ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 31.07.2010, 10:47
دلایل انتقال هشت روزنامه‌نگار به انفرادی


کلمه: هشت روزنامه نگار دربند ۳۵۰ زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می برند. کیوان صمیمی، عبدالله مومنی، بهمن احمدی امویی، حسین نورانی نژاد، کوهیار گودرزی، علی ملیحی، بابک بردبار از جمله روزنامه نگاران دربند معترض به نقض حقوق اولیه و انسانی شان هستند که به دلیل اعتراض به رفتار نامناسب مسئولان زندان و لغو ملاقات های شان به سلول انفرادی منتقل شدند . این روزنامه نگاران چند روزی است در سلول های انفرادی به اعتصاب غذا دست زده اند و خانواده ها یشان بی خبر از وضعیت عزیزان شان ، نگران سلامتی آنها هستند.

«هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است.» این اصل ۳۹ قانون اساسی است اما مسئولان قضایی از اجرای این اصل خودداری می‌کنند و نه فقط با ماموران متخلف زندان برخورد نکردند که به جای آن ،کسانی را که مورد بدرفتاری و توهین ماموران زندان قرار گرفته بودند ،به انفرادی منتقل کرده اند

کیوان صمیمی معترض همیشگی بند ۳۵۰

کیوان صمیمی به همراه ۱۶ زندانی دیگر ، در اعتراض به شرایط نامساعد زندان و رفتار غیر مسئولانه زندانبانان در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

این روزنامه نگار که از اولین معترضان به رفتارهای غیر انسانی با زندانیان بوده ،روز دوشنبه به سلول انفرادی منتقل شد . کیوان صمیمی که همیشه آرام است؛ در حال حاضر به یکی از شخصیت های معترض در زندان تبدیل شده که حاضر است انفرادی و اعتصاب غذا را تحمل کند اما در برابر رفتارهای غیر انسانی زندانبانان سکوت نکند . او چند ماه پیش نیز مورد ضرب و شتم ماوران زندان قرار گرفته بود.

صمیمی یک روز پس انتخابات دستگیر شد. در حکم اولیه به اتهام زیر سوال بردن سلامت انتخابات و شرکت در تظاهرات به شش سال حبس و محرومیت مادام العمر از فعالیت‌های سیاسی محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر محرومیت مادام العمر از فعالیت های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به ۱۵ سال کاهش پیدا کرد. اتهامات اصلی این روزنامه نگار «تبلیغ علیه نظام، و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی» بوده است.

این روزنامه نگار در زمان رژیم شاه نیز چهار سال در زندان یوده است. وی همچنین مسئولیت سایت مسدود شده «خرابات» نیز هست. او حدودا چهار ماه از زمان دستگیری اش را در سلول انفرادی سپری کرده و تا کنون فقط دوبار موفق به گرفتن مرخصی شده است. برای ١٠ روز مرخصی از زندان برای شرکت در مراسم عروسی فرزندش، برای او قرار وثیقه صد میلیون تومانی صادر شده بود..

او مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده «نامه»، عضو شورای ملی صلح، کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه، کمیته حمایت از حقوق شهروندی و نیز کمیته دفاع از حق تحصیل و از چهره‌های نزدیک به نیروهای ملی-مذهبی است، از جمله فعالان سیاسی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم بازداشت و تحت آزار و بازجویی طولانی مدت قرار گرفت..

شش روز از اعتصاب غذای بهمن احمدی امویی گذشت

شش روز از اعتصاب غذای بهمن احمدی امویی می گذرد. او نیمه شعبان به خاطر اعتراض به رفتار غیر انسانی و غیر مسئولانه ماموران زندان و همچنین اعتراض به شرایط نامناسب بند ۳۵۰ زندان اوین به سلول انفرادی منتقل شد و از همان روز در اعتصاب غذا به سر می برد.

بهمن احمدی امویی که به پنج سال حبس محکوم شده است؛ از فرزندان عشایر چهار محال و بختیاری ،مولف دو کتاب «اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی» و «مردان جمهوری اسلامی چگونه تکنوکرات شدند» و سردبیر سایت «خرداد نو» است. او نیمه شب ٣٠ خرداد پس از انتخابات ریاست ‌جمهوری ۱۳۸۸ به همراه همسرش ژیلا بنی یعقوب که وی نیز از فعالان حقوق زن و روزنامه نگار است، دستگیر شد.

انتشار شعری حماسی از فردوسی در سایت خرداد یکی از اتهامات وی اعلام شد. وی مدت‌ها بدون ملاقات در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود و در آستانه نوروز با قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی توانست از مرخصی استفاده کند.

در روز ۹ خرداد ۱۳۸۹ در پی تماس تلفنی یکی از مأموران دادسرای زندان اوین، این روزنامه‌نگار به زندان بازگشت. همسر وی اما دو ماه پس از دستگیری آزاد شده بود.
.
وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به ۷ سال و ۴ ماه حبس تعزیری و ۳۴ ضربه شلاق محکوم شد. حکم بدوی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به این روزنامه‌نگار ابلاغ شده بود. در تاریخ ۱۶ اسفند ماه سال ١٣٨٨حکم بدوی بهمن احمدی امویی، در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حبس قطعی تبدیل شد.

در بهمن ماه ١٣٨٨ زمانی که وی در زندان بود،‌هزاران روزنامه‌نگار از رسانه‌های سراسر دنیا در نامه‌ای به مقامات بلندپایه ایرانی، خواستار آزادی بی قید و شرط بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار زندانی شده بودند.

حسین نورانی نژاد و مخالفت با آزادی اش بر خلاف قانون

حسین نورانی‌نژاد، روزنامه نگار و رئیس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران نیز در پی اعتراض به رفتار مأموران زندان دست به اعتصاب غذا زده و به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شده است.

این روزنامه نگار شهریور ماه سال گذشته به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم‌زدن نظم عمومی» در منزل یکی از نزدیکان‌اش بازداشت شد. در دادگاه بدوی به به سه سال و در نهایت به یک سال حبس محکوم شد.

براساس قوانین، حسین نورانی نژاد نیمی از حبسش را گذارنده و می تواند با استفاده از آزادی مشروط از زندان آزاد شود اما بازجوهای وزارت اطلاعات مانع آزادی مشروط وی شده اند..

خانواده نورانی نژاد برای استفاده وی از این حق قانونی بارها به دادگاه انقلاب مراجعه کردند ولی در این مراجعه‌ها دریافتند که بازجوها با آزادی مشروط و قانونی این عضو جبهه مشارکت که فعالیت‌های‌اش نیز قانونی بوده است، مخالفت می‌کنند.

نورانی نژاد در گزارشی ، از داخل زندان نوشته است : روی سیم خاردارهای خشن دیوارهای بلند که هواخوری را مستطیل شکل کرده اند چند گنجشک نشسته اند و بهارینه سر داده اند وپایین سیم خاردارها و گنجشک ها ما هستیم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین

کوهیار گودرزی و دومین اعتصاب غذا در زندان

کوهیار کوهیار گودرزی، روزنامه نگار و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز از اعتصاب کنندگانی است که پس از انتقال به سلول‌های انفرادی زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زده است.

کوهیار گودرزی آبان ماه سال گذشته با فشار نیروهای امنیتی از دانشگاه صنعتی شریف اخراج شد . آذر ماه نیز که به قصد شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم آیت الله منتظری عازم قم بود؛ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد..

پرونده کوهیار گودرزی در تاریخ ۲۳ فروردین ماه با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. در تاریخ سیزدهم اردیبهشت ماه نیز خانواده کوهیار گودرزی از تعیین قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی برای وی خبر دادند اما در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه گزارش شد که با وجود تامین وثیقه ، از آزادی او جلوگیری کرده و گفته‌اند پرونده او در هیچ‌یک از شعب موجود نیست.

در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه کوهیار گودرزی به دلیل درگیری با رئیس اندرزگاه ۳۵۰ زندان اوین به سلول انفرادی منتقل شد و در آن‌جا دست به اعتصاب غذا زد. این اعتصاب غذا پس از چند روز منجر به انتقال وی به بهداری زندان اوین شد.

گودرزی تا تاریخ ۹ خرداد ماه در اعتصاب غذا به سر برد و در این تاریخ، پس از دستیابی به چهار خواسته‌اش، «رسیدگی به پرونده‌اش»، «رسیدگی به وضعیت مجید توکلی» فعال دانشجویی، «خروج از انفرادی و رسیدگی به شکایت‌اش از رئیس بند ۳۵۰»، و «دست‌یابی به حق ملاقات و تماس تلفنی» اعتصاب غذای خشک خود را شکست و در تاریخ ۱۲ خرداد به دستور دادستان به بند عمومی زندان اوین انتقال یافت.

عکاس خبری در اعتصاب غذا

بابک بردبار، عکاس ۲۵ ساله شیرازی است که روز عاشورا دستگیر شده است. این بازداشت در حالی صورت گرفت که وی با مجوز رسمی مشغول عکاسی بود..

بردبار در ۲۲ اردی‌بهشت سال جاری با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای یک مرخصی ۱۵ روزه به‌صورت موقت آزاد شد.

اطلاع بیشتری از پرونده‌ وی در دست نیست.

علی ملیحی، تا زمان تحقق خواسته هایش در اعتصاب غذا می ماند

اعتراض به رفتار غیر انسانی مسئولان زندان و شرایط نامناسب بند ۳۵۰ زندان اوین نیز موجب اعتراض علی ملیحی وب نگار و فعال دانشجویی و مسئول روابط عمومی ادوار تحکیم وحدت شد و اعلام اعتصاب غذا کرد .

این وب نگار گفته که تا زمان تحقق یافتن خواسته های خود و سایر زندانیان در اعتصاب ، به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.

علی ملیحی بهمن ماه سال گذشته بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او در نخستین روزهای بازداشتش مورد ضرب و شتم فراوان واقع شد و بیش از دوماه را در سلول انفرادی بند امنیتی ۲۴۰ گذراند و سپس به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

دادگاهی که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد او را به ۴ سال حبس تعزیری و پرداخت یکصدهزارتومان جزای نقدی به دلیل توهین به رییس جمهور محکوم کرد. اتهامات انتسابی به وی عبارتند از: «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «تبلیغ علیه نظام»، «شرکت درتجمعات غیرقانونی»، «نشر اکاذیب» و توهین به رییس جمهور.

عبدالله مومنی از نویسندگان ادوار نیوز در اعتصاب غذا

عبدالله مومنی، از مسوولان و نویسندگان وب سایت ادوار نیوز ، فعال سیاسی -مدنی و سخنگوی سابق سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) نیز در سلول انفرادی است و جزو اعتصاب کنندگان معترض به رفتار نامناسب ماموران و مسوولان زندان است.

عبدالله مومنی سی ام خرداد ماه بازداشت شد .«فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» و«اجتماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت کشور» از جمله اتهام های مومنی است که در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد. عبدالله مومنی یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ پس از تحمل ۲۶۰ روز حبس با تودیع وثیقه ٧٠٠ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

در تاریخ ٢۵ فروردین ماه ١٣٨٩ بازجویان وی را به بهانه مذاکره برای تمدید مرخصی احضار کردند اما با حکم قاضی مجددا به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد.