ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 11.07.2010, 9:40
آقایان حتی از سایه‌ی اموات نیز هراسانند


کروبی: بخشی از حاکمیت و سپاه پاسداران بدنبال تحریم هستند چون در تحریم به سودهای کلان ونجومی دست پیدا میکنند


به گزارش سحام نیوز، به مناسبت عید بزرگ مسلمین جهان، مبعث پیامبر رحمت (ص)، جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی به دعوت حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی در منزل ایشان حضور یافته و در دیداری صمیمانه ضمن گفت وشنود درباره وضعیت خانواده ها و زندانیان دربند، ناهار را در کنار ایشان صرف نمودند.

گفتگوی تلفنی کروبی با دکتر احمد زیدآبادی، عبدالله مومنی، علی ملیحی و تنی چند از زندانیان سیاسی

مهدی کروبی در ابتدای این دیدار ضمن خوش آمدگویی و تبریک عید بزرگ مسلمین جهان، پیامبر عظیم الشان اسلام را بزرگترین الگوی رحمت بشریت برشمردند و این روز باشکوه را به مردم شریف و آگاه ایران و نیز به خانواده های عزیز زندانیان سیاسی تبریک و تهنیت گفتند. سپس ایشان طی تماس تلفنی که از داخل بند زندان اوین صورت گرفته بود با آقایان زیدآبادی، عبدا… مومنی، علی ملیحی و تنی چند از زندانیان دربند گفتگو کرده و جویای احوالات جسمی و روحی آنان گردید.

خانواده های زندانیان سیاسی پس از گفتگوی تلفنی مهدی کروبی با عزیزان دربندشان در زندان اوین، ضمن قدردانی از پایمردی و ایستادگی کروبی در جریانات پس از انتخابات، شجاعت وی در راستای دفاع و احقاق حقوق قانونی و شرعی شهروندان، بخصوص در روشنگری فاجعه ی تاسف آور کهریزک و امثالهم را ستوده و از ایشان تشکر و قدردانی نمودند.

سپس میهمانان از روند رسیدگی قضایی پرونده های زندانیان خود گله مندی نموده و اظهار داشتند : “متاسفانه با وجود پیگیری های مکرر و روزانه، کسی پاسخگوی پایمال شدن حقوق قانونی و شرعی ما نیست و روز به روز نیز عرصه را بر خانواده ها تنگ تر می کنند که از جدیدترین موارد آن، عدم اجازه ملاقات حضوری اعضای خانواده است مگر به اذن دادگاه و با حضور فقط یکی از منسوبین درجه اول زندانی! در حالیکه تا چندی پیش با اعضای خانواده ماهانه یکبارحق ملاقات با عزیزان خود را داشتند!”

در ادامه خانواده های محترم زندانیان نظر خود را درباره مسائل روز کشور و آنچه که تاکنون بر مردم گذشته را ارائه دادند.


دلجویی از خانواده های زندانیان سیاسی

دبیرکل حزب اعتماد ملی پس از استماع سخنان خانواده های زندانیان وقایع پس از انتخابات، نسبت به نقض صریح قانون اساسی و ضایع شدن حقوق قانونی و شرعی شهروندان ابراز ناراحتی نموده و از اینکه عده ای معدود کار نظام را

بدینجا رسانده اند که فرزندان انقلاب و امام را به بند می کشند و با آنان چنین رفتار می کنند، تاسف خود را اعلام نمود.

وی ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع)، ایشان را از بزرگترین زندانیان تاریخ برشمردند و خانواده های زندانیان سیاسی را مایه ی افتخار و سربلندی تاریخ سیاسی ایران خوانده و صبر و استقامت ستودنی آنان را که همچون گذشته با توکل بر خداوند بر مشکلات فائق آمده اند و الگویی برای جنبش حق طلب مردم ایران گشته اند، را وبدانید که مردم هیچ گاه شما و عزیزانتان را فراموش نخواهند کرد و تا پایان با شما و در کنار شما خواهند ماند.

ضرورت و اهمیت والای جمهوریت نظام

رئیس مجالس سوم و ششم جمهوری اسلامی ایران در بیاناتی به اهمیت جایگاه اصیل نظام برخواسته از بطن آرای مردم در قالب جمهوری اسلامی ایران پرداخته و فرمودند: ” اینکه فرد یا عده ای نظام جمهوری اسلامی را از همان ابتدا قبول نداشته و سالها تفکر حذف جمهوریت نظام را در سر می پرورانده و اکنون جولان یافته اند تا آنرا پیاده سازی کنند، مقوله ای است که دیر یا زود توسط خود مردم پاسخ داده خواهد شد. مگر می توان ماحصل دهه ها رنج ملت بزرگ ایران را که با تقدیم صدها هزار شهید، هزاران جانباز سرفراز و ایثارگران عزیز، همراه بوده را به ناحق و خودکامگی در قدرت از آنان سلب نمود؟!”

وی در ادامه افزود: ” متاسفانه امروز نه از جمهوریت نظام چیزی باقی مانده است و نه از اسلامیت آن! و این موضوع زنگ خطری است برای تمام آنانی که دلشان برای کشور و نظام و این مرز و بوم می تپد. ما همچون گذشته بدنبال

احیای مفهوم واقعی جمهوری اسلامی هستیم که به تائید امام و ملت آگاه ایران در فروردین ماه ۱۳۵۸ رسیده است. همان جمهوری اسلامی که امام فرمودند نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم و ملت هوشیار ایران با حضور ۹۸ درصدی خویش آنرا تائید و به پای نهالش رنجها متحمل شده است.

قانونی اساسی، میثاق وحدت و ملاک ملت است

دبیرکل حزب اعتماد ملی در تشریح جایگاه جمهوریت نظام ابراز نمودند: ” میثاق وحدت و ملاک ملت، اجرای قانون اساسی و استفاده از ظرفیتهای موجود در آن است. البته قانون اساسی وحی منزل نیست و در مواردی نیز نیاز به تغییر دارد، ولیکن از ظرفیتهای بسیار مناسبی نیز برخوردار است که وظایف حکومت در قبال مردم و بالعکس را مشخص نموده و صراحتا آزادی های مشروع و قانونی مردم را بر شمارده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزودند: ” خودکامگی کار را بدانجا رسانده که شخص اول اجرایی کشور هیچ اعتنایی به مجلس شورای اسلامی و مصوبات آن ندارد، این عین دهن کجی به جمهوریت نظام و بی احترامی به ملت ایران است. متاسفانه نهادهای مردمی در چنین وضعیتی قرار دارند. این وضعیت تاسف آور مجلس شورای اسلامی است. ما خواهان بازگشت به قانون اساسی و پایبندی به اجرای همه جانبه ی آن هستیم. ما خواهان جمهوریتی هستیم که بر مبنای آرای ملت شکل می گیرد نه آنکه آرای مردم را مهندسی نموده و انتخابات را مصادره کنند!

ضرورت و اهمیت والای اسلامیت نظام

حجت السلام والمسلمین کروبی سپس به تشریح موضوع اسلامیت نظام پرداخته و گفت: ” اسلام همان چیزی است که پیامبر رحمت و مهربانی آنرا با صلح و آرامش برای مردم جهان به ارمغان آورد. اسلام همان چیزی است که در ابتدای

انقلاب به مردم وعده دادیم. اسلام همان چیزی است که نخبگان و دانشمندانمان آنرا تبیین نموده اند. اسلام همان است که امام فرمود و تبیین نمود. اسلام ظلم به مردم، حمله ی به علمای عظام، توهین به اشخاص، ارتکاب اعمال غیرقانونی و بدتر از آن سوء استفاده های شخصی و جمعی را بنام خود، نمی پذیرد. ما امروز بدنبال تحقق یافتن اسلام ناب و واقعی هستیم، نه در لابه لای شعار ها که در خدمت اهداف باندی و سیاسی هزینه گردد، بلکه در عمل و در خدمت به مردم باشد.

جایگاه جبنش مردمی ایران

کروبی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت جنبش مردمی ایران گفت: “دوره بسیار سخت و طاقت فرسایی است. از طرفی ادعای مدیریت جهانی دارند و از طرف دیگر کشور را با چماق بدستان و ایجاد رعب و وحشت اداره می کنند. مگر فرزندان و عزیزان شما و سایرین جرمشان چه بوده است که اینچنین با آنها برخورد می شود؟! در انتخابات هوادار کسی بودن و یا در ستاد کاندیدای مورد علاقه ی خود فعالیت کردن، جرم است؟! آقایان حتی از سایه‌ی اموات نیز هراسانند و اجازه برگزاری مراسم سالگرد و فاتحه را به خانواده هایی همچون شهید مظلوم بهشتی را نیز نمی دهند،. آیا این شیوه ی مملکت داری است؟! داعیه دارند که اعتراضات مردمی را خواباندیم و بر اوضاع تسلط یافته ایم!

اما بنده می گویم از خواب بیدار شوید و به خود آیید. این چه تسلطی است که از سایه ی شهداء و اموات نیز در هراسید؟!

کروبی در ادامه سخنانش افزود: اما در عین حال این دوره، دوره ی بسیار امید بخشی است چرا که خواستگاه به حق جنبش مردمی ایران که همان بازگشت به جمهوریت و اسلامیت واقعی نظام است، جای خود را از خیابانها، هوشمندانه و

معقولانه به درون خانه ها، مدارس، دانشگاه ها و در میان نسل ها و لایه های مختلف اجتماعی برده و سیطره یافته است و بدین ترتیب روز به روز با وجود شبکه های اجتماعی، بر آگاهی مردم افزوده خواهد شد.

انتقاد از برخورد با نخبگان علمی و اندیشمندان ایرانی

وی همچنین با انتقاد از برخورد با نخبگان علمی و اندیشمندان ایرانی، به حقیقت تلخ خروج نوابغ از کشور اشاره نموده و افزودند: “خروج فوج فوج نخبگان علمی، اقتصادی، سیاسی و فکری از کشور، آثار و لطمات جبران ناپذیری را بر کشور تحمیل کرده است. عدم سرمایه گذاری منابع داخلی و خارجی در صنایع مختلف کشور بخصوص در صنعت نفت و گاز ایران، خروج ارز از کشور و ورود کالاهای بنجل و جایگزینی آن با کالاهای ایرانی و در نتیجه زمین گیر شدن تولیدکنندگان داخلی، کمبود متخصص در صنایع مهم و … از جمله آثار و تبعات مشهود و ملموس رفتارهای غلط است.

آثار زیانبار تحریم ها بر دوش مردم علی الخصوص طبقه ی ضعیف است

دبیرکل حزب اعتماد ملی در ادامه نسبت تحریم های جدید علیه ایران ابراز نگرانی نموده و خاطرنشان ساختند: ” نباید با ندانم کاری ها و سخنان سخیف، به دیگران بهانه و اجازه دهیم براحتی ایران را تحریم کنند! البته من معتقدم بخشی از حاکمیت وسپاه پاسداران بدنبال تحریم هستند چون در تحریم به سودهای کلان ونجومی دست پیدا میکنند واین مردمند که متضرر میشوند.

وی ادامه داد: “متاسفانه در چند سال گذشته، بی تدبیری در عرصه سیاست خارجی وعدم برخورداری از عقلانیت سیاسی در رفتار و گفتار سیاسی و دیپلماتیک مسوول اجرایی کشور، از یکسو و نیز برخوردهای خشن و تحقیرآمیز با مردم در داخل کشور و فجایع تلخ و تاسفبار که طی یکسال گذشته آنرا آفریدند از سوی دیگر دست به دست هم داده تا موجبات تحمیل هزینه های گزافی را برای کشور فراهم آورد که در نتیجه وضعیت بسیار نگران کننده ای برای کشور پیش بینی می شود.”

تحمیل دیدگاه های غیر اصولی و غیرکارشناسی بر وضعیت اقتصادی و معیشت مردم

کروبی همچنین اضافه کرد که تصمیمات اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی باید پاسخگوی خواست مردم و ظرفیتهای موجود در کشور باشد. تصمیمات غیر کارشناسانه و اتخاذ این سیاستها پشت درهای بسته که با زیرساخت کشور و ظرفیتها هماهنگی ندارد موجب واکنش جامعه و عدم پذیرش آن خواهد شد. به گزارش سحام نیوز دبیرکل حزب اعتماد ملی اظهار داشت که در هفته گذشته شاهد دو مورد از تصمیمات غیر علمی و نامعقول در حوزه اقتصاد و فرهنگ بودیم. افزایش ناگهانی مالیاتها بدون فرهنگ سازی و در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور موجب واکنش بازار و عدم پذیرش و نهایتا عقب نشینی دولت از آن گردید. در بعد فرهنگی نیز شاهد هستیم که آقایان ظاهرا تمام مسائل کشور را حل کردند.

و حال مدل موی مردم را باید حل کنند. طرح مسائلی از این قبیل نشان از عدم آگاهی مدیران از واقعیت جامعه خود و تلاش در جهت دیکته کردن اموری است که آنها بدون در نظر گرفتن نظرات مردم بر مردم می خواهند تحمیل کنند.

شرط برون رفت از بحران، بازگرداندن عزت و سربلندی ملت بزرگ ایران است

رئیس مجالس سوم و ششم جمهوری اسلامی ایران در پایان اینچنین گفت: ” آقایان بجای آنکه با آمارهای غلط و دروغ بدنبال فریب افکار عمومی باشند بهتر است به دامن ملت بازگردند و با حل مشکلات داخلی بهانه را از دشمنان ملت گرفته و وحدت و انسجام را به ارمغان آوررند. ما به دنبال حل مسائل هستیم ولیکن شرط آن بازگرداندن عزت و سربلندی ملت بزرگ ایران است. آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات، رفع توقیف احزاب و اجازه فعالیت به آنها، برگزاری انتخابات سالم و آزاد، دلجویی از خانواده های آسیب دیده و جبران مادی و معنوی اثرات و لطمات ناشی از حوادث تحمیل شده بر آنان، و در یک کلام بازگشت به قانون اساسی است و برای آن همچنان در کنار ملت بزرگ و فهیم ایران خواهیم ایستاد. ”

گفتنی است در این دیدار صمیمی، خانواده های دکتر علیرضا تاجرنیا ، دکتر احمد زیدآبادی، نوری زاد، هنگامه شهیدی، عبدالله مومنی، علی ملیحی و برخی از مادران دانشجویان زندانی حضور داشتند.