ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 17.07.2010, 9:43
ایران در صدد جایگزینی درهم امارات به جای یورو

دویچه وله: در پی تصویب قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران در سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا نیز همچون آمریکا تحریم‌های مضاعفی را علیه ایران به اجرا گذاشته است. ایران برای کاهش تأثیرات این تحریم‌ها در فکرحذف یورو از معاملات نفتی خود است.

نشریه انگلیسی اینترناسیونال اویل دیلی متخصص در امور نفتی اعلام کرد که ایران مشغول بررسی تغییر واحد ارزی در معاملات نفتی خود با اتحادیه اروپا است.

این نشریه در گزارشی نوشت که تهران قصد دارد درهم امارات را در معاملات نفتی با اروپا جایگزین یورو کند.

در گزارش اینترناسیونال اویل دیلی که روز جمعه (۱۷ ژوئیه / ۲۵ تیر) منتشر شده، آمده است که تهران با این اقدام قصد دارد تا از پیامدهای مجازات مالی اتحادیه اروپا علیه خود که به زودی تصویب خواهد شد، فرار کند.

نشریه انگلیسی مزبور در گزارش خود همچنین اعلام کرده است که شرکت ملی نفت ایران چندی قبل از مشتری‌های اروپایی خود برای تغییر واحد ارزی در مبادلات آتی نظرخواهی کرده بود؛ ولی هنوز تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است.

در ادامه این گزارش با یک مسئول اجرایی در عرصه معاملات نفتی اروپا گفتگویی صورت گرفته است. این مسئول اروپایی نسبت به موفقیت ایران در این طرح ابراز تردید کرده است. به گفته وی، هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده، اما ایرانی‌ها مشغول پیدا کردن راه‌حل برای مقابله با تحریم‌ها هستند.

نظرسنجی ایران از اروپا برای تغییر ارز

این مسئول اجرایی اتحادیه اروپا گفت که ایران در این اواخر تلاش کرده تا نظر اتحادیه اروپا را در مورد تغییر واحد ارزی و دریافت هزینه فروش نفت از اروپا به درهم امارات را سنجیده و بر اساس آن تصمیم‌گیری نهایی را به عمل آورد.

این نشریه انگلیسی به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «تصمیم احتمالی تهران به این دلیل است که ایران از ادامه معامله با اروپا به یورو احساس نگرانی کرده و بر این باور است که یورو دیگر برایش یک واحد ارزی امن نیست و احتمال دارد اتحادیه اروپا در مسیر تحریم‌های جدید مشکلاتی را برای معاملات مالی ایران ایجاد کند».

این منبع آگاه در ادامه افزود که ایرانی‌ها قطعا خوشحال خواهند شد که مبادله ارزی آنها در عرصه نفت با هر واحد پولی به جز دلار و یورو صورت گیرد.

انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا پس از توافق به عمل آمده میان رهبران اروپایی در ماه ژوئن، در پایان ماه ژوئیه جاری مجازات‌های جدیدی را علیه ایران وضع کند.

مجازات‌های جدید اروپا علیه ایران

مجازات‌های جدید اروپا علیه ایران در زمینه تجارت، حمل و نقل و مبادلات نفت و گاز خواهد بود. این مجازات‌ها «هرگونه سرمایه‌گذاری و ارائه کمک فنی و انتقال تکنولوژی و دستگاه‌ها و خدمات در این زمینه به ایران» را محدود خواهد کرد.

اتحادیه اروپا در راستای این تحریم‌ها همچنین قصد دارد تا محدودیت‌هایی را برای بانک‌های ایرانی قائل شود تا بانک مرکزی ایران را در تنگنا قرار دهد.

در حالی که صادرات نفتی ایران بر اساس دلار آمریکا صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود تا مدتی نیز به همین شکل باقی بماند، تمامی مشتریان ایران، نفت را با واحدهای پولی غیر از دلار از ایران خریداری می‌کنند.

در همین حال در شرایطی که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران قطعنامه‌های صادره از شورای امنیت علیه ایران را «کاغذ پاره» خوانده و تحریم‌ها را «بی‌اثر» می‌داند، حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه روز شانزدهم ژوئیه، از مردم ایران خواست تا برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی، صرفه‌جویی کنند.

صدیقی با اعلام این نکته که تحریم‌ها قطعا مشکلاتی را برای ایران ایجاد خواهد کرد، از مردم خواست تا با صرفه‌جویی در مصرف انرژی و «اصلاح الگوی مصرف»، خود را در «یکی از کلاس‌های خودسازی» در این زمینه آماده کنند.