطین مانند حماس و جهاد اسلامی و همچنین جبهه خلق برای آزادی فلسطین ـ فرماندهی کل، آموزش نظامی داده و به شکل منظم برای آنها پول و سلاح ارسال می‌کند. دولت ایران همچنین صدها میلیون دلار را برای حمایت از حزب‌الله لبنان هزینه کرده و هزاران نفر از اعضای حزب‌الله را در اردوگاه‌های خود، آموزش نظامی داده است».

حمایت از طالبان، از جمله دیگر اقدامات تروریستی ایران ذکر شده و آمده است: «نیروی قدس سپاه پاسداران، سلاح‌های سبک و مواد منفجره از جمله محموله‌هایی از آر پی جی، خمپاره، راکت‌های ۱۰۷ میلی‌متری و مواد انفجاری در اختیار طالبان قرار داده و اعضای آن را مورد آموزش نظامی قرار می‌دهد».

در بخش دیگری از این گزارش در مورد جنوب لبنان و شرایط حاکم بر آن آمده است: «از زمان خاتمه جنگ اسراییل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶، ایران برخلاف قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، به روند ارسال سلاح برای حزب‌الله ادامه داده و به این ترتیب امنیت شکننده حاکم بر جنوب لبنان را به شدت خدشه‌دار می‌کند».

سوریه همکار ایران

این گزارش، سوریه را متهم کرده است که در روند ارسال سلاح و پول از طرف ایران برای گروه‌های فلسطینی و حزب‌الله لبنان، به تهران کمک می‌کند.

گزارش سالیانه وزارت خارجه آمریکا در بخش مربوط به عراق و نقش ایران در این کشور، آورده است: «ایران علیرغم وعده و قولی که داده بود، به حمایت از گروه‌های تروریستی شیعه عراقی ادامه می‌دهد که این گروه‌ها علیه سربازان آمریکایی و عراقی فعالیت کرده و امنیت عراق را خدشه‌دار می‌کنند».

آمریکا در این گزارش، ایران و حزب‌الله لبنان را متهم کرده که به طور مشترک اقدام به آموزش پیکارجویان عراقی در خاک این کشور یا خارج از آن کرده و آنها را برای تولید و استفاده از فن‌آوری انفجاری آموزش می‌دهند.

در این گزارش، ایران متهم شده است که با حمایت از پیکارجویان عراقی و ارسال سلاح برای آنها، در به قتل رسیدن سربازان آ‌مریکایی و عراقی مسئول است.

در بخش دیگری از گزارش وزارت خارجه آمریکا در خصوص ارتباط ایران با القاعده آمده است: «ایران تمایلی به اجرای عدالت در مورد برخی رهبران القاعده که در آن کشور در بازداشت هستند، ندارد و با درخواست‌های مکرر مبنی بر محاکمه آنها در کشوری دیگر، مخالفت کرده است؛ ضمن اینکه گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت خانواده اسامه بن‌لادن رهبر القاعده در ایران نیز وجود دارد».