ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 27.06.2010, 11:45
ایران به حاکمیت قانون و آزادی بیان احترام بگذارد

رادیو فردا: رهبران گروه هشت کشور صنعتی، در بیانیه‌ای از ایران خواستند به حاکمیت قانون احترام بگذارد و آزادی بیان را ارج بنهد.

بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و ایالات متحده، امسال نیز همانند سال گذشته که جمهوری اسلامی، به شدت معترضان به نتایج انتخابات را سرکوب می‌کرد، خواسته‌های خود از ایران تکرار کردند.

در متن این بیانیه آمده است: «ما از دولت ایران انتظار داریم که به حاکمیت قانون و آزادی بیان همانگونه که در پیمان‌های بین‌المللی آمده و ایران نیز عضو آنهاست، احترام بگذارد.»

رهبران گروه هشت همچنین از ایران خواسته‌اند که بطور کامل قطعنامه‌های شورای امنیت را به اجرا درآورد.

در این بیانیه تصریح شده است: «ما از تداوم عدم شفافیت درمورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران و قصد مشخص ایران برای ادامه و گسترش غنی‌سازی اورانیوم و به ویژه غنی‌سازی نزدیک به ۲۰ درصد، عمیقا نگرانیم.»

رهبران گروه هشت با این حال تاکید کرده‌اند که همچنان آماده مذاکره با تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند.

بریتانیا، فرانسه، روسیه و ایالات متحده چهار عضو از گروه هشت هستند که کمتر از سه هفته‌ پیش، دور تازه تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی ایران را در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رساندند.

افزون بر این تحریم‌ها، ایالات متحده و اتحادیه اروپا هر کدام تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کرده‌اند که بسیار فراتر از تحریم‌های سازمان ملل می‌رود.

تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا از جمله صنعت نفت و گاز ایرا ن را هدف قرار داده است؛ افزون بر تحریم‌هایی که هم‌اکنون آمریکا به طور یکجانبه علیه ایران وضع کرده، کنگره آمریکا نیز پس از ماه‌ها، روز پنجشنبه، طرح‌ تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران را به تصویب نهایی رساند که به موجب آن از جمله صادرکنندگان بنزین به ایران از سوی واشینگتن مجازات می‌شوند؛ در این طرح همچنین «ناقضان حقوق بشر» در ایران هدف برخی از تحریم‌ها قرار می‌گیرند؛ مصوبه کنگره آمریکا باید به امضای رئیس‌جمهوری برسد تا بتواند به مرحله اجرا درآید.

در بیانیه نشست گروه هشت که در کانادا برگزار می‌شود، کره شمالی به خاطر حمله به یک کشتی جنگی کره جنوبی که به غرق آن منجر شد، محکوم شده است؛ کشتی کره جنوبی در ماه مارس غرق شد و ۴۶ نفر از خدمه آن کشته شدند؛ کره شمالی با این حال مسئولیت حمله به این کشتی را به عهده نگرفته است.

دربیانیه گروه هشت همچنین تاکید شده است که کنفرانسی که ماه آینده در افغانستان برگزار می‌شود، «فرصت مهمی» برای حامد کرزی، رئیس جمهوری این کشور است تا نشان دهد که وی به تعهدهای خود درباره بهبود اداره کشور و ارتقای امنیت افغانستان پایبند است.

هشت کشور صنعتی همچنین ابراز امیدواری کرده‌اند که حامد کرزی جزییاتی ارائه دهد که برپایه مشخص شود چگونه دستگاه قضایی این کشور در حال بهبود است و چطور دولت وی مسئولیت بیشتری درباره حفظ امنیت این کشور در عرض پنج سال آینده، به عهده می‌گیرد.

گروه هشت سال گذشته و دربحبوبحه اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌ای از ایران خواسته بود بی‌درنگ خشونت علیه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را متوقف کند و «هرچه سریع‌تر» به بحران پیش آمده پایان دهد.

در بیانیه‌ وزیران خارجه بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و ایالات متحده آمده بود: «ما از رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران نگرانیم. ما کاملا به حاکمیت ملی ایران احترام می‌گذاریم. در عین حال ما از خشونتی که پس از انتخابات منجر به جان باختن شهروندان ایرانی شد، متاسفیم و از ایران می‌خواهیم به حقوق بنیادین بشر احترام بگذارد.»

گروه هشت همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین خواسته بودند تا ابراز اطمینان دهند «که فرآیند این انتخابات نمایانگر اراده مردم ایران است.»