ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 30.06.2010, 19:46
حکم اعدام برای دو عامل قتل در بازداشتگاه کهریزک

دویچه وله: سازمان قضایی نیروهای مسلح که رسیدگی به پرونده قتل چندین نفر در بازداشتگاه کهریزک را بر عهده دارد، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، دو نفر از ۱۲ متهم پرونده به عنوان «عاملان قتل» به قصاص نفس محکوم شده‌اند.

سازمان قضایی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ی خود که روز چهاشنبه ۹ تیرماه انتشار یافت، نوشته است: به دنبال صدور کیفرخواست علیه ۱۲ نفر از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک توسط دادسرای نظامی تهران، پرونده به دادگاه نظامی یک تهران ارجاع و رسیدگی به اتهامات متهمان با رعایت مقررات قانونی در جلسات متعدد دادگاه با حضور شکات، متهمین و وکلای آنان انجام شد.

بنابر این گزارش، یک نفر از ۱۲ متهم، تبرئه، ۹ نفر به زندان و جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و دو نفر دیگر به قصاص نفس محکوم شده‌اند. دو نفری که محکوم به مرگ شده‌اند بنابر اطلاعیه‌ی سازمان قضایی نیروهای مسلح، در «ضرب و جرح عمدی منتهی به قتل» امیرجوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی دست داشتند. در اطلاعیه‌ سازمان قضایی نیروهای مسلح به این که آمران این دو تن چه کسانی بوده اند و آنان در چه سیستمی کار کرده و به جنایت دست زده‌اند، اشاره‌ای نشده است.

گفته می‌شود بازداشت‌گاه کهریزک، علاوه بر سه جوان یادشده، قربانی چهارمی نیز به نام «رامین آقازاده قهرمانی» دارد که نام وی در پرونده‌ی کهریزک نیست.

بنابر گزارش‌ها، رامین قهرمانی بازداشت نشده بود، اما ماموران امنیتی از طریق دوربین مداربسته یک بانک چهره وی را شناسایی کرده و برای دستگیری به منزلش مراجعه می‌کنند. مادر رامین با اعتقاد به بی‌گناهی فرزندش، همراه او به محلی که ماموران گفته بودند مراجعه می‌کند و رامین بازداشت می‌شود.

رامین ۱۵ روز بعد با بدنی که آثار شکنجه بر آن نمایان بود، از زندان آزاد می‌شود. اما پس از آزادی به دلیل لخته‌های خون موجود در سینه‌اش در بیمارستان بستری شده و سپس فوت می‌کند. رامین پس از آزادی به مادرش گفته که او را چندین روز از پا آویزان کرده‌اند.

پوراندرجانی قربانی پنجم

علاوه بر رامین، کهریزک یک قربانی دیگر نیز به نام رامین پوراندرجانی دارد که پزشک وظیفه‌ی مامور خدمت در نیروی انتظامی بوده است. دکتر پوراندرجانی کسی بود که محسن روح‌الامینی را قبل از کشته‌شدن معاینه کرده بود و اطلاعات دقیقی از وضعیت قربانیان کهریزک داشت.

دکتر پوراندرجانی پس از حضور در مجلس و ادای توضیحاتی به طرز مشکوکی فوت کرد. نیروی انتظامی علت مرگ او را نخست سکته قلبی و سپس خودکشی اعلام کرد. اما ستوان نوریان، افسر کلانتری ۱۲۹ تهران که برای نخسیتن بار در صحنه‌ی قتل پوراندرجانی حضور یافته بود در گزارش خود نوشته است: «آثار کبودی و خون مردگی در اطراف گردن مشهود بود.»

در بازداشتگاه کهریزک، بنابر اظهارات آقای کروبی، بازداشت‌شدگان مورد تجاوز جنسی نیز قرار گرفته بودند. مهدی کروبی هنگام افشای موضوع تجاوز در کهریزک، اعلام کرد اگر قوه قضاییه امنیت شاهدان او را تامین کند، حاضر است چند تن قربانیان تجاوز را به مقام‌های قضایی معرفی کند، اما این خواسته‌ی مهدی کروبی بی‌پاسخ گذاشته شد.

در اطلاعیه‌ی سازمان قضایی نیروهای مسلح نامی از محکوم‌شدگان برده نشده است. در اطلاعیه گفته می‌شود که احکام صادره «غیرقطعی» هستند و پس از طی مراحل قانونی اجرا می‌شوند.

پرونده کوی دانشگاه و متجمع سبحان

در اطلاعیه‌ی سازمان قضایی نیروهای مسلح از پرونده کوی دانشگاه و مجتمع سبحان سخن به میان آمده است. کوی دانشگاه تهران در آخرین ساعات شب ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ مورد هجوم گارد ویژه نیروی انتظامی قرار گرفت و منابع دانشجویی می‌گویند، دست‌کم چهار دانشجو در این هجوم شبانه به قتل رسیدند و خوابگاه‌های دانشجویان به شدت تخریب شد.

در روزهای پایانی خرداد، نیروهای گارد ویژه حمله‌ی مشابهی نیز به کوی مسکونی سبحان انجام دادند و درب خانه‌های مسکونی و شیشه‌های خودروهای مردم به شکستند. این حمله تلفات جانی نداشت، اما خسارت مالی زیادی برجای گذاشت.

سازمان قضایی نیروهای مسلح در اطلاعیه خود نوشته است، به دنبال حوادث کوی دانشگاه، «پرونده‌ای برای رسیدگی به اتهامات عوامل ضرب و شتم دانشجویان و تخریب اموال عمومی و شخصی همچنین عوامل اصلی اغتشاش و آشوب در کوی دانشگاه تشکیل می‌شود.»

بنا براین اطلاعیه، همزمان با رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه تهران، پرونده تخریب در مجتمع سبحان نیز مورد پیگیری و رسیدگی قرار گرفت و تعدادی از عوامل دخیل در این حادثه نیز شناسایی و مورد تعقیب قرار می‌گیرند.

سازمان قضایی نیروهای مسلح در ادامه‌ی اطلاعیه‌ی خود آورده است: «در مجموع بیش از ۶۰ نفر تحت تعقیب قضایی واقع و در نهایت بر اساس اسناد، مدارک و شواهد موجود، دادسرای نظامی تهران ۳۳ نفر از متهمان را مجرم شناخته و پرونده آنان را به دادگاه ارسال و در مورد سایر متهمان به دلیل عدم احراز جرم، قرار منع پیگرد صادر کرده است.»