ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.06.2010, 10:20
نگرانی گروه ۸ از برنامه اتمی ايران


رادیو فردا: به گزارش خبرگزاری آلمان، جلسه گروه هشت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هشت که به ميزبانی کانادا در حال برگزاری است، فهرستی از اولويت های سياست خارجی را مورد بررسی قرار داده که ايران و برنامه اتمی جمهوری اسلامی در صدر اين فهرست قرار دارد.

اين گزارش می‌گويد در نسخه پيش‌نويس بیانیه این نشست از برنامه اتمی جمهوری اسلامی و ادامه غنی‌سازی اورانيوم آن هم تا سقف ۲۰ درصد، عميقاً ابراز نگرانی شده است.

احتمال دارد گروه هشت، سرکوب تظاهرکنندگان و فعالان سياسی در ايران را نیز مورد انتقاد قرار داده و در بيانيه‌ای از دولت جمهوری اسلامی بخواهد به حقوق بشر احترام گذاشته و آن را رعايت کند.

اجلاس گروه هشت در کانادا از روز جمعه شروع شده و روز شنبه به پايان می‌رسد و بحث ايران در روز شنبه به عنوان اولين موضوع در اين جلسه مطرح می‌شود.

روزنامه ونکوور سان هم از محل اين جلسه گزارش داده که کانادا هدايت مسائل مهم در امنيت جهانی را به عهده گرفته و ايران را به عنوان جدی‌ترين موضوع، معرفی کرده و در دستور کار قرار داده است.

اين در حالی است که لارنس کنن، وزير خارجه کانادا پيشتر در روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که کانادا علاوه بر آنکه تحريم‌های سازمان ملل را به اجرا خواهد گذاشت، آمادگی دارد تحريم‌های يکجانبه‌ای را عليه ايران اعمال کند.

پیش از این ایالات متحده، اتحادیه اروپا و استرالیا تحریم‌های یکجانبه‌ای را علاوه بر تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرده‌اند اما اعمال این قبیل تحریم‌های یکجانبه با واکنش منفی روسیه همراه بوده است.

وزير خارجه کانادا، روز جمعه نیز گفت که «متأسفانه بر اين عقيده‌ام که ما گزينه‌های محدودی در اختيار داريم اما برای اتخاذ تحريم‌های اضافی عليه ايران، بهترين مرجع شورای امنيت سازمان ملل متحد است».

وزير خارجه کانادا همچنين افزود که با وزيران خارجه ديگر کشورهای عضو گروه هشت بر سر اين موضوع گفت‌وگو خواهد کرد که فشار مضاعفی بر ايران وارد شود تا اين کشور «وادار به توقف برنامه‌های غنی‌سازی هسته‌ای و نيز ترغيب به بازگشتن بر سر ميز مذاکره شود».

کانادا همچنین در ادامه اجلاس گروه هشت، روزهای شنبه و یکشنبه میزبان اجلاس گروه ۲۰ خواهد بود و بر اساس گزارش‌ها دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این اجلاس شرکت خواهد داشت.

بان کی مون در اجلاس گروه ۲۰ نگرانی‌هایش را در مورد توسعه جهانی و نیز توسعه انسانی با اعضای گروه ۲۰ در میان خواهد گذاشت و به دنبال آن است تا حمایت رهبران گروه ۲۰ را در مورد برنامه اقدام جهانی سازمان ملل در حوزه بهداشت زنان و کودکان کسب کند.