ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.07.2010, 20:23
اطلاعات پرونده کهریزک را منتشر کنید

دبی – العربیه. نت

سازمان عفو بین الملل روز شنبه ۳ ژوئیه با صدور بیانیه‌ای از ایران خواست اطلاعات کاملی در مورد دو نفر از متهمانی که به اتهام شکنجه بازداشت شدگان در کهریزک به اعدام محکوم شده‌اند، منتشرکند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این سازمان از ایران خواسته است روند تحقیقات در مورد شکنجه ، آزار واذیت بازداشت شدگان در کهریزک و جزئیات اتهام های محکوم شدگان را منتشر کند.

عفو بین الملل که مقر آن در لندن قرار دارد تاکید کرده است که انتشار جزئیات این پرونده " برای تضمین حقوق قربانیان و خانواده آنها ضروری است."

در این بیانیه آمده است : " عفو بین الملل از مقامات ایران می خواهد اسامی متهمان و سمتی که در زمان وقوع حادثه کهریزک برعهده داشتند افشا و جزئیات محاکمه آنها را اعلام کند."

خبرگزاری های دولتی ایران روز چهارشنبه اعلام کردند دادگاه ویژه نیروهای مسلح دو نفر را به جرم قتل دست کم سه نفر از معترصان در بازداشتگاه کهریزک واقع در جنوب تهران به مرگ محکوم کرده است. این نخستین مورد از محکومیت متهمان به آزار و اذیت معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری گذشته در ایران است.

بر اساس اطلاعیه دادگاه ویژه نیروهای مسلح محکومان ۲۰ روز مهلت دارند تا به حکم صادره اعتراض کنند.

دستگاه قضایی ایران اعلام کرده است ۱۱ نفر از متهمان به شکنجه زندانیان تحت پیگرد قرارگرفته‌اند و به غیر از دو نفری که به اعدام محکوم شده اند دیگر متهمان به حبس و انفصال موقت از خدمت محکوم شدند.

پیشتر اعلام شده بود محمد کامرانی ، امیرجوادی فر و محسن روح الامینی در بازداشتگاه کهریزک زیر شکنجه جان خود را از دست دادند.

این بازداشتگاه در ماه ژوئیه سال گذشته در پی انتشار گزارش هایی در مورد آزار و اذیت زندانیان به دستور آیت الله علی خامنه ای بسته شد.

عفو بین الملل در بیانیه خود تاکید کرده است درجریان این محاکمه هویت متهمان فاش نشده است و این موضوع می تواند این شک و تردیدها را به وجود آورد که ممکن است محکومان از مسئولان رده پایین باشند و در واقع برای سرپوش گذاشتن بر موارد گسترده تر آزار و اذیت معترضان قربانی شوند.