ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.07.2010, 14:13
نگرانی از وضعیت نرگس محمدی و عبدالرضا تاجیک


ابراز نگرانی عفو بین الملل از وضعیت نرگس محمدی و عبدالرضا تاجیک

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل در آخرین سند منتشره خود در رابطه با ایران، با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت نامعلوم عبدالرضا تاجیک، از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، خواستار آزادی فوری وی و بازپس گیری تمامی اتهامات منتسب به عبدالرضا تاجیک و نرگس محمدی شد. این سازمان همچنین خواستار پایان اذیت و آزار مدافعین حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی شد.

نرگس محمدی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر در دهم تیرماه 1389 آزاد، و سپس در بیمارستان بستری شد. سرنوشت فعال دیگر، عبدارضا تاجیک، که در 22 خردادماه سال جاری دستگیر شده همچنان نامعلوم است و به گفته عفو بین الملل، در خطر شکنجه به سر می برد.

نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و مادر دو کودک دوقلوی سه ساله در دهم تیرماه آزاد و متعاقبا در ۱۲ تیرماه در بیمارستان بستری شد. او در بیستم خردادماه سال جاری بازداشت شده بود. چند رو پیش از آزادی حال وی به سرعت رو به وخامت گذاشت. در مصاحبه ای که پس از آزادی وی و در هنگام حضور وی در بیمارستان صورت گرفت و در سایت یوتیوب نیز منتشر شده بود وی گفت که در مدت بازداشت ۱۴ بار سقوط کرده و دچار نوعی فلج موقت شده که توانایی حرکت و یا کنترل دست و پایش را از دست داده. پزشکان گفتند که از تشخیص علت این مساله ناتوانند. در این مصاحبه وی تایید کرد که وی یک مدافع حقوق بشر بوده و یک مادر و اظهار داشت که هنگامی که دور از فرزندان سه ساله اش زندانی بوده احساس ناراحتی می کرده.

در ادامه این سند عفو بین الملل می گوید در همان روزی که نرگس محمدی بازداشت شد، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارشی را شامل توصیه هایی از جمله "افزایش آزادی بیان و آزادی اجتماعات، و حفاظت از تمامی گروه ها، روزنامه نگاران و بویژه مدافعان حقوق بشر" را به تصویب رساند که توسط جمهوری اسلامی پذیرفته شد.

محل نگهداری عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر همچنان نامعلوم است. در مصاحبه ای در تاریخ هفدهم تیرماه، پروین تاجیک، خواهر وی، گفت که وی ملاقاتی با دادستان تهران داشته اما وی هم از محل نگهداری برادرش بی اطلاع بوده. به نظر می رسد که وی در بازداشت انفرادی بسر می برد. پروین تاجیک اضافه کرد که بررسی کرد که آیا نام برادرش در زندان اوین ثبت شده یا خیر، اما آنجا هم چیزی از وی ثبت نشده بود. او در 22 خرداد ماه سال جاری و پس از احضار تلفنی او به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شد.

عفو بین الملل معتقد است که تاجیک یک زندانی عقیدتی است که برای فعالیت های مسالمت آمیزش در رابطه با آزادی بیان بازداشت شده.

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در دسامبر 2008 به دستور مقامات دولتی بسته شد، هر چند که اعضای آن به فعالیت های حقوق بشری خود ادامه دادند. برخی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر پس از درگیری های انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شدند.

عفو بین الملل در پایان از همگان تقاضا کرد که در نامه ای به رئیس قوه قضائیه و دبیرکل شورای عالی حقوق بشر جمهوری اسلامی و ارسال نسخه ای از آن به نمایندگی های جمهوری اسلامی در سراسر دنیا، خواستار آزادی بی قید و شرط عبدالرضا تاجیک، و افشای محل نگهداری این زندانی عقیدتی، و تضمین مقامات مسئول برای حفاظت وی از شکنجه و یا سایر بدرفتاری ها و اعطای دسترسی فوری به وکیل منتخب و خدمات درمانی کافی به وی شوند.

این سازمان همچنین خواستار اصرار به مقامات برای بازپس گیری تمامی اتهامات بر علیه نرگس محمدی و عبدالرضا تاجیک در رابطه با فعالیت های مسالمت آمیزشان درباره حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات - که توسط میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز از عضوی از آن است محافظت شده - و همچنین صرف نظر از بستن کانون مدافعان حقوق بشر و پایان اذیت و آزار و ارعاب اعضای این کانون و سایر مدافعان حقوق بشر در ایران شد.

http://www.komitedefa.com