ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 28.06.2010, 9:19
سیا: ایران اورانیم کافی برای تولید دو بمب اتمی دارد


بی بی سی: لئون پنتا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفته است ایران هم اکنون دارای اورانیم کافی برای تولید دو بمب اتمی است و تحریم های اقتصادی احتمالا این کشور را از تلاش برای دستیابی به توانایی هسته ای باز نخواهد داشت.

وی روز یکشنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای بی سی گفت تحریم های جهانی ممکن است تاثیراتی داشته باشد و مشکلات اقتصادی جدی برای ایران ایجاد و حکومت این کشور را تضعیف کند.

اما او افزود: "آیا این ایران را از مقاصد خود برای رسیدن به توانایی هسته ای باز خواهد داشت؟ احتمالا نه."

این اظهارات در حالی مطرح می شود که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا هفته پیش گفت تحریم های دیپلماتیک و اقتصادی اخیر علیه ایران شانس خوبی برای توقف برنامه اتمی ایران دارد.

او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت این فشارهای اقتصادی و سیاسی از ظرفیت بالایی برای تاثیر گذاری بر محاسبات اتمی ایران برخوردار است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد اخیرا تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرده است.

آمریکا و اروپا نیز گام هایی برای فشارهای یکجانبه بر ایران برداشته اند.

اما ایران تاکنون حاضر به توقف غنی سازی نشده است.

واکنش روسیه

رئیس سازمان سیا در مصاحبه روز یکشنبه خود گفت ایران اکنون اورانیم کم غلظت کافی برای ساخت دو بمب اتمی دارد، اما نخست باید آن را با غلظت بالا غنی کند.

وی گفت باید بررسی کرد آیا ایران تصمیم به تولید سلاح اتمی گرفته است یا خیر.

به گفته رئیس سیا اگر ایران چنین تصمیمی اتخاذ کرده باشد یکسال باید صرف غنی سازی اورانیم کند و یکسال دیگر نیز برای آماده شدن سیستم پرتاب کننده سلاح اتمی خود صبر کند.

ایران همواره گفته است بدنبال تولید سلاح اتمی نیست و مقاصد هسته ای صلح آمیز دارد.

آقای پنتا گفت اسرائیل بیش از آمریکا معتقد است ایران تصمیم به تولید بمب دارد، اما تل آویو حاضر است تا روشن شدن تاثیر تحریم های جهانی صبر کند.

او افزود اسرائیل حاضر است به آمریکا زمان کافی بدهد تا در برابر ایران به جای ابزار نظامی نخست از شیوه های دیپلماتیک، فرهنگی و سیاسی استفاده کند.

رئیس سازمان سیا همچنین گفت آمریکا و اسرائیل اطلاعات خود درباره ظرفیت های هسته ای ایران را در اختیار یکدیگر می گذارند.

دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه اظهارات آقای پنتا را "نگران کننده" خواند و گفت باید صحت این اطلاعات بررسی شود.

وی که برای شرکت در نشست گروه بیست در کانادا بسر می برد گفت جامعه جهانی برنامه اتمی ایران را شفاف نمی داند و اگر ثابت شود این کشور اورانیم کافی برای ساخت دو بمب اتمی دارد، تنش های موجود افزایش می یابد.