ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.07.2010, 13:56
نخستین نشست گروه ۱+۵ پس از تصویب تحریم‌ها

دویچه وله: گروه ۵+۱ نخستین نشست خود را پس از برقراری تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی در بروکسل برگزار کرد. نمایندگان شش کشور ضمن تاکید بر اجرای فوری تحریم‌ها، از ایران خواستند که به میز مذاکرات اتمی باز گردد.

درپی تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ از سوی شورای امنیت علیه ایران، نمایندگان گروه ۵+۱ در بروکسل، در روز جمعه (۲ ژوئیه) برای گفت‌وگو درباره مناقشه اتمی با یگدیگر دیدار کردند.

در این نشست دیپلمات‌های کشورهای آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان از جمهوری اسلامی ایران خواستند که مجدداَ به مذاکرات اتمی بپیوندد.

به گفته خبرگزاری‌ها، ویلیام برنز، نماینده آمریکا نیز در این نشست بر ضرورت ادامه گفت‌وگو‌ها با ایران تاکید کرده است. هنوز از جزئیات رایزنی نمایندگان شش کشور خبری منتشر نشده است، اما یکی از نمایندگان هئیت آمریکایی در بروکسل به خبرنگاران گفت: «کشورهای ۵+۱ در این دیدار آمادگی خود برای مذاکره اتمی با ایران را اعلام و تصریح کردند که باب گفت‌وگوها با تهران همچنان باز است.»

تمایل ایران به ادامه مذاکرات هسته‌ای

از سوی دیگر یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا پس از دیدار گروه شش کشور گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد که ایران احتمالاَ ظرف دو ماه آینده خواستار مذاکره پیرامون برنامه هسته‌ای خود شود».

خبرگزاری رویترز به نقل از این دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد: «نشانه‌هایی از طرف محمود احمدی‌نژاد دریافت شده که نشان می‌دهد ایران ظرف دو ماه آینده قصد دارد به یک درخواست مکتوب در مورد پرونده هسته‌ای پاسخ داده و یا خواستار مذاکره شود».

وی افزود: «گاهی به نظر می‌رسد ایرانی‌ها می‌خواهند به خواست ما پاسخ دهند و گاهی به نظر می‌رسد که خواستار ملاقات و مذاکره هستند. امیدواریم هر دو اتفاق با همدیگر و به سرعت رخ دهد».

به گفته مارک تونر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، در دیدار اخیر گروه ۵+۱ همچنین از تلاش‌های دیپلماتیک کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پشتیبانی شده است. خانم اشتون در هفته‌های پیش با ارسال نامه‌ای به مقامات ایرانی خواهان از سرگیری مذاکرات اتمی شده بود. وزارت امورخارجه ایران پیشتر گفته بود که سرگرم تهیه پاسخی مناسب به درخواست اشتون است.

برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله احمدی‌نژاد در روزهای گذشته اعلام کرده بودند، که بخاطر برقراری تحریم‌ها، ایران مایل به ادامه گفت‌وگوهای اتمی در ماه‌های ‌آینده نیست. احمدی‌نژاد اتخاذ این تصمیم را به عنوان «ادب کردن» کشورهای حامی قطعنامه شورای امنیت ذکر کرده بود.

منوچهر متکی، وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی نیز در روزهای گذشته با ارسال نامه به اعضای شورای امنیت از برقراری تحریم‌ها علیه تهران انتقاد کرده بود. وزارت امورخارجه ایران همچنین با ارسال نامه‌ای به کشورهای اروپایی در روز چهارشنبه (۹ تیر) گفته بود که تحریم‌ها بر مناسبات اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی تاثیری منفی خواهد داشت.

تمامی پنج عضو دائم شورای امنیت به نفع اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی رای داده‌اند. افزون بر تصویب تحریم‌های شورای امنیت در ماه ژوئن، آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و برخی دیگر کشورها نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی برقرار کرده‌اند.