ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 24.07.2010, 14:19
تأیید احکام حبس بهاره هدایت و میلاد اسدی

احکام حبس تعزیری طویل المدت برای بهاره هدایت و میلاد اسدی، دوعضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، که پیش از این توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر شده بود در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر عینا تأیید شده است.

به گزارش دانشجونیوز، طبق این حکم بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دبیر روابط عمومی این اتحادیه، به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است که ۷ سال و نیم آن به پرونده اخیر او اختصاص دارد و ۲ سال آن مربوط به اجرایی شدن حکم حبس تعلیقی است که پیش از این و به علت شرکت بهاره هدایت در تجمع فعالین زن در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در میدان هفت تیر صادر شده بود. میلاد اسدی، دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دبیر واحد فرهنگی و صنفی این تشکل، به علت فعالیت دانشجویی به عنوان عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم و عضو انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر به ۷ سال و نیم حبس تعزیری قطعی محکوم شده است.

بهاره هدایت به علت فعالیت هایش در حوزه دانشجویی و زنان تاکنون ۵ بار بازداشت شده است. هدایت اولین بار در تجمع فعالین زن در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ بازداشت شد و در نهایت به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد که این حکم هم اکنون اجرایی شده است. این فعال دانشجویی بار دوم در ۱۸ تیر ۱۳۸۶ به علت شرکت در تحصن اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در دفاع از حقوق دانشجویان مقابل دانشگاه امیرکبیر بازداشت شد که پس از یک ماه با قرار وثیقه از بند ۲۰۹ آزاد شد. در بهار امسال بازپرسی شعبه ۴ دادگاه انقلاب تهران با اخذ دفاع آخر از بهاره هدایت این پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه ارجاع داد.

این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در تیرماه سال ۱۳۸۷ برای بار سوم همراه با محمد هاشمی، فعال سابق دانشجویی، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد که بعد از یک ماه آزاد شد. هفته گذشته بازپرسی دادگاه انقلاب به منظور اخذ دفاع آخر بار دیگر بهاره هدایت را احضار و پس از آن پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه ارجاع داد. بهاره هدایت نوروز ۱۳۸۸ در حالی که در حمایت از دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر به همراه خانواده های این دانشجویان و دیگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت مقابل زندان اوین حاضر شده بود برای بار چهارم بازداشت و پس از چند روز آزاد شد. این فعال دانشجویی امروز هم زمان با ابلاغ حکم دادگاه تجدیدنظر به دادگاه عمومی جهت رسیدگی به این پرونده احضار شده بود که این پرونده نیز هم اکنون منتظر صدور حکم است.

میلاد اسدی نیز پیش از این به خاطر درج مطلبی در نشریه دانشجویی خود در دانشگاه خواجه نصیر به دادگاه انقلاب احضار و برای وی تشکیل پرونده شد. دادگاه انقلاب در نهایت حکم برائت میلاد اسدی را در این خصوص صادر کرد. این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت پس از آن در نوروز ۱۳۸۸ به همراه پدر و مادر خود و دیگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شد که پس از چند روز از زندان آزاد شد. میلاد اسدی نیز جهت شرکت در دادگاه در خصوص این پرونده امروز به دادگاه عمومی تجریش فرا خوانده شده بود که این پرونده منتظر صدور حکم است.

این فعال دانشجویی همچنین در مهرماه ۱۳۸۸ در حالی که در جلسه شورای تهران دفتر تحکیم وحدت شرکت کرده بود برای بار دوم بازداشت شد که بعد از ۲۴ ساعت بازجویی و تهدید از دفتر پیگیری وزارت اطلاعات آزاد شد. بعد از آن نیز در تاریخ ۹ آذر ماه و در آستانه ۱۶ آذر بار دیگر بازداشت شد که این بازداشت و پرونده تشکیل شده برای وی در این مدت منجر به صدور حکم سنگین ۷ سال و نیم حبس برای این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت شده است . این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

به گزارش دانشجونیوز اتهامات بهاره هدایت در دادگاه بدوی تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی از طریق صدور بیانیه و انجام مصاحبه، شکستن درب دانشگاه امیرکبیر در روز حضور مهدی کروبی در این دانشگاه، توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهور بوده است. اتهامات میلاد اسدی نیز در دادگاه اولیه اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری بوده است.

در حال حاضر بهاره هدایت در بند زنان و میلاد اسدی در بند ۳۵۰ زندان اوین بازداشت هستند. میلاد اسدی ۹ آذر ماه و بهاره هدایت ۹ دی ماه، پس از حوادث روز عاشورا، در منزل خود و با تفتیش و ضبط وسایل شخصی بازداشت شدند. آنان چندین ماه در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شدند. طی این مدت درخواست مکرر وکلا و خانواده دو فعال برجسته دانشجویی جهت مرخصی با مخالفت دادگاه انقلاب و وزارت اطلاعات مواجه شده است.

لازم به ذکر است احکام صادره فوق جزء سنگین ترین احکام حبسی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته برای فعالین دانشجویی و سیاسی از طرف دادگاه انقلاب صادر شده است. در احکام صادره برای دانشجویان بازداشت شده بعد از انتخابات ضیا نبوی، فعال دانشجویی محروم از تحصیل به ۱۰ سال حبس قطعی و تبعید به ایذه، مجید توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر به ۸ سال و نیم حبس، مجید دری، فعال دانشجویی محروم از تحصیل به ۵ سال حبس قطعی، محکوم شده اند.

جالب آن که قاضی مقیسه در جریان صدور احکام سنگین برای بهاره هدایت و میلاد اسدی گفته بود به درخواست وزارت اطلاعات این احکام را صادر کرده است. او همچنین خاطرنشان کرده بود با صدور این احکام نظام توانسته دانشگاه ها را تحت کنترل خود درآورد و موفق شده بعد از صدور این احکام برای بهاره هدایت و میلاد اسدی از تجمعات دانشجویی جلوگیری کند. فشار بر مجموعه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت و بازداشت و احضارهای پیاپی اعضای شورای عمومی و مرکزی آن در یک سال گذشته تشدید شده است و تأیید حکم بسیار سنگین حبس تعزیری دو عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشجویان جهت ارعاب و سرکوب هر چه بیشتر دانشجویان ارزیابی می شود.