ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 26.07.2010, 8:27
رئیس پیشین سیا: احتمال حمله به ایران بیشتر شده است

بی بی سی: مایکل هایدن رئیس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا می گوید با بی نتیجه ماندن همه تلاش های واشنگتن گزینه نظامی علیه ایران محتمل تر شده است.

وی روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت صرفنظر از اقدامات آمریکا، ایران به برنامه اتمی خود ادامه می دهد: "ما مذاکره می کنیم، آنها به مسیر خود ادامه می دهند. ما رای به تحریم می دهیم، آنها به مسیر خود ادامه می دهند. ما سعی می کنیم آنها را باز داریم، آنها به مسیر خود ادامه می دهند."

وی گفت با این روند بنظر می رسد حمله نظامی به ایران محتمل تر شده و قابل توجیه هم باشد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که هفته پیش بیش از ۴۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را امضا کرده اند که از حمله نظامی اسرائیل به ایران، در صورت عدم تغییر موضع اتمی تهران، حمایت می کند.

پیش تر نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دولت آمریکا تحریم های جدیدی علیه برنامه اتمی، صنایع نفت و گاز و بانک های ایران اعمال کردند.

این فشارها در واکنش به خودداری ایران از غنی سازی اورانیم اعمال می شود، اما تهران با رد اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی می گوید غنی سازی را حق خود می داند و هرگز آن را متوقف نمی کند.

مایکل هایدن پیش بینی کرد ایران برنامه اتمی خود را تا آستانه دستیابی به سلاح اتمی پیش ببرد و پیش از برداشتن گام آخر متوقف کند. اما او گفت توانایی هسته ای ایران عملا تفاوتی با دستیابی این کشور به سلاح اتمی ندارد.

وی که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش مسئول سیا بوده گفت وقتی در دولت بوده است استفاده از ابزار نظامی علیه ایران در انتهای فهرست گزینه ها بوده، اما اکنون بنظر می رسد که بدترین راه حل نباشد.

در قطعنامه اخیر تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا تاکید شد اگر هیچ راه صلح آمیزی "در طی مدت زمانی قابل قبول" برای مقابله خطر "فوری" ایران علیه موجودیت اسرائیل پیدا نشود، اسرائیل می تواند از هر وسیله ای حتی نیروی نظامی علیه ایران استفاده کند.