ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 31.07.2010, 13:44
تجمع خانواده‌های زندانیان سیاسی مقابل دادستانی تهران

به گزارش خبرنگار کلمه، خانواده های زندانیان سیاسی از ساعت ده صبح به مدت دو ساعت و نیم در مقابل دادستانی تهران با سکوت کامل تجمع کردند. آنها خواستار دیدار با دادستان برای مطرح کردن نگرانی ها و دغدغه های خود در باره فرزندان دربند خود بویژه زندانی های اعتصاب کننده بودند. دادستان تهران حاضر به ملاقات با خانواده های زندانیان نشد.

ساعت ۱۲ و نیم با ناامید شدن از ملاقات با دادستان تهران، با سر دادن شعار الله و اکبر به سمت دفتر ریاست دادگستری تهران حرکت کردند تا با وی در باره مشکلات زندانی های خود گفت و گو کنند.

روز دوشنبه گذشته، نیمه شعبان برخی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به برخورد نامناسب مسئولان زندان اعتراض کردند و پاسخ این اعتراض، انتقال هفده تن از آنها به سلول های انفرادی بود. از آن روز تا کنون، این هفده زندانی سیاسی دست به اعتصاب غذا زده اند. ارتباط آنها و نیز زندانیان بند ۳۵۰ با دنیای بیرون کاملا قطع شده است.

در این چند روز هیچ یک از زندانیان اجازه تماس تلفنی نداشتند و ملاقات ها نیز لغو شده است. در اعتراض به چنین شرایطی جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی که بیشتر از خانواده های زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین بودند، صبح امروز مقابل دادستانی تهران تجمع کردند. آنها عکس های عزیزان خود را در دست گرفته بودند و نیز پلاکاردهایی با این مضمون که رفتار های نامناسب با زندانیان سیاسی را خاتمه دهید.

پدر حامد روحی نژاد در میان جمع معترض دیده می شود. نگرانی در چهره ی خسته پدر نشسته است. حال جسمی حامد را که از او می پرسی سری تکان می دهد:” حال جسمی و روحی حامد اصلا خوب نیست و روز به روز بینایی اش کمتر می شود. ”

حامد روحی نژاد مبتلا به بیماری ام اس است. او که در داگاه بدوی به اعدام محکوم شده بود در نهایت به تحمل ده سال حبس محکوم شده است اما پدر امروز حرفش چیز دیگری است:” دارند حامد را زجز کش می کنند. نمی توانم دیگر تحمل کنم. نمی توانم دیگر درد کشیدن او را تحمل کنم. خودش هم دیگر طاقت ندارد. او را دارند زجر کش می کنند.”

مادر حسین اعزامی یکی دیگر از زندانیان حوادث پس از انتخابات نیز از وضعیت نا مساعد بند ۳۵۰ گلایه دارد:” روزی ده ساعت بچه های ما از دسترسی به آب محرومند. به آنها گفته می شود که یک بطری آب برای خودشان بردارند و در طول روز از آن استفاده کنند. الان هم یکی هفته است که از بچه هایمان خبری نداریم. نمی دانیم که انها در چه شرایطی هستند.”

مادرعلی پرویز یکی دیگر از زندانیان بند ۳۵۰ که در سلول انفرادی و اعتصاب غذا به سر می برد، نیز می گوید:” مسوولان زندان با قطع تلفن ها و ملاقات ها روی خانواده های این زندانیان فشار می آورند. خانواده ها تحت فشارند. در این روزهای بی خبری مدام پیش خود هر تصوری می کنند و ندانستن وضعیت بچه هایمان عذابمان می دهد.”

همسر یکی از زندانیان نیز نوشته ای در دست گرفته :” همسرم را آزاد کنید”

در دست معترضان عکس هفده نفری که در حال حاضر در سلول انفرادی و در اعتصاب غذا به سر می برند دیده می شود. کیوان صمیمی، بهمن احمدی امویی، عبدالله مومنی، حسین نورانی نژاد، کوهیار گودرزی، علی ملیحی،بابک بردبار، پیمان کریمی آزاد، حمیدرضا محمدی، غلامحسین عرشی، نادر بابایی، محمد حسین سهرابی، جعفر اقدامی از جمله هفده زندانی ای هستند که در سلول انفردای و در حال اعتصاب غذا هستند.

خانواده های معترضی که امروز مقابل دادستانی تهران جمع شدند با امضای نامه ای که خطاب به دادستان، جعفری دولت آبادی، نوشته بودند، خواسته های خود را پذیرش فوری تمامی خواسته های زندانیان و عذرخواهی مسئولان زندان به خاطر رفتار ناشایست و توهین آمیز با آنان، ملاقات هرچه سریعتر با عزیزان شان و آگاه شدن از وضیت جسمی و روحی آنان و رسیدگی فوری به وضعیت پیمان کریمی آزاد که به دلیل وضعیت جسمی اش به بیمارستان منتقل شده است، عنوان کردند.

نمایندگان خانواده های زندانیان سیاسی نسخه ای از این نامه را تقدیم دفتر دادستان تهران کردند.

آنها در این نامه نوشته اند: “ما خانواده زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین، بار دیگر نسبت به رفتارهای ناشایست با عزیزانمان هشدار می دهیم و اعلام می کنیم اگر به این وضعیت رسیدگی سریع نکنید این حق را برای خود محفوظ می دانیم که با استفاده از سایر روش های مسالمت امیز و حتی با پیوستن به اعتصاب غذای عزیزان مان آنها را در اعتراض به رفتارهای فراقانونی مقامات زندان و نقض حقوق شهروندی و قانونی شان همراهی کنیم.”